Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
1047
BLOG

Za czym kolejka ta stoi ?.

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Polityka Obserwuj notkę 0

Rozdajemy karty od listopada 1944 roku

https://www.youtube.com/watch?v=3o2d3g0MmgM

A Kabaret Dudek - Kolejka

 

Przesłany 2 mar 2010

Świetny skecz z 1972 roku

 

 

Stopa na polskiej Ziemi

 

Ustawienie w kolejce po dzień dzisiejszy.

image

 

 

Za czym kolejka ta stoi.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LmQoaJ6Rs_Q

 

Krystyna Prońko -

Psalm stojących w kolejce

(Opole '81)

 

 

Opublikowany 4 sty 2014

Laureatka nagrody dziennikarzy, Krystyna Prońko śpiewa piosenkę ze spektaklu "Kolęda nocka" podczas koncertu finałowego "Mikrofon i ekran", XIX KFPP Opole '81.
Piosenkę "Psalm stojących w kolejce" napisali Ernest Bryll (słowa) i Wojciech Trzciński (muzyka)

 

Za czym kolejka ta stoi? Po szarość, po szarośc, po szarośc Na co w kolejce tej czekasz? Na starość, na ...

 

TEKST PIOSENKI

KRYSTYNA PROŃKO: PSALM STOJĄCYCH W ...

 

Tekst piosenki:


Za czym kolejka ta stoi
Po szarość, po szarość, po szarość
Na co w kolejce tej czekasz 
Na starość, na starość, na starość
Co kupisz gdy dojdziesz
Zmęczenie, zmęczenie, zmęczenie
Co przyniesiesz do domu
Kamienne zwątpienie 
Bądź jak kamień, stój, wytrzymaj.
Kiedyś te kamienie drgną
I Polecą jak lawina
Przez noc, przez noc, przez noc.
Bądź jak kamień, stój, wytrzymaj.
Kiedyś te kamienie drgną
I polecą jak lawina
Przez noc, przez noc, przez noc.

 

What is this queue standing for?
For dullness, for dullness, for dullness
What are you waiting in this queue for?
For senility, for senility, for senility
What will you buy when you reach the end?
Tiredness, tiredness, tiredness
What will you bring home?
Stony doubt, doubt
Be like a stone, stand, hold on
Someday these stones will twitch
And they'll fall down like an avalanche
Through night, through night, through night
Be like a stone, stand, hold on
Someday these stones will twitch
And they'll fall down like an avalanche
Through night, through night, through night

 

Za czym kolejka ta stoi? Po szarość, po szarośc, po szarośc Na co w kolejce tej czekasz? Na starość, na starośc, na starośc. Co kupisz, gdy dojdziesz? Zmęczenie, zmęczenie, zmęczenie Co przyniesiesz do domu? Kamienne zwątpienie, zwątpienieBądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.Bądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.Za czym kolejka ta stoi? Po szarość, po szarośc, po szarośc. Na co w kolejce tej czekasz? Na starość, na starośc, na starośc. Co kupisz, gdy dojdziesz?Zmęczenie, zmęczenie, zmęczenieCo przyniesiesz do domu? Kamienne zwątpienieBądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.Bądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.Za czym kolejka ta stoi? Po szarość, po szarośc, po szaroścNa co w kolejce tej czekasz? Na starość, na starośc, na staroścCo kupisz, gdy dojdziesz?Zmęczenie, zmęczenie, zmęczenieCo przyniesiesz do domu? Kamienne zwątpienie, zwątpienieBądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.Bądź jak kamień, stój wytrzymaj Kiedyś te kamienie drgną I polecą jak lawina Przez noc. Przez noc Przez noc.

AUTOR TEKSTU: nieznany

 

 

W dniu 16 kwietnia 1946 roku bez możliwości kontaktu z Najbliższymi Matką i Ojcem w Lachowiczach k/Baranowicz(obecnie Białoruś) oraz siostrami i braćmi moi Rodzice postawili

Stopę na polskiej Ziemi dopiero na Dworcu w Poznaniu.

 

Tam zaopiekował się nimi Polski Czerwony krzyż. Rok po WOJNIE !!!

 

Działało już wtedy Ministerstwo ds. Ziem Odzyskanych oraz Repatriacji Sybiraków i Osób ze Wschodu na Ziemie Odzyskane.

Moi wrócili z Jarosławskiej Obłastii. Ojciec , Matka i troje Dzieci. 1,5 roczny Rysio -Jedno pozostawiane na nieludzkiej Ziemi na wieczność. „Rubolesy” do poniemieckiej oszabrowanej własności.

Za wstawiennictwem Związku Patriotow Polskich w ZSRR Wandy Wasilewskiej Ojca Narodów Józefa Wisarionowicza Stalina.

 

Nasza władza komunistyczna już bardzo aktywnie działała.

 

 

http://www.sztetl.org.pl/pl/term/22,centralny-komitet-zydow-w-polsce-ckzp-/

 

1.                             Centralny Komitet Żydów w Polsce - Wirtualny Sztetl

www.sztetl.org.pl/pl/term/22,centralny-komitet-zydow-w-polsce-ckzp-/

 

  •  
  •  

Utworzony w Lublinie XI 1944 z inicjatywy władz polskich jako Tymczasowy Centralny Komitet Żydów Polskich, stanowić miał tymczasową reprezentację ...

 

– polityczna reprezentacja Żydów 1944-1950 wobec władz polskich i organizacji żyd. za granicą. Utworzony w Lublinie XI 1944 z inicjatywy władz polskich jako Tymczasowy Centralny Komitet Żydów Polskich, stanowić miał tymczasową reprezentację ludności żyd. Powołany 15 I 1945 przez PKWN na wniosek Referatu do Spraw Pomocy Ludności Żyd. komitet został rozszerzony na konferencji żyd. stronnictw i organizacji; w jego skład weszli przedstawiciele większości żyd. partii politycznych oraz większych ośrodków (Białystok, Warszawa, Przemyśl, Rzeszów, Lublin). II 1945 CKŻP zreorganizowano, siedzibę przeniesiono do Warszawy, a w jego skład weszli przedstawiciele PPR, Bundu, Poalej Syjon prawicy, Poalej Syjon lewicy, Ichudu, Żydowskiej Organizacji Bojowej, He-Chaluc, Ha-Szomer ha-Cair i Związku Partyzantów Żydów. Stosunek liczbowy przedstawicieli poszczególnych partii w Prezydium CKŻP i komitetach w kraju był podobny, oparty na tzw. kluczu partyjnym. W Prezydium CKŻP podział ów przyznawał: PPR - 6 reprezentantów, Ichudowi - 4, Bundowi - 4, PS-P - 3, PS-L - 3, Ha-Szomer ha-Cair - 1. W Prezydium zasiadali także przedstawiciele ŻOB-u, He-Chalucu i Związku Uczestników Walki Zbrojnej z Faszyzmem (przedstawicielstwo mogło się pokrywać). Na pierwszego przewodniczącego CKŻP wybrano Emila Sommersteina (Ichud), a na wiceprzewodniczących Marka Bittera (PPR), Adolfa Bermana (Poalej Syjon lewica) oraz Szlomę Herszenhorna (Bund), sekretarzem generalnym został Paweł Zelicki (PPR). Kolejnymi przewodniczącymi byli A. Berman (oficjalnie od II1947) i Grzegorz Smolar (od IV 1949). CKŻP podlegały komitety wojewódzkie i okręgowe, tym zaś komitety powiatowe i lokalne. W końcu VI 1946 działało 9 komitetów wojewódzkich (Białystok, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Przemyśl, Szczecin, Warszawa, Wrocław) oraz 7 okręgowych (Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Olsztyn, Poznań, Tarnów, Włocławek). W pierwszym okresie CKŻP postawił sobie za cel niesienie ocalałym Żydom pomocy materialnej, aprowizacyjnej i mieszkaniowej, stworzenie ośrodków dla bezdomnych sierot żyd. Miał też pomóc Żydom w znalezieniu zatrudnienia w warsztatach, fabrykach, spółdzielniach oraz stworzyć sieć szkół zawodowych dla młodzieży, zorganizować opiekę lekarską oraz przygotować przybycie żyd. repatriantów z ZSRR. Ważnym celem CKŻP była rejestracja ocalałych oraz pomoc w znalezieniu kontaktu z rodzinami za granicą. Podjęto też prace mające na celu dokumentowanie Zagłady. CKŻP miał również informować międzynarodową opinię publiczną o sytuacji społeczności żyd. w Polsce. CKŻP sprawował opiekę nad organizacjami - TOZ-em, ORT-em, Towarzystwem Kultury i Sztuki, Centralną Żydowską Komisją Historyczną, klubami sportowymi, Związkiem Spółdzielni „Solidarność", Bankiem dla Produktywizacji Żydów, żyd. związkami twórczymi. CKŻP podlegała sieć żyd. szkól podstawowych i średnich. Wydawano organ prasowy „Dos Naje Leben", zdominowany przez Frakcję PPR. Wydatki budżetu miały być pokrywane z dotacji państwa, samorządu, instytucji społecznych krajowych i zagranicznych oraz składek członkowskich. W praktyce największą rolę odgrywała pomoc Jointu. l VI1948 Żydowskie Kongregacje Wyznaniowe oraz CKŻP połączyły się. CKŻP stał się terenem walki politycznej; stopniowo był coraz bardziej kontrolowany przez PPR, szczególnie od połowy 1948. IV 1949 usunięto ze stanowiska przewodniczącego CKŻP A. Bermana. Od 1949 instytucje żydowskie podległe CKŻP zaczęto upaństwawiać, część zakładów zlikwidowano, część przeszła na budżet państwa. X 1950 CKŻP połączył się z Żydowskim Towarzystwem Kultury i Sztuki tworząc Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce.

Natalia Aleksiun

Za: Tomaszewski J., Żbikowski A., Żydzi w Polsce. Dzieje i kultura. Leksykon, Warszawa 2001. 

– polityczne przedstawicielstwo Żydów w Polsce, powołane w październiku 1944 w celu ich reprezentowania wobec władz państwa oraz koordynowania pomocy i opieki społecznej nad ocalonymi z Zagłady. CKŻP istniał w 1944–50. Po wyzwoleniu Lublina przy Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego utworzono samodzielny Referat do spraw Pomocy Ludności Żydowskiej, którym kierował działacz partii Bund, mjr dr Sz. Herszenhorn, przedwojenny radny miasta Lublina i znany działacz społeczny. Organizował on opiekę nad ujawniającymi się Żydami, którzy wychodzili z kryjówek na terenach wyzwolonych lub przekradali się przez front. Wśród jego podopiecznych była także grupa dzieci ocalonych z obozu zagłady na Majdanku. Z inicjatywy Referatu w lipcu 1944 powstał Komitet Żydowski, którego celem było usprawnienie pomocy, a także organizacja samopomocy. Wraz z ujawnianiem się i legalizacją takich partii jak Bund, Poalej Syjon, Ichud, lubelski Komitet przekształcony został w Tymczasowy Centralny Komitet Żydów Polskich (październik 1944), a miesiąc później – w Centralny Komitet Żydów w Polsce. Jego skład ustalono został według klucza partyjnego: sześć miejsc dla żydowskich komunistów (tzw. żydowska Frakcja Polskiej Partii Robotniczej, PPR), cztery dla Bundu, cztery dla Ichudu, trzy dla Poalej Syjon-Lewicy i tyleż dla Poalej Syjon-Prawicy, jedno miejsce dla Ha-Szomer ha-Cair. Przewodniczącym został E. Sommerstein z Ichudu, a po jego wyjeździe do Stanów Zjednoczonych w 1946 – A. Berman z Poalej Syjon-Lewicy. W 1949 funkcję tę pełnił przedstawiciel żydowskiej Frakcji PPR, H. Smolar. Ten sam klucz partyjny obowiązywał w strukturach terenowych (w 1946 działało dziewięć komitetów wojewódzkich i siedem okręgowych). Działalność CKŻP była subsydiowana przez Joint. Obejmowała wszystkie dziedziny odradzającego się życia żydowskiego, powstawały wyspecjalizowane Wydziały: Ewidencyjny (rejestrowanie ocalonych, poszukiwanie rodzin, odtwarzanie dokumentów osobistych), Prawny (pomoc prawna przy rewindykacji majątków, odzyskiwaniu ukrywanych dzieci, dokumentowanie przypadków kolaboracji, kompletowanie zeznań świadków w procesach zbrodniarzy wojennych, a także pomoc prawna dla tych, którzy weszli w konflikt z prawem i opieka nad więźniami), Opieki Społecznej (dystrybucja paczek żywnościowych i ubrań, przydzielanie zapomóg pieniężnych i stypendiów), Zdrowia (współpraca z Towarzystwem Ochrony Zdrowia Ludności Żydowskiej), Opieki nad Dzieckiem (gł. organizowanie domów dziecka, burs młodzieżowych i sanatoriów, jak również kolonii letnich i klubów sportowych), Szkolnictwa (zakładanie szkół żydowskich, opracowywanie programów nauczania i podręczników), Kultury i Propagandy (opieka nad stowarzyszeniami twórczymi, teatrami, zespołami amatorskimi, przygotowywanie audycji radiowych w języku jidysz, prowadzenie wydawnictwa i wytwórni filmowej, wydawanie codziennego biuletynu informacyjnego Żydowskiej Agencji Prasowej oraz prasy), Produktywizacji (we współpracy z ORT tworzenie i wyposażanie spółdzielni produkcyjnych oraz prywatnych warsztatów rzemieślniczych, pomoc w znalezieniu pracy), Ziomkostw (koordynacja pomocy od zagranicznych organizacji skupiających ziomków i od osób prywatnych), Emigracyjny (pomoc w legalnej emigracji na Zachód i do Palestyny). W 1945–46 działał także Wydział Repatriacyjny, który kierował akcją przesiedlania Żydów z terenów Związku Radzieckiego. Ponadto utworzono Centralną Żydowską Komisję Historyczną, która zajmowała się ratowaniem resztek spuścizny kulturowej Żydów oraz dokumentowaniem Zagłady (w 1947 została ona przekształcona w Żydowski Instytut Historyczny). Ściśle związane z CKŻP było Towarzystwo Kultury i Sztuki, skupiające działaczy kult. i twórców (oprócz niego działał Związek Literatów i Dziennikarzy Żydowskich oraz Żydowskie Towarzystwo Krzewienia Sztuk Pięknych). W 1948 powołano Komisję Pomocy Polakom. Opiekowała się ona osobami, które udzielały Żydom pomocy w czasie okupacji niemieckiej (wcześniej zajmowały się tym wydziały Prawny i Opieki Społecznej). Równolegle (i często w opozycji do CKŻP) działały ’ kongregacje religijne, skupiające partie religijne: legalną Mizrachi, niezalegalizowaną Agudas Isroel, w której szeregach znaleźli się syjoniści rewizjoniści. Organizowały one życie religijne, ale także zajmowały się opieką społeczną i religijną oświatą. W 1948–49 żydowscy komuniści zdominowali struktury CKŻP. Wysuwając hasło “rozszerzenia bazy społecznej” doprowadzili do zmiany zasad kompletowania prezydium, eliminując wpływy partii politycznych. Przypuścili atak na syjonistów, oskarżając ich o nacjonalizm. Wbrew woli wielu działaczy doprowadzili do wchłonięcia Bundu przez Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą. Na ich wniosek w 1949 władze rozwiązały partie syjonstyczne, upaństwowiły lub zlikwidowały szkoły żydowskie, sanatoria, placówki zdrowia, teatry, spółdzielnie. Kongregacje religijne zostały podporządkowane CKŻP, wyrugowano z nich wpływy partii politycznych a działalność ograniczono do życia religijnego Działaczy Jointu, Towarzystwa Ochrony Zdrowia i ORT oskarżono o działalność szpiegowską i wydalono z kraju. Proces likwidacji odrębności organizacyjnej ludności żydowskiej zakończono 29 X 1950, gdy CKŻP połączył się z Żydowskim Towarzystwem Kultury, tworząc Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce. W miejsce żydowskiej kongregacji religijnej powołano pozbawiony samodzielności i do 1956 nie odgrywający żadnej roli Związek Religijny Wyznania Mojżeszowego.

Alina Cała

Tyle było OFIAR HOLOKAUSTU A TU TAKA REPREZENTACJA ORGANIZACJI I PARTII POLITYCZNYCH>

GDZIE LEŻY PRAWDA HISTORYCZNA ?!

 

Co było najważniejsze.

To repatriacja Polaków ze wschodu, walka ze zbrojnym podziemiem i stawianie Pomników z materiału Speera.

 

NAJWAŻNIEJSZA BYŁA WŁADZA LUDU PRACUJĄCEGO MIAST I WSI – PARTIA KOMUNISTYCZNA PPR.

 

W Prezydium CKŻP podział ów przyznawał: PPR - 6 reprezentantów, Ichudowi - 4, Bundowi - 4, PS-P - 3, PS-L - 3, Ha-Szomer ha-Cair - 1. W Prezydium zasiadali także przedstawiciele ŻOB-u, He-Chalucu i Związku Uczestników Walki Zbrojnej z Faszyzmem (przedstawicielstwo mogło się pokrywać). Na pierwszego przewodniczącego CKŻP wybrano Emila Sommersteina (Ichud), a na wiceprzewodniczących Marka Bittera (PPR), Adolfa Bermana (Poalej Syjon lewica) oraz Szlomę Herszenhorna (Bund), sekretarzem generalnym został Paweł Zelicki (PPR). Kolejnymi przewodniczącymi byli A. Berman (oficjalnie od II1947) i Grzegorz Smolar (od IV 1949). CKŻP podlegały komitety wojewódzkie i okręgowe, tym zaś komitety powiatowe i lokalne. W końcu VI 1946 działało 9 komitetów wojewódzkich (Białystok, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Przemyśl, Szczecin, Warszawa, Wrocław) oraz 7 okręgowych (Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Olsztyn, Poznań, Tarnów, Włocławek). W pierwszym okresie CKŻP postawił sobie za cel niesienie ocalałym Żydom pomocy materialnej, aprowizacyjnej i mieszkaniowej, stworzenie ośrodków dla bezdomnych sierot żyd. Miał też pomóc Żydom w znalezieniu zatrudnienia w warsztatach, fabrykach, spółdzielniach oraz stworzyć sieć szkół zawodowych dla młodzieży, zorganizować opiekę lekarską oraz przygotować przybycie żyd. repatriantów z ZSRR. Ważnym celem CKŻP była rejestracja ocalałych oraz pomoc w znalezieniu kontaktu z rodzinami za granicą. Podjęto też prace mające na celu dokumentowanie Zagłady. CKŻP miał również informować międzynarodową opinię publiczną o sytuacji społeczności żyd. w Polsce. CKŻP sprawował opiekę nad organizacjami - TOZ-em, ORT-em, Towarzystwem Kultury i Sztuki, Centralną Żydowską Komisją Historyczną, klubami sportowymi, Związkiem Spółdzielni „Solidarność", Bankiem dla Produktywizacji Żydów, żyd. związkami twórczymi. CKŻP podlegała sieć żyd. szkól podstawowych i średnich. Wydawano organ prasowy „Dos Naje Leben", zdominowany przez Frakcję PPR. Wydatki budżetu miały być pokrywane z dotacji państwa, samorządu, instytucji społecznych krajowych i zagranicznych oraz składek członkowskich. W praktyce największą rolę odgrywała pomoc Jointu. l VI1948 Żydowskie Kongregacje Wyznaniowe oraz CKŻP połączyły się. CKŻP stał się terenem walki politycznej; stopniowo był coraz bardziej kontrolowany przez PPR, szczególnie od połowy 1948. IV 1949 usunięto ze stanowiska przewodniczącego CKŻP A. Bermana. Od 1949 instytucje żydowskie podległe CKŻP zaczęto upaństwawiać, część zakładów zlikwidowano, część przeszła na budżet państwa. X 1950 CKŻP połączył się z Żydowskim Towarzystwem Kultury i Sztuki tworząc Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce.

Natalia Aleksiun

 

 

http://www.um.warszawa.pl/o-warszawie/kompendium-wiedzy/pomnik-bohaterow-getta

 

W czasie wojny w budynkach tych swoją ostatnią siedzibę miał Judenrat.
Decyzję o budowie pomnika podjął Centralny Komitet Żydów w Polsce mający wówczas swoją siedzibę w Lublinie. W 1946 r. zwrócono się do inż. Leona Suzina z prośbą o wykonanie projektu architektonicznego. Już na trzecią rocznicę powstania pomnik był gotowy, a odsłonięto go, 16 kwietnia 1946 r.
Była to tablica w kształcie koła, na której wycięty był liść palmowy - symbol męczeństwa oraz hebrajska litera „B” (Berejszys). Oprócz tego umieszczono tam napis w językach polskim, hebrajskim i jidysz: "Tym, którzy polegli w bezprzykładnej bohaterskiej walce
o Godność i Wolność narodu żydowskiego, o Wolną Polskę, o wyzwolenie człowieka - Żydzi Polscy". Tablicę otaczało kamienne obrzeże z czerwonego piaskowca. Kolor kamienia i wysypane wokół fragmenty cegieł symbolizowały krew przelaną w walce. Bardzo szybko podjęto jednak decyzję o budowie w pobliżu kolejnego pomnika.
W lipcu 1946 r. powołana została Komisja Budowy Pomnika, w skład której weszli: Adolf Berman, Icchak Cukierman i Bernard Falk. Wykonanie projektu zlecono rzeźbiarzowi Natanowi Rappaportowi. Prace rozpoczęto w 1947 r. Budowę prowadziła firma budowlana Mariana Pliszczyńskiego. Firma inż J. Fedorowicza wykonała prace kamieniarskie, a odlewem rzeźby zajęła się paryska gisernia Eugene Didier’a.
Odsłonięcie nastąpiło 19 kwietnia 1948 r. w piątą rocznicę wybuchu powstania w Getcie Warszawskim. Pomnik został wybudowany za pieniądze pochodzące ze składek organizacji żydowskich.

 

Odsłonięcie nastąpiło 19 kwietnia 1948 r. w piątą rocznicę wybuchu powstania w Getcie Warszawskim. Pomnik został wybudowany za pieniądze pochodzące ze składek organizacji żydowskich.
Pomnik ma 11 m wysokości. Monumentalna bryła umieszczona jest we wschodniej części placu. Składa się na nią  rzeźba, płaskorzeźba, cokół i stylizowane menory. Od strony zachodniej widać spiżową rzeźbę mężczyzn, kobiet i dzieci zatytułowaną „Walka”. Symbolizuje ona bohaterski zryw powstańców. Postacie trzymają w dłoniach butelki z benzyną, pistolety i granaty. Kamienna płaskorzeźba od strony wschodniej ukazuje cierpienia i męczeństwo kobiet, niewinnych dzieci i starców. Nosi ona tytuł „Pochód na zagładę”. Kamienną płytę przed pomnikiem zdobią dwie wykonane menory z brązu. Na pomniku jest także napis w języku polskim, jidysz i hebrajskim: „Naród żydowski swym bojownikom i męczennikom”.
Pomnik obłożony jest płytami ze szlifowanego labradorytu, pochodzącego ze szwedzkich kamieniołomóww Hunnebostrand. Kamień zamówił tam minister gospodarki III Rzeszy Albert Speer w 1942 r. jako materiał pod przyszłe pomniki zwycięstwa Hitlera w Europie.

 

Kamień zamówił tam minister gospodarki III Rzeszy Albert Speer w 1942 r. jako materiał pod przyszłe pomniki zwycięstwa Hitlera w Europie.

 

https://www.youtube.com/watch?v=SvlawUHBWuY

Polska Kronika Filmowa 17-1946 Odbudowa parterowej Warszawy

 

Opublikowany 23 kwi 2013

Powrót delegacji rządowej z Moskwy.
Odsłonięcie pomnika Bohaterów Getta.
Pomoc Szwecji dla polskich dzieci.
Budowa poradni przeciwgruźliczej w Warszawie.
Dzieci polskie jadą do Danii.
Asy czarnej giełdy.
Szkoła przemysłu drzewnego w Zakopanem.
Chłopski malarz Jan Wałasek.
Moda paryska.
Odbudowa parterowej Warszawy.

·                                 Kategoria

·                                 Licencja

  • Standardowa licencja YouTube

 

1.                             Studio Filmowe Kronika wystawiona na sprzedaż

kipa.pl/index.../5608-studio-filmowe-kronika-wystawiona-na-sprzedaz

 

  •  

Ministerstwo Skarbu Państwa chce sprzedać na aukcji 85 proc. udziałów spółki Studio Filmowe Kronika Polska Kronika FilmowaLicytację zaplanowano na 29 ...

 

1.                             Bez happy endu? - Przewodnik Katolicki

www.przewodnik-katolicki.com.pl/nr/kultura/bez_happy_endu.htmlp

 

  •  

Kolejne nieudane podejście Ministerstwa Skarbu Państwa do licytacji Studia Filmowego... Rozważane jest również kolejne wystawienie do sprzedaży w trybie ... zdigitalizować i zabezpieczyć archiwa Polskiej Kroniki Filmowej (PKF), które są  ...

 

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Grabie%C5%BC_polskich_d%C3%B3br_kultury_w_czasie_II_wojny_%C5%9Bwiatowej

 

Grabież polskich dóbr kultury w czasie II wojny światowej – zorganizowany i uprzednio zaplanowany rabunek polskichdóbr kultury[1] prowadzony w latach 1939–1945 na terytorium państwowym Rzeczypospolitej Polskiej. Grabież rozpoczęła się wkrótce po agresji niemiecko-sowieckiej na Polskę. Działalność rabunkowa była organizowana i przeprowadzana głównie przez III Rzeszę, jednak ZSRR zagrabił również znaczącą część dzieł kultury i sztuki państwa polskiego i jego obywateli.

W 1945 Rząd RP na uchodźstwie opublikował The Nazi Kultur in Poland, pierwszy raport dotyczący grabieży dóbr kultury na terytorium RP okupowanym przez III Rzeszę.

Według prof. Jana Pruszyńskiego szacunkowa wartość rynkowa dzieł sztuki zrabowanych przez Niemców i Rosjan w Polsce w latach 1939–1945 wynosi 30 mld dolarów[2].

 

 

Pomnik Powstańców Warszawy czekał na swoją kolej – dopiero w roku 1989:

 

 

http://www.um.warszawa.pl/o-warszawie/kompendium-wiedzy/pomnik-powstania-warszawskiego-1944-r

 

image

 

image

Został wzniesiony w 1989 r. Monumentalne dzieło, służące złożeniu hołdu wszystkim bohaterom powstania warszawskiego.

 

Znajduje się na wschodniej stronie pl. Krasińskich. Jego budowę poprzedziła duża zbiórka pieniędzy i surowców niezbędnych do wykonania monumentu.

Pomnik tworzą postacie walczących powstańców. Część z nich przedstawiona jest w chwili, gdy wchodzi do kanału, co stanowi nawiązanie do słynnej ewakuacji Starego Miasta, a część – w chwili gdy wydostaje się spod wielkiego pylonu. Tłem pomnika jest Gmach Sądu Najwyższego RP.

 

 

A Sybirakow „Wagon z krzyżami” przed hotelem IBIS jeszcze dłużej.

 

 

http://www.um.warszawa.pl/o-warszawie/kompendium-wiedzy/pomnik-poleglym-i-pomordowanym-na-wschodzie

 

 

 

Pomnik Poległym i Pomordowanym na Wschodzie

PowiększZwykłyPomniejsz

Prześlij innym

OPUBLIKOWANY: 22 LUTEGO 2010, PRZEMYSŁAW MILLER

Pomnik Poległym i Pomordowanym na Wschodziefot. Przemysław Miller
Pomnik Poległym i Pomordowanym na Wschodzie autorstwa Maksymiliana M. Biskupskiego przy ul. Muranowskiej został odsłonięty 17.09.1995 r. w 56. rocznicę napaści sowieckiej na Polskę

Monumentalny pomnik autorstwa Maksymiliana M. Biskupskiego odsłonięty 17.09.1995 r. – w 56. rocznicę napaści sowieckiej na Polskę. Znajduje się przy ul. Muranowskiej, między ul. gen. Władysława Andersa a Konwiktorską. Przedstawia stos krzyży na wagonie kolejowym bez ścian który ustawiony jest na torach, a na każdym z 41 podkładów szynowych widnieje nazwa miejscowości znanych z kaźni narodu polskiego w ZSRR.

 

Pomnik ten został wybudowany ku czci Polakom, którzy polegli i zostali pomordowani na Wschodzie, a więc w szczególności wywiezionych do łagrów na Syberii oraz ofiarom zbrodni katyńskiej. Pomnikiem opiekują się członkowie Stowarzyszenia Rodzin Katyńskich i organizacji kombatanckich.
Idea wzniesienia pomnika, poświęconego ofiarom Katynia zrodziła się już zaraz po zakończeniu II wojny światowej. Od 1956 r. w kościołach i na cmentarzach w całej Polsce zaczęły pojawiać się epitafia upamiętniające tamte ofiary. W latach 70. XX w. rozpoczęło się ustawianie symbolicznych Krzyży Katyńskich, które były natychmiast niszczone przez PRL-owską służbę bezpieczeństwa. W 1989 r. z inicjatywy Wojciecha Ziembińskiego i Jadwigi Zienkiewiczowej oraz członków Niezależnego Komitetu Historycznego Badania Zbrodni Katyńskiej powstał w Warszawie Komitet Organizacyjny Budowy Pomnika Ofiar Agresji Sowieckiej, który w 1991 r. przekształcił się w Fundację Poległym i Pomordowanym na Wschodzie. W 50. rocznicę ujawnienia zbrodni katyńskiej w kwietniu 1993 r. zaprezentowano na pl. J. Piłsudskiego pierwsze odlane w brązie gotowe fragmenty pomnika. Decyzja o usytuowaniu pomnika przy ul. Muranowskiej zapadła ostatecznie w październiku 1994 r.
Pomnik powstał ze składek społeczeństwa, kombatantów władz państw i stolicy oraz wojska. Honorowy patronat nad budową pomnika objął prezydent PR, Lech Wałęsa.
Napis na pomniku głosi: „Poległym i Pomordowanym na Wschodzie

image

 

image

image

 

Za czym kolejka ta stoi ?.

Aż z "Pańskiego stołu kapnie" - Muzeum Kresow Polskich na miarę Muzeum Żydów Polskich w Warszawie

 

https://www.youtube.com/watch?v=LmQoaJ6Rs_Q

Krystyna Prońko - Psalm stojących w kolejce (Opole '81)

 

 

Opublikowany 4 sty 2014

Laureatka nagrody dziennikarzy, Krystyna Prońko śpiewa piosenkę ze spektaklu "Kolęda nocka" podczas koncertu finałowego "Mikrofon i ekran", XIX KFPP Opole '81.
Piosenkę "Psalm stojących w kolejce" napisali Ernest Bryll (słowa) i Wojciech Trzciński (muzyka)

Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka