Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
884
BLOG

Od ziarenka do bochenka - Koniom wody dać !

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Społeczeństwo Obserwuj notkę 0

Koniom wody dać

https://www.youtube.com/watch?v=x2kBqCZulwY

Mirosław Czyżykiewicz - Konie narowiste text: Wysocki Высоцкий

 

Opublikowany 10.09.2012

Włodzimierz Siemionowicz Wysocki - aktor, pieśniarz, poeta i bard rosyjski.(ur. 25 stycznia 1938, zm. 25 lipca 1980)... ale to wszyscy wiedzą....
Prowadził nerwowy i artystycznie chaotyczny tryb życia, był uzależniony od alkoholu i narkotyków. W decydującym stopniu doprowadziło to do jego przedwczesnej śmierci na zawał serca. Jego śmierć poruszyła całą Rosję, a pogrzeb w wyludnionej z powodu igrzysk olimpijskich Moskwie zgromadził tłumy.
Nigdy nie interesowałam sie Jego twórczością...dopiero jak usłyszałam Mirosława Czyżykowicza... padłam na kolana

 

https://www.youtube.com/watch?v=N3WK3EJmnD4

Opublikowany 10.09.2012

Włodzimierz Siemionowicz Wysocki - aktor, pieśniarz, poeta i bard rosyjski.(ur. 25 stycznia 1938, zm. 25 lipca 1980)... ale to wszyscy wiedzą....
Prowadził nerwowy i artystycznie chaotyczny tryb życia, był uzależniony od alkoholu i narkotyków. W decydującym stopniu doprowadziło to do jego przedwczesnej śmierci na zawał serca. Jego śmierć poruszyła całą Rosję, a pogrzeb w wyludnionej z powodu igrzysk olimpijskich Moskwie zgromadził tłumy.
Nigdy nie interesowałam sie Jego twórczością...dopiero jak usłyszałam Mirosława Czyżykowicza... padłam na kolana

 

Hej dziewcze wstać !

 

https://www.youtube.com/watch?v=BjqgH3Gnt98

Maryla Rodowicz - Konie

 

Przesłany 19.09.2008

Tekst ten stanowi liryczne tłumaczenie piosenki kultowego barda rosyjskiego - Wołodii Wysockiego, którego dokonała Agnieszka Osiecka na prośbę Maryli Rodowicz. 

Czarne konie, czarne wichry dwa, unoszą mnie, unoszą,
nie chcą wody pić, o jadło mnie nie proszą. 
Czy powietrza tak mi mało, 
czy mnie piekło zawołało, 
że pomykam jak na skrzydłach, wilki płosząc? 

Dajcie pożyć konie, dajcie,
dajcie dożyć konie, 
na cóż bracia nam ten wieczny lot? 
Cóż mi za konie los nadarzył, 
jakby w nich palił ktoś,
a ja żyłam nie dość 
i śpiewałam nie dość. 
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać. 
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać. 

Będzie tak, że gdzieś w pół drogi byle wiatr mnie w końcu zmiecie 
i zataszczą mnie na saniach, i dopalą mnie jak świecę. 
Ech, ty psie o diablej twarzy, 
nie poganiaj moich koni,
daj mi chwilę, by pomarzyć, 
dorzuć drugą, żeby zmądrzeć. 

Dajcie pożyć konie, dajcie,
dajcie dożyć konie, 
na cóż bracia nam ten wieczny lot? 
Cóż mi za konie los nadarzył, 
oba jak czarty złe,
a tu dożyć się chce
i dośpiewać się chce.
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać. 
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać,
na wichurze by stać...

Jestem w porę, chwała Bogu, kto by śmiał się spóźniać w raju? 
Czy to anioły słychać już, jak bezradośnie mi śpiewają? 
Czy to może dzwonek dzwoni, 
pół się śmieje i pół szlocha? 
Czy to ja się drę i klnę, 
ten zaprzęg mój, te bestie dwie. 

Dajcie pożyć konie, dajcie,
dajcie dożyć konie, 
na cóż bracia nam ten wieczny lot? 
Cóż mi za konie los nadarzył, 
jakby w nich palił ktoś. 
A ja żyłam nie dość 
i śpiewałam nie dość. 
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać. 
Koniom wody by dać, 
śpiew dośpiewać i trwać,
jeszcze dzień, jeszcze noc 
na wichurze by stać,
na wichurze by stać...

 

POBUDKA !, POBUDKA !, POBUDKA !

 

http://www.grzegorzbraun2015.pl/

 

Program wyborczy

1/ WIARA, RODZINA, WŁASNOŚĆ – to trzy wartości kardynalne, na straży których stać ma głowa państwa i których bezpieczeństwo gwarantować powinna NOWA KONSTYTUCJA.

2/ ŻYCIE ludzkie powinno być chronione na wszystkich etapach istnienia.

3/ WOLNOŚĆ OSOBISTA może być urzędowo ograniczana tylko wyjątkowo – poza wypadkami ewidentnych przestępstw, wyłącznie tam, gdzie w grę wchodzi BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA.

4/ WOLNOŚĆ GOSPODARCZA winna podlegać szczególnej ochronie. Państwowe kartele i piramidy finansowe należy zlikwidować.

5/ Należy UPROŚCIĆ i OBNIŻYĆ PODATKI – jednocześnie z redukcją wydatków budżetowych, redukcją administracji i radykalnym uproszczeniem procedur.

6/ KARA ŚMIERCI powinna grozić mordercom i zdrajcom stanu.

7/ PRAWO DO POSIADANIA BRONI jest prawem naturalnym wolnych Polaków.

8/ WOJSKO POLSKIE, POLICJA, SŁUŻBY i SĄDOWNICTWO – to trzy dziedziny, na których modernizacji powinnny skupić się działania państwa.

9/ W polityce zagranicznej trzeba kierować się suwerennym realizmem – wobec partnerów zagranicznych należy starannie egzekwować zasadę wzajemności. Wobec wojny ukraińskiej pilnie zadeklarowac należy NEUTRALNOŚĆ.

10/ W imię TRADYCJI CYWILIZACJI ŁACIŃSKIEJ i POLSKIEGO INTERESU NARODOWEGO należy zdecydowanie przeciwstawić się inwazji ideologicznej, propagandzie dewiacji i obcym roszczeniom kolonizatorskim.

NA 1050. ROCZNICĘ CHRZTU POLSKI SPOTKAJMY SIĘ W WOLNYM I NORMALNYM KRAJU!

·  Chrzest Polski Mieszka I - małżeństwo z Dobrawą ...

www.edulandia.pl/.../1,124764,6517764,Chrzest_Polski_Mieszka_I.html

 

  •  

15.01.2015 - Jednocześnie chrzest niwelował próby podboju państwa polskiego, które mogły być dokonywane pod pozorem chrystianizacji.

·  Chrzest Polski - więcej pytań, niż odpowiedzi - Opoka

www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IH/pk201515-chrzest-polski.html

 

  •  

Co wiemy o chrzcie Polski? Czy ze stosunkowo późnych kronik możemy wyczytać coś więcej niż to, co wprost zostało tam napisane? Rozmowa z prof.

·  Chrzest Polski 966

966.com.pl/

 

  •  

Chrzest Polski - Wielka rocznica 1050-lecia Chrztu Polski.

 

imagehttp://halat.pl/Matejko_Jan_Zaprowadzenie_chrzescijanstwa.jpg

 

JAN MATEJKO

halat.pl800 × 533Wyszukiwanie obrazem

Oto pierwszy historyczny władca Polski, kraju o wiekowej tradycji rodzimej kultury słowiańskiej Mieszko I. Jednocząc w swym ręku rozproszone dzielnice, ...

 

image

 

http://www.grzegorzbraun2015.pl/

 

Pobudka! Kościół – Szkoła – Strzelnica!

Dodany dnia 14 maj 2015

+

Szczęść Boże!

Szanowni Państwo, Drodzy Przyjaciele,

Rycerzami sprawy polskiej na miarę nowego tysiąclecia mogą stać się wszyscy państwowcy i wolnościowcy – niezależnie od stanu i profesji – szczerze pragnący, aby Polska przetrwała i wierna swej tradycji stała się na powrót ojczyzną wolnych ludzi. Aby bezpieczne były: WIARA, RODZINA i WŁASNOŚĆ Polaków.

(więcej…)

PANIE GRZEGORZU BRAUN

oto mój DODATEK

Albatrosa z lotu Ptaka

widzieć więcej, rozumieć więcej:

 

do tych zasadniczych celow politycznych dodał bym jeszcze jeden:

odbudowę miejsc kultowych, polskiej gospodarności i tradycji zniszczonej przez Komunistów obcego i rodzimego pochodzenia - a teraz ZLODZIEJI LIBERAŁÓW - Panie Grzegorzu Braun

PRZECIEŻ W POLSCE MOŻNA ODTWORZYĆ NASZĄ WIEKOWĄ gospodarność !!!

pobudka WSTAĆ KONIOM WODY DAĆ !!!

https://www.youtube.com/watch?v=MgM6E4L9CFE

Młyn w Hykach / Old Watermill

 

Przesłany 07.05.2009

Stary wodny młyn w Hykach koło Mielca.
Old watermill located in Hyki near Mielec.

 

https://www.youtube.com/watch?v=R1FdkcgH04s

Film Bronisława Cynarskiego-młyn w Zawadce.avi

 

Opublikowany 16.03.2012

"Od ziarenka do bochenka"
Zapraszamy do zapoznania się z tradycją wytwarzania mąki. 

Stary młyn napędzany prądem liczący pół wieku, jako jedyny zachował się w okolicy słynącej dawniej z wiatraków. Wybudowany w 1962 r. przez Bronisława Cynarskiego, mieszkańca Zawadki. Przez wiele lat służył on rodzinie i okolicznym mieszkańcom do mielenia mąki. Dziś jest on użytkowany na potrzeby rodziny, ale ciągle sprawnie obrabia ziarno na mąkę. 
Mając na uwadze odchodzące do lamusa narzędzia pracy mieszkańców wsi i zachowanie pamięci o nich na przyszłe pokolenia właściciel chętnie prezentuje jego działanie wszystkim odwiedzającym jego gospodarstwo znajdujące się w pięknej scenerii pod lasem, niedaleko strumyka. 
Będąc już w tym miejscu można również zobaczyć tartak i elektrownię wiatrową. Właściciel jest jedynym członkiem Stowarzyszenia Energii Odnawialnej z terenu powiatu strzyżowskiego. Wiatrak zasila energią nie tylko młyn, ale całe gospodarstwo. Od gospodarza można dowiedzieć się również o historycznych wydarzeniach z okolic. 
To ciekawe miejsce w Zawadce oddalone jest ok. 700m od szlaku rowerowego „Malowniczymi szlakami pogórzy" okolic Strzyżowa.

·                                 Muzyka

popatrzmy jak troszczą się o to W EUROKOŁCHOZIE 

OTO PRZYKLAD Z NIEMIEC i AUSTRII

https://www.youtube.com/watch?v=X2xYog5KGW4

Wassermühlen in Österreich

 

Opublikowany 27.08.2012

Automatisches Abschalten von Wassermühlen bei Getreidemangel

 

https://www.youtube.com/watch?v=7GcBdnpk89w

Die Geschichte der Wassermühlen

 

Opublikowany 24.06.2014

Info: http://www.muehlendvd.de
Deutsche Version von dem 3-sprachigen Dokumentarfilm über die Geschichte der Wassermühlen von Romke Schievink und Ansgar Rahmacher. Productionjahr 2004-2007

 

  A MY głlupi CO DO JASNEJ CH....Y ! CHOCIAŻ NALEŻYMY DO TEGO EUROKOŁCHOZU ue TO NAM NIE WOLNO !, NIE LZIA od 1944 roku ! KTO NAM DURNOTY WCISKA OD 25 LAT !

"NIERDZEWKA", SANEPIDY I INNE SZYKANY ! BO TO UNIA UE ZABRANIA !

LUDZIE SIĘ WIESZAJĄ WE WŁASNYM MŁYNIE JAK MŁYNARZ W GOŁUBIU, NA KASZUBACH. NA ŚWIETA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO ! A I PÓŹNIEJ KOLEJNA TRAGEDIA I PO WYPADKU DROGOWYM JEGO DZIECKO POSZŁO NA NARZĄDY DLA POTRZEBUJĄCYCH. TRAGEDIA POLSKA. POLITYKA, PYCHA I NIENAWIŚĆ SĄSIEDZKA !

APOKALIPSA WG ŚW.JANA. IN WITRO, GENDER, PARADY.

A WCZEŚNIEJ OD LAT 1949-1989. kto ???

Wychodzimy z okopów!

Dodany dnia 13 maj 2015

+
Szczęść Boże!
Szanowni Państwo, Drodzy Przyjaciele,

Dziękuję Wam za wsparcie. Dziękuję za wszystkie zebrane podpisy i oddane głosy. Dziękuję za trud organizacji wielu dziesiątek spotkań i kolportażu setek tysięcy ulotek. Nota bene: na konto mojego komitetu wyborczego wpłynęły 243 tysiące złotych – wszystkim donatorom: Bóg zapłać! Dziękuję realizatorom internetowych transmisji telewizyjnych i radiowych i autorom filmów rekomendujących moją kandydaturę. Przede wszystkim jednak, serdecznie dziękuję za modlitwę, której w naszej kampanii, chwalić Boga, nie brakowało.

(więcej…)

 

 

NASZA HISTORIA

 

http://halat.pl/jmatejko.html

JAN MATEJKO

DZIEJE CYWILIZACJI 
W POLSCE JANA MATEJKI 
WYSTAWA OBJAZDOWA 
WARSZAWA 
 MCMXLVIII

KATALOG OPRACOWAŁY 
Dr Julia Straszewska 
Janina Ruszczycówna 
Maria Charytańska 
WYDANIE III UZUPEŁNIONE I POPRAWIONE 
l948

OBJAŚNIENIA SZKICÓW 
DO "DZIEJÓW CYWILIZACJI W POLSCE"

 


Obraz l. 
ZAPROWADZENIE CHRZEŚCIJAŃSTWA 
R. P. 966.

image

Oto pierwszy historyczny władca Polski, kraju o wiekowej tradycji rodzimej kultury słowiańskiej Mieszko I. Jednocząc w swym ręku rozproszone dzielnice, znalazł się naraz wobec grożącego mu zewsząd niebezpieczeństwa. Z Zachodu szła bowiem fala nowej cywilizacji, wyrosłej na podłożu nowej wiary. Fala ta uderzyć ma na Polskę ciosem. miecza niemieckich rycerzy, kryjących pod płaszczem misji apostolskiej i cywilizacyjnej, chciwą zysku zaborczość. Mieszko występuje naprzeciw tej fali - władca mądry, organizator świetny, uprzedza uderzenie - łączy się przez małżeństwo z pobratymczym narodem i przyjmuje chrzest z ręki czeskich apostołów.

Obraz 1-szy - to chwila przyjęcia nowej wiary przez naród cały. Ochrzczony już Mieszko - stoi wsparty o krzyż trzymając nogę na obalonym bożku pogańskim. U stóp krzyża, rycerz z rodu Toporczyków ryje na tarczy znak krzyża. W otoczeniu rycerzy Bolesława czeskiego, ojca Dąbrówki, św. Wojciech apostoł chrzci rodzeństwo Mieszka - w obecności pierwszego poznańskiego biskupa. Asystują mu późniejsi apostołowie Polski i Prus - Benedyktyni z Radzynem, bratem św. Wojciecha na czele.

W tej chwili czytają z księgi wyznanie wiary. Za rodzeństwem Mieszka - drużyna księcia, panowie i lud - acz niechętnie poddają się woli swego władcy. Gdyż oto nastają nowe czasy. Na lewo w głębi dębowego gaju dopala się pogańska gontyna, a na pierwszym planie braciszek zakony wyoruje drewnianą sochą granicę pierwszego kościoła i opactwa, gdzie zakwitną nauki i sztuka pisania. Lecz stary dudziarz, na prawo, nie może się pogodzić z świętokradztwem - ręką przysłonił twarz. Zgodni są z nim w uczuciu - ten wojak porywający szczątek dawnego bóstwa, by z nim ujść gdzieś w głębokie lasy, albo ów kmieć chwytający się za głowę z frasunku. W głębi z prawej strony obrazu jezioro Lednica z wyspą Ostrowiem, na której wznosił się gród książęcy. 
U Matejiki data powyższej sceny oznaczona - R. P. 965. Ol. drzewo 79 X 120 cm. Sygn. d. śr.: "J. M. rp. 1888”. 
  
  
 

Obraz 2. 
KORONACJA PIERWSZEGO KRÓLA 
R. P. 1000. '

image

image

Syn i dziedzic Mieszka - Bolesław Chrobry dźwignął Polskę na wyżyny potęgi, której ani nie podejrzewali sąsiedzi z Zachodu. Stąd pobożna pielgrzymka Ottona III cesarza Niemiec do grobu św. Wojciecha - zmienia się w akt chwały i uznania dla polskiego władcy. Mądry Bolesław wie, że świetność przyjęcia, bogate dary rozsławią imię Polski w ówczesnych niemieckich kronikach. To też wyciąga z tego korzyści natychmiast. Prócz symbolicznego aktu koronacji, uzyskuje ku zgorszeniu niemieckich arcybiskupów, podniesienie katedry gnieźnieńskiej do rzędu niezależnych metropolii.

Na obrazie, przy ołtarzu, na którym położono trumnę ze szczątkami św. Wojciecha stoi Bolesław trzymając włócznię św. Maurycego i gwóźdź z Krzyża Świętego - dar Ottona. Biskup Radzynty wraz z cesarzem kładą mu na głowę koronę królewską. Cesarz, Otto boso - taki jest bowiem wyraz czci jego dla świętego męczennika. Cesarskie buty trzyma tymczasem giermek w głębi na prawo. Za Ottonem królowa Kunhilda z synem Mieszkiem II. Dalej rycerz Stoigniew piastujący miecz, obok Światopełka księcia kijowskiego i Bezpryma, starszego syna Bolesława. Na pierwszym planie na prawo rycerz Nawoj z rodu Sieciechów wsparty na tarczy i w hełmie z orlimi skrzydłami. Obok złotego tronu - podarunku. Ottona, stoi brat króla Władywój, trzymając chorągiew królewską. Zza kolumny wygląda Emeryk węgierski. W głębi kościoła rycerstwo i zachwycony uroczystością tłum.

.U Matejki data powyższej sceny oznaczona RP. 1001.

Ol drzewo 7l X 105 cm. Sygn. d. pr.: "J. M. rp. 1889", 
  
  
 

Obraz 3. 
PRZYJĘCIE ŻYDOW 
R P. 1096.

image

image

Wędrówka Żydów do Polski na przestrzeni dziejóww do XI. w. przybrała na sile na skutek prześladowań w Hiszpanii i Niemczech. Krucjaty do Ziemi św. - zaostrzyły jeszcze ten stan rzeczy.

Obraz przedstawia Władysława Hermana przyjmującego wynędzniałych wygnańców, w których imieniu przemawia Beniamin z Toledo. Stojący po prawej stronie ojca, młody Bolesław Krzywousty zdaje się przyzwalać - podczas gdy zazdrosny Zbigniew już nosi w duszy przyszły zakaz osiedlania się ich na Mazowszu. Arcybiskup Marcin trzyma gotowy edykt - mający dać prawo wygnańcom, przekupiony Sieciech wyraźnie namówił na to księcia. Na galerii księżna Judyta ogląda piękny dar, kasetkę hiszpańskiej roboty, którą chwali stojący obok Leopardus, słynny rzeźbiarz i snycerz - twórca drzwi z brązu w katedrze gnieźnieńskiej. Na prawo Magnus, wielkorządca Wrocławia, uśmiecha się na widok psa, którego utrzymać nie może giermek niosący jadło dla strudzonej gromadki podróżnych. Są tam i wychylony z okna Stefan biskup i Aleksander jego następca, zajęci rozmową o wykończeniu katedry gnieźnieńskiej, jak również zasmucony faktem przyjęcia Żydów św. Otto. Za Sieciechem stoją rycerze Skarbimir i Zelisław.

Obraz nasuwa myśl o wysokim poziomie Polski w tym okresie. Moralnym - przez współodczuwanie tragedii ludzkich,' intelektualnym - wobec wysokich osiągnięć na polu sztuki i architektury.

Ol. płótno 76 X 112 cm. Sygn. d. pr.: "J. M. rp. 1888". 
  
  
 

Obraz 4. 
W ŁĘCZYCY PIERWSZY SEJM. SPISANIE PRAW. UKROCENIE ROZBOJOW 
R P. 1182.

image

 

image

Osłabienie Polski w dobie podziałów po śmierci Bolesława Krzywoustego - nieuchronnie pociągnęło za sobą upadek władzy książęcej, rozpanoszenie się i nasilenie bezprawia.

Dobra duchowne zagarniane i niszczone - dobytek i mienie ludu wiejskiego narażone na rabunek rozwydrzonego rycerstwa. Żadnego poszanowania praw - ani poszanowania władzy. 
Na obrazie przedstawia Matejko przebieg wypadków rozgrywających się między 1180 - 1182 r. Chwila ta - to ich chwalebne zakończenie. Kazimierz Sprawiedliwy na tronie - w otoczeniu rycerstwa słucha czytania bulii papieskiej, którą dopiero co przywiózł z wraz relikwiami św. Floriana legat papieski - siedzący, pełen zmęczenia. Bullę odczytuje arcybiskup Gedeon z rodu Gryfitów. Dwa lata temu odbył się właściwy zjazd w osobach wszystkich biskupów polskich i rycerstwa, którego uchwały ujęte w kodeks praw - zostały wysłane papieżowi do zatwierdzenia. Właśnie ten kodeks trzyma Kazimierz w jednej ręce, a w drugiej piastuje edykt mający być ogłoszonym. .

Gryfici otaczają tron książęcy. Jeden z nich, Sambor, opasany w tej chwili tarczą i mieczem, zagarnie kiedyś dla swego rodu Pomorze. Siedzą też książęta śląscy i wielkopolscy - Bolesław Wysoki i Otto wraz z Bogusławem ze Stołpu, a Mieszko Stary w rozmowie z Henrykiem Kietliczem, kasztelanem słupskim - omawia dalszą swą akcję mającą dać mu odszkodowanie za stratę Małopolski. Za nimi - Helena, żona Kazimierza Sprawiedliwego z synami Leszkiem i Konradem.

Obraz ukazuje nam Polskę owych czasów  - która choć pozbawiona dawnej jedności - zachowuje jeszcze prężność i zdecydowanie gdy trzeba ukrócić gwałt i bezprawie - a ująć przywileje i obowiązki w twarde prawa przepisów. Już w cztery wieki później ta zdolność zdaje się zanikać.

Ol. drzewo 74 X 110 cm. Sygn. d. 1.: ,,3. M. rp. 1888".

Obraz 5. 
KLĘSKA LEGNICKA - ODRODZENIE. 
R. P. 1241.

image

image

Symbol spójni jaka łączy jeszcze dzielnicowych książąt - Piastów. Wspólny bohaterski odruch - dla ratowania dotychczasowego dorobku. Jest to chwila - gdy po napadzie Tatarów i spustoszeniu całej prawie Polski - obecni opłakują zgon Henryka Pobożnego księcia wrocławskiego, który zginął na polu bitwy pod Legnicą, a z nim kwiat rycerstwa. Piersiami swymi zasłaniali zagrożoną Ojczyznę, ratowali zdobycze pracy pokoleń od ostatecznej zagłady. Złączyła śmierć dzielnego księcia śląskiego, marzącego o królewskiej koronie w zjednoczonej Polsce - z poprzednikiem przyszłych zajadłych jej wrogów - W. Mistrzem krzyżackim. Miasta w ruinie - wsie wyludnione - żałoba ogólna - oto treść obrazu. 
W katedrze wrocławskiej stoją mary bohaterów. 
Chwile pogrzebowych uroczystości. W trumnach zwłoki Henryka śląskiego - Wielkiego Mistrza Poppona V. Ostierna i Bolesława morawskiego, nad nimi sztandary z godłami dzielnic Polski. Św. Jacek Odrowąż odprawia nabożeństwo - usługuje mu błog. Czesław. Biskupi: krakowski Prandota, wrocławski Tomasz i arcybiskup gnieźnieński Fulko - odmawiają modlitwy nad zmarłymi. Cały obraz oddaje tę chwilę żałobnego nastroju i rozpaczy. Św. Jadwiga śląska, matka Henryka - leży krzyżem. Żona jego, Anna, z dziećmi klęczy pochylona pod ciężarem żalu. Konrad mazowiecki, przyszły burzyciel spokoju wśród krewniaków, stoi oparty o balustradę, przy nim opłakuje śmierć syna Klemens z Ruszczy, kasztelan krakowski. W stallach święte: Gertruda, Salomea i Bronisława - a po stopniach stall schodzi młody Przemysław przyszły Odnowiciel Polskiej Korony. 
W obrazie tym przedziwnie uchwycił Matejko nastrój średniowiecza: głęboką bezkrytyczną wiarę, pęd do ascezy i wyrzeczeń - krańcowość charakterów - od typów uduchowionych - chodzących po tej ziemi jak po padole płaczu, do najbardziej burzliwych i nieznających hamulca dla swych namiętności, opłakujących następnie chwile upadku w najtwardszych pokutach,.

Ol. drzewo 74,5X 109,5 cm. Sygn. d. pr. „J. M. rp.1888".

Obraz 6. 
POWTORNE ZAJĘCIE RUSI - BOGACTWO I OŚWIATA 
R. P. 1366.

 

image 

  
 

Dziedzic zjednoczonego królestwa - syn Łokietkowy Kazimierz Wielki - organizator raczej niż wojownik - wpatrzony w ideę zagospodarowania królestwa po latach burz i niepokojów. Popierał zwłaszcza handel i kupiectwo - które teraz zostało odcięte od wielkich dróg zajęciem Śląska przez chytrych Luksemburczyków. Zwraca więc oczy ku stronom, które nie wymagają tego wkładu krwi i wojennej potrzeby - jaką pociągnęłaby realizacja idei odzyskania Śląska. Są to ziemie na Wschodzie, które bez miecza zająć można, rozszerzając Państwo i tworząc warunki ożywionego handlu. Umiera bowiem bezpotomnie Bolesław Trojdanowicz książe ruski. Obraz przedstawia chwilę kładzenia kamienia węgielnego pod lwowską katedrę rzymsko-katolicką. Wobec duchowieństwa cerkiewnego, idącego w procesji z obrazami cerkiewnymi, klęczą zhołdowani książęta - bełzki, wołyński i przemyski. Wśród gromady czerńców stoją we wschodnie hełmy przybrani - Lubart - bratanek Olgierda i Daniel z Ostroga. W centralnym punkcie z rusztowania zwisa kamień węgielny mający być położonym. Król Kazimierz rzuca w tej chwili pierścień w szczelinę między kamienie fundamentów. Arcybiskup gnieźnieński Świnka, błogosławi ten akt, a pierwszy arcybiskup lwowski dominikanin Krystyn asystuje mu w tym akcie. Obok Mikołaja, znawcy prawa kanonicznego, stoi Skarbimir, proboszcz kolegiaty wiślickiej. O rusztowanie oparł się kanclerz królewski Jan ze Strzelec, zwany Suchy Wilk z rodu Grzymalitów. Przy tronie pełnią straż - Hincza z Rogowa i Pełka podkomorzy. Wojewoda sandomierski czeka z aktem, który ma być wmurowany. Obok króla zgromadzeni robotnicy i chłopi - nawet Żydzi, ubezpieczeni nowymi prawami, sławią mądrość króla.

Obraz 7. 
ZAŁOZENIE SZKOŁY GŁÓWNEJ, PRZENIESIENIEM DO KRAKOWA, UGRUNTOWANEJ 
R. P. 1361 - 1399 - 1400.

image

To symbol początków Uniwersytetu Krakowskiego. Artysta nie wahał się zastosować pełnej fikcji historycznej, by podać w skrócie historię jego powstania. W tym celu umieszcza na pierwszym planie trzy postacie, które na przestrzeni lat czterdziestu kilku ugrutowały ten pierwszy ośrodek wyższej oświaty w Polsce. Początki Uniwersytetu - to założenie przez Kazimierza Wielkiego w 1364 r. na ówczesnym przedmieściu Krakowa - Bawole, później nazwanym Kazimierzem - pierwszego wydziału prawa na wzór włoskich Akademii w Padwie i Bolonii. Następczyni jego i wnuczka Jadwiga, w 1387 r. daje zapis na rzecz Akademii, ofiarowując dla niej wszystkie sumy jakimi rozporządza, dodaje do tego otrzymane potwierdzenie papieża Bonifacego IX - na prawo utworzenia wydziału teologii i zrównanie go w przywilejach z Akademia paryską. Nowy statut po raz drugi nadaje Uniwersytetowi w 1400 r. król Jagiełło przenosząc go do Krakowa. W statucie tym powtarza przepisy z czasów Kazimierza z dodatkiem przywilejów dla Collegium i profesorów - z których to przywilejów - najważniejszy to prawo azylu. Pierwszym rektorem jest Stanisław ze Skalbmierza. Nowością jest wprowadzenie urządzeń, jakie cechują Uniwersytet w Pradze. Jako znawcę i organizatora sprowadzono w tym celu Hieronima z Pragi - przyjaciela Jana Husa i wraz z nim popierającego wyzwoleńczy ruch ludowy w Czechach. Z czasem ów Hieronim zostanie spalony na stosie, oskarżony o sprzyjanie ruchowi reformacyjnemu. 
Na obrazie - w środku - królowa Jadwiga wręcza akt darowizny i przywilejów biskupowi krakowskiemu Piotrowi z Rogalina. Biskupi krakowscy byli bowiem stróżami i opiekunami Akademii. Kronikarz Janko z Czarnkowa akt ten wpisuje do swej kroniki. Żaczek trzyma model Akademii.

Ol. drzewo 79,5 X 110 cm. Sygn. d. pr.: "J. M. rp. 1888".

Obraz 8. 
CHRZEST LITWY 
R. P. 1387.

image

image

Wnuczka Kazimierza Wielkiego, Jadwiga, spadkobierczyni wielkiego Państwa Piastów, gorliwa chrześcijanka, nie waha się poświęcić swego życia osobistego, by przyczynić się do umocnienia potęgi państwa, którego została królem i do rozkrzewienia wiary wśród narodu litewskiego, nie znającego prawdziwego Boga. 
Przez oddanie ręki swej księciu litewskiemu Jagielle, połączyła Jadwiga dwa narody przeciw wspólnemu ich wrogowi - Krzyżakom. Fakt ten zaważył na przyszłych losach nie tylko Litwy ale i Polski. Rola Jadwigi nie ograniczyła się tylko do politycznego znaczenia. Przez chrzest pogańskiej Litwy, kraj ten został włączony do wielkiej rodziny państw chrześcijańskiego Zachodu. Od Polski przyjął wraz z chrztem jej kulturę, naukę i ustrój społeczny. 
Obraz Matejki przedstawia uroczysty moment przyjęcia chrztu przez Litwę•. 
Pod dawnym świętym gajem pogańskim, nad brzegami Wilii, na miejscu zburzonej świątyni Perkuna, postawiono krzyż. 
Na ołtarzu ustawiono tryptyk z obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej. Stojąca pod sztandarem z orłem białym królowa, trzyma kielich, który ma być wręczony pierwszemu biskupowi Litwy, Jędrzejowi Wasylowi Jastrzębcowi, biskupowi wileńskiemu. Król trzyma biskupi pastorał. Arcybiskup Bodzanta, przez dotknięcie ręką pastorału zatwierdza nowego biskupa, wybranego przez króla. 
Przed krzyżem, z prawej strony, biskup Radlicz chrzci gremialnie wszystkich, którzy chrztu pragną. przekonawszy się o niemocy dawnych bożków.

Pod gajem z lewej strony, kazania księdza pouczają i utwierdzają neofitów w nowej wierze. 
Nowi wierni z rąk sługi bożego otrzymują suknie nowe, białe - dar królowej. 
Zakonnik reguły św. Franciszka błogosławi wiernych. Do krzyża na klęczkach podchodzi szereg nowoochrzczonych krewnych króla oraz bojarowie z rodzinami. Książę Wigund - Aleksander, Włodzimierz kijowski, Korybut nowogrodzki, Świdrygiełło, Borys, Korygiełło, Narymunt. Na boku żywo rozmawiają bracia królewscy-Skirgiełło trocki i Witold. Za parą królewską stoją wśród duchownych: biskup Jan Kropidło, podkomorzy Jaśko z Tarnowa, wojewoda Bartosz z Wissenburga z mieczem, podkomorzy z Moskorzowa i Krystyn z Koziegłów. W szyszaku z piórami książę Ziemowit mazowiecki rozmawia z kanclerzem Zakliką.

Ol. płótno 60 X 111,5 cm. Sygn. d. śr.: "J. M. 1888". 

CDN...

Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo