Polacy nie mają talentu do robienia GESZEFTU
Pranie mózgów w toku !
www.bibula.com/?p=58119
26.06.2012 - Pomnik wdzięczności Armii Czerwonej został postawiony w mieście Netanja w centralnym Izraelu. Monument odsłonili wczoraj prezydenci ...
- Obrazy dla pomnik wdzięczności armii czerwonej w IzraeluZgłoś grafiki
Więcej zdjęć dla zapytania pomnik wdzięczności armii czerwonej w Izraelu
www.wiadomosci24.pl › Wydarzenia › Świat
Putin odsłonił izraelski pomnik wdzięczności Armii Czerwonej. Grzegorz Wasiluk; Data dodania: 2012-06-25 20:12. Jeśli ktoś nad Wisłą liczy na to, że cały świat ...
www.wykop.pl/link/.../odslonieto-pomnik-armii-czerwonej-w-izraelu/
26.06.2012 - Pomnik wdzięczności Armii Czerwonej został postawiony w mieście Netanja w centralnym Izraelu. Monument odsłonili wczoraj prezydenci ...
wyborcza.pl/1,76842,9201766,Izrael_postawi_pomnik_Armii_Czerwonej....
04.03.2011 - Wizualizacja projektu izraelskiego pomnika Armii Czerwonej ... Pomnikma być wyrazem wdzięczności Izraela dla narodu rosyjskiego, który ...
wolna-polska.pl › Bez kategorii
27.06.2012 - Pomnik wdzięczności Armii Czerwonej został postawiony w mieście Netanja w centralnym Izraelu. Monument odsłonili wczoraj prezydenci ...
www.kresy.pl › Wydarzenia › społeczeństwo
29.05.2015 - ... usuwać pomników wdzięczności Armii Czerwonej – informuje „Nasz ... W Dąbrowie Górniczej jest aż siedem pomników ku czci Armii Czerwonej, co – w ..... Czy Polska powinna domagać się odszkodowań od Izraela?
www.kresy.pl › Wydarzenia › Polska
Podkreślają, że Polacy nie mają, za co być wdzięczni Armii Czerwonej, a ponadto ... Gdybym był w Izraelu, prawdę mówiąc, zrobiłbym Żydom to, co oni robią ...
www.pch24.pl/Mobile/Informacje/informacja/id/33568
26.01.2015 - Opowiedział o „wyzwoleniu” przez Armię Radziecką miejscowości ... wIzraelu pokaźny pomnik wdzięczności Armii Czerwonej – stało się to w ...
https://pl-pl.facebook.com/Kontrrewolucja/.../a.../350012578401396/?...
IZRAEL: ODSŁONIĘTO POMNIK ARMII CZERWONEJ Pomnik wdzięczności Armii Czerwonej został postawiony w mieście Netanja w centralnym Izraelu.
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/putin_odslonil_izraelski_pomnik_wdziecznosci_armii_czerwonej_236261.html
https://www.youtube.com/watch?v=gIkc0kE3Ja4
http://korwin-mikke.pl/blog/wpis/kto_placil_za_benzyne_dla_dywizjonu_303_/322
24-10-2009 23:56:00
Kto płacił za benzynę dla Dywizjonu 303?
Kto płacił za benzynę dla Dywizjonu 303?
Niezmordowany p.PJO przysłał [Dziękuję! - JKM] informację, która zamieszczam in extenso:
"Na „Discovery - Historia” pokazują teraz program: „Bitwy Żołnierza Polskiego - Bitwa o Anglię”. Występujący w nim historyk powiedział właśnie, że po wojnie rząd brytyjski wystawił polskiemu lotnictwu rachunek...za usługi, jakie Brytyjczycy świadczyli polskim lotnikom w czasie wojny i za utrzymanie polskich samolotów (wraz z obsługą) na wyspie. Rachunek opiewał na₤68 mln, [nie chce mi się liczyć – ale na dzisiejsze pieniądze to chyba ponad 10 mld PLN - JKM] a kwotę tę Brytyjczycy odciągnęli sobie ze środków polskiego Skarbu Państwa, które zostały wywiezione z Polski i zdeponowane w Wlk. Brytanii w czasie wojny”.
- co p.PJO skomentował: „Słów (parlamentarnych) brakuje”.
Nie podzielam tego uczucia.
O ile pamiętam, rządowi II RP na emigracji bardzo zależało na tym, by np. Dywizjon 303 był jednostką polską. Od tego odcinamy do dziś kupony – chwaląc się, jak najbardziej słusznie, że wnieśliśmy znaczący wkład w Bitwę o Anglię (polscy piloci z samego tylko Dywizjonu 303 zestrzelili ok. 50 samolotów Luftwaffe).
Skoro to miał być polski dywizjon – to zrozumiałe, że trzeba za to zapłacić. Gdyby polscy piloci latali (od 5-VI-1940) nie na samolotach z biało-czerwoną „szachownicą” lecz na brytyjskich – to, oczywiście, koszty pokrywaliby Brytyjczycy, ale też splendoru z tego byłoby tyle-ż, co np. ze znakomitej zresztą służby Polaków w Legii Cudzoziemskiej.
Sądzę, że ta sprawa była uregulowana w porozumieniu jakie zawarł był rząd JKM z rządem II RP - przed utworzeniem Polskich Sił Zbrojnych w Wlk. Brytanii. I na pewno porozumienie to przewidywało, że Zjednoczone Królestwo w poważnym stopniu dofinansuje polskiego sojusznika. Być może należało wtedy żądać więcej: bardzo często sojusznik, któremu bardziej zależy (jak w tym właśnie przypadku Brytyjczykom) pokrywa koszty w całości i jeszcze dopłaca. Należy też jednak pamiętać, że jeśli polscy piloci dostali 50 samolotów, to o tyle mniej otrzymali ich piloci brytyjscy – i o słowach śp.Winstona L.S.Churchilla, który (gdyśp.gen.Władysław Anders zagroził wycofaniem polskiego wojska) odwarknął: „To zabierz Pan sobie to swoje wojsko!”.
I Anders natychmiast zmiękł.
(Ja, stary brydżysta, zabluffowałbym: „Tak jest p.Premierze. Zabieram. Bardzo Panu dziękuję za długoletnią współpracę – było mi bardzo miło walczyć pod Pańskim kierownictwem” - zasalutowałbym, zrobiłbym w tył zwrot – i mogę się założyć, że zanim doszedłbym do drzwi, „Bulldog” poprosiłby mnie z powrotem...
...albo zostałbym za progiem aresztowany!)
http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=127070
David Śr 24 lis, 2010 09:53
"Na „Discovery - Historia” pokazują teraz program: „Bitwy Żołnierza Polskiego - Bitwa o Anglię”. Występujący w nim historyk powiedział właśnie, że po wojnie rząd brytyjski wystawił polskiemu lotnictwu rachunek...za usługi, jakie Brytyjczycy świadczyli polskim lotnikom w czasie wojny i za utrzymanie polskich samolotów (wraz z obsługą) na wyspie. Rachunek opiewał na ₤68 mln, [nie chce mi się liczyć – ale na dzisiejsze pieniądze to chyba ponad 10 mld PLN - JKM] a kwotę tę Brytyjczycy odciągnęli sobie ze środków polskiego Skarbu Państwa, które zostały wywiezione z Polski i zdeponowane w Wlk. Brytanii w czasie wojny”.
Czy nadal jest tajemnicą dlaczego wobec powyższego polskie lotnictwo nie wystawiło rachunku za obronę Anglii?
"Podczas II wojny światowej Niemcy zagrabiły Polsce prawie 139 ton złota. Zgodnie z prawem międzynarodowym powinno ono wrócić do Polski, jednak od 1948 roku stanowi depozyt USA, Wielkiej Brytanii i Francji w Bank of England w Londynie.
– Gdy złoto wywiezione z Polski do Niemiec zostało odzyskane, decyzją rządów trzech koalicjantów: USA, Wielkiej Brytanii i Francji zdeponowano je, czyli złożono na przechowanie w banku w Londynie. Jego wartość wynosi obecnie około 14,3 mld zł, nie licząc wielokrotnie wyższych od jego wartości odsetek i zysków z operacji finansowych, w których było wykorzystywane.
Polacy mają prawo wiedzieć, co dzieje się z ich narodową własnością o ogromnej wartości.
Dlaczego ta sprawa do dziś stanowi temat tabu? – pyta Wiesław Serwach z Kołobrzegu, który od czterech lat próbuje bezskutecznie zainteresować nią polskie władze. "
"Jak już "wszyscy" uciekli, zgodnie z opracowanym planem,Anglia udzieliła "rządowi londyńskiemu" pożyczkę w wysokości 8 milionów funtów *umowa zawarta przed wybuchem wojny). Beck został pominięty w podziale kasy i nigdy nie opuścił Rumunii ale jego kumple z londynu po ustaleniu wynagrodzeń dla rządu londyńskiego zakończyli podział uroczyście i zgodnie z ułańską tradycją całonocnym chlaniem.
Jak to bywa, podczas uczty przychodzą wspaniałe pomysły i honor armii trzeba ratować, co zostało wykonane. Polski żołnierz walczył dla aliantów w obronie angielskich kolonii i angielskich interesów. Szkoda, że nie ma świadków wypowiedzi Józia Becka, który jak sobie popił to dobrego zdania o Anglii raczej nie miał, a pił dużo i angoli znał.
Całe szczęście PRL spłacił długi i możemy teraz spokojnie pracować na utrzymanie unii i raczej starać się by nikt nas nie napadł bo forsy na benzynę nie starczy."
"Banki centralne większości państw świata przechowują swoje rezerwy złota właśnie w postaci takich sztab.
Złoto jest częścią rezerw dewizowych Polski.
Większość z około 103 ton polskiego złota w sztabach znajduje się w depozycie w Banku Anglii,
a tylko niewielka ich część – w skarbcu NBP."
Zapraszam do dyskusji na temat kosztów i rozliczeń finansowych II wojny światowej.
Czy ktoś wie jakie są warunki zwolnienia polskiego złota z depozytu?
https://www.youtube.com/watch?v=F5pnGRRaIwk
Spróbuj pomyśleć
https://www.youtube.com/watch?v=F5pnGRRaIwk
https://www.fizyka.umk.pl/~duch/Wyklady/kog-m/01.htm
Uwaga: te wykłady zostały zastąpione nową wersją.
Poprzednia część wykładu: filozofia umysłu i inne spekulacje.
Największe postępy w rozumieniu umysłu wynikły z badań nad mózgiem.
Hipoteza: umysł jest częścią tego, co robi mózg. Co robi mózg?
Najpierw należy scharakteryzować mózgi z grubsza.
Głównie próba zrozumienia sposobu działania mózgu - funkcji umysłu, mniej opis działania części sensorycznych.
Neurofizjologia behawioralna - nauki na pograniczu mózg/umysł, badanie wpływu stanów mózgu na zachowanie.
1.1. Geny i mózgi
Dwie perspektywy patrzenia na działanie mózgu: ewolucyjna i opisowa.
Selekcja z repertuaru istniejących możliwości czy uczenie się? Układ immunologiczny - selekcja.
Perspektywa ewolucyjna: selekcja na poziomie odruchów naturalnych, zdolności językowych i możliwości rozumowania.
Uczenie się = proces selekcji możliwości wybranych przez naturę na drodze doboru naturalnego.
Ewolucja wytworzyła specyficzne struktury mózgu odpowiedzialne za określone zachowania.
Widzenie kolorów, przydatne do odróżniania dojrzałych owoców => specyficzny układ wzrokowy, nie wszystkie zwierzęta widzą kolory.
Orientacja przestrzenna przydatna jest u ssaków => mapy przestrzenne, pamięć.
Mowa u ludzi => ośrodki mowy, których brakuje zwierzętom.
Mózg potrzebny jest do kontroli złożonego zachowania.
Ptaki śpiewające zwiększają w okresie godowym rozmiary swojego mózgu.
Co może się stać jeśli mózg przestaje być potrzebny?
|
Młoda żachwa ma mózg i powrózek nerwowy |
|
Po osiągnięciu dojrzałości przytwierdza się do skały
Stopniowo wchłania swój mózg
Pozostaje tylko węzeł nerwowy przydatny do kontrolifiltrowania pokarmu.
|
Ogólna anatomia i budowa komórkowa większości organizmów jest bardzo podobna.
Różnice zachowań gatunków zwierząt są wyrazem różnicy budowy mózgów.
Biologa ewolucyjna widzi rozwój zdolności poznawczych człowieka z punktu widzenia problemów adaptacji.
Czy możliwości człowieka są w pełni zdeterminowani przez geny?
Czy jest w nich dostatecznie dużo informacji?
Złożoność informacji genetycznej.
|
Język genetyczny DNA ma 4 litery, kombinacje par zasad nukleinowych.
A-T, T-A, G-C, C-G
A=Adenina, T=Tymina, G=Guanina, C=Cytozyna |
Kodony: 3 litery to jedna sylaba, 4*4*4=64=26 możliwości.
Sylaby kodują wytwarzanie 20 aminokwasów łączących się w łańcuch białkowy.
Gen = odcinek DNA kodujący złożone z łańcuchów aminokwasów białka budujące komórki (ekspersja, transkrypcja genów) lub kontrolujące procesy w komórkach (enzymy).
U człowieka - około 30.000 genów (zaskoczenie, że tak mało!);
najprostsza bakteria ma ok. 500 genów, fagi i wirusymają od kilku do kilkuset genów.
Niektóre rośliny, płazy, małże a nawet insekty mają znacznie większe genomy niż ssaki (rośliny nawet 1000 razy).
Tylko 3% DNA człowieka to geny, reszta to prawdopodobnie szum, chociaż są w nim elementy regulujące działanie genów.
DNA Mamy 23 pary chromosomów; chromosom 1 ma 282 M liter (par zasad), chromosom 21 ma 45 M par zasad.
Cały genom ma ok. 3 mld liter = 1 mld sylab, 3 310 004 815.
Informacja: potrzeba 6 bitów/sylabę x 1 mld sylab = około 6 Gbitów, mniej niż 1 GBajt
250 tomów po 1000 stron, ok. 12 metrów półek.
Ilość informacji genetycznej nie wzrasta od miliardów lat.
Płeć: XX u kobiet a XY u mężczyzn; chromosom X ma wyjątkowo dużą liczbę genów związanych z mózgiem, więc zdolności dziedziczone po kądzieli.
Ewolucja pozagenetyczna - informacja gromadzona w mózgu.
Jak ocenić ilość informacji w mózgu?
1.2. Mózgi z grubsza
Mózg człowieka w liczbach
Masa:
- Niemowlę średnio 350 gramów, 12% całkowitej wagi ciała.
- Dorosły średnio 1375 gramów (od 1-2.5 kg), kobiety 150 gramów mniej, 2% masy ciała
Objętość 1.4 litra.
Masa mózgu na osi pionowej; masa ciała na poziomej
ludzie > małpy naczelne > inne ssaki (rzędu 1/100) > ptaki > gady > płazy > ryby
Dinozaur o masie wieloryba miałby mózg 100 razy lżejszy.
Moc elektryczna: ok. 25 Watów, osiągana już w trzecim roku życia.
Liczba stanów: nieograniczona.
Zużycie energii: ok. 20% całkowitej energii, przy 2% masy całego ciała.
40 mld neuronów, 30 mld móżdżek, > 8 mld kora, < 2 mld pozostałe
Synapsy neuronów:
- kora 4000/neuron, 3x1013 połączeń,
- móżdżek 3x1012 połączeń,
- pozostałe 2x1013 połączeń,
- razem 5x1013,
Pojemność rzędu 50 x 1012=50 Tbitów traktując każda synapsę jako bit.
Oszacowanie przepływu informacji (świadomego):
Wzrok ok. 5000 bitów/sek;
Oszacowanie: 5 sakkad/sek, pole ostrego widzenia 2 stopnie; (Księżyc ma 0.5 stopnia łuku, widać ok. 12 el o wielkości 0.5/12=0.04 stopnia); w polu widzenia jest (2/0.04)2 = 2500 pikseli, max. 20 bitów/pikseli, ok. 50 kbit/pole, zapamiętanie wymaga 10 sek, czyli ok. 5 kbit/sek.
Pozostałe zmysły 100 bitów/sek,
W ciągu 60 lat życia około 10 Terabitów.
Moc obliczeniowa: 5x1013 połączeń, zmiana rzędu 100 Hz, 5x1015 operacji/sek = 5 Petaflopów
Mózg na VLSI: 10x10x32 metry, 10 TB RAM, 1-10 Pflopów
IBM Blue Gene w 2005 roku - porównywalna moc obliczeniowa
|
Ilość informacji genetycznej (w bitach) wykreślona w zależności od daty powstania (linia niebieska), oraz ilość informacji pozagenetycznej, gromadzonej w mózgach (linia czerwona). Na osi pionowej czas w skali logarytmicznej. |
Oszacowania neuroanatomiczne: mózg maksymalizuje ilość połączeń.
Każdy neuron połączony z każdym: kula o r=80 metrów!
Przypadkowe połączenia, ok. 10.000/neuron - kilka metrów.
Chaos w małej skali, porządek w dużej.
1.3. Ewolucja mózgów.
Mózgi zwierząt
|
Ameby, powstałe prawie 4 mld latu nie mają układu nerwowego, podobnie wielokomórkowe gąbki; dopiero meduzy mają zaczątki nerwów . |
|
Pierścienice, jak ich poprzedniczki sprzed 500 milionów lat (Kambr), mają zwój nerwowy w głowie oraz brzuszny pień nerwowy.
Dlaczego mamy skrzyżowane wiązki nerwów? Bo pierścienice mają odruch skręcający! |
|
Ryby mają mózg, móżdżek, opuszkę węchową i rdzeń kręgowy. Pierwsze ryby z okresu syluru (440 mln lat temu) miały już zróżnicowany układ nerwowy. |
|
Konik polny ma ok. 16.000 neuronów. Owady powstały w dewonie, ok. 400 mln lat temu. |
|
Mózg gadów jest wyraźnie większy i podzielony na dwie półkule. Głowa jest wysunięta do przodu, zgodnie z kierunkiem poruszania się, umożliwia to szybkie reakcje. Mózg reguluje homeostazę, przetwarza dane zmysłowe i umożliwia złożone zachowania motoryczne. |
|
Ssaki, powstałe w okresie jurajskim (ponad 200 mln lat temu) mają znacznie większe mózgi z rozbudowanym układem limbicznym i rozrośniętą korą. |
|
Ptaki mają złożone mózgi z rozbudowanym układem limbicznym, ale ich kora mniejsza jest od ssaków. |
|
Australopitek (4-5 mln lat, czaszka < 0.5 litra);
Homo habilis (2,5 mln lat, 0,65 l);
Homo erectus (1.5 mln lat, 1 l);
Homo neandertalis (1,6 l) oddzielił się od przodków Homo sapiens 250.000 lat temu,
ostatni neandertalczyk żył ok. 35.000 lat temu. |
|
Porównanie wielkości mózgów zwierząt i człowieka. |
|
Porównanie mózgów zwierząt z uwzględnieniem kory i móżdżka. |
1.4. Rozwój mózgu i umysłu
Etapy filogenezy (rozwoju ewolucyjnego) widoczne są w ontogenezie (rozwoju osobniczym)?
Pierwsze neurony: w 4-5 tygodniu ciąży, z ektodermy, dzięki ekspresji genów homeotycznych, podobnych muszki owocówki do człowieka.
Wzrost - czynniki neurotroficzne, NGF (neuron growth factor).
Mutacja jednego genu LIS 1 z chromosomu 17 daje w wyniku brak pofałdowania kory mózgu. |
|
W 5 tygodniu postają pierwsze neurony. Neurony dzielą się ok. 70-100 razy a potem przestają.
Cewka nerwowa u wszystkich kręgowców tworzy 5 pęcherzyków. |
U szympansa o 3 podziały mniej niż u człowieka, 8x mniejszej kora. Kręgowce - 3 warstwy neuronów w korze.
Ssaki - nowe warstwy przebijają się do góry, po czym górna warstwa starych neuronów wymiera.
Dolne warstwy (VI) kory wypuszczają aksony w stronę wzgórza i odwrotnie.
|
Z 5 pęcherzyków: rdzeniomózgowie, tyłomózgowie (most i móżdżek), środmózgowie (nakrywka pnia mózgu i pokrywa), międzymózgowie (układ limbiczny, oczy, szyszynka) i kresomózgowie (kora nowa, układ węchowy, jądra podstawy mózgu. |
Zawiązki móżdżku u człowieka dopiero w 12 tyg.
Szybka faza rozwoju, następnie regresji, zwanej apoptozą.
W korze mózgu 50 do 90% wymiera, znaczna reorganizacja kory.
Brak precyzji chemicznej wymaga apoptozy?
Szlaki nerwowe powstają przed receptorami. Rola czynników wzrostu.
Maksymalne tempo wzrostu mózgu - 5 miesiąc; do 1 roku po urodzeniu.
4 miesiące:
- 15 schematów ruchowych, pierwsze specyficzne odruchy.
- Reakcje na światło.
- Na poziomie pnia mózgu - nieregularna aktywność elektryczna.
- Różnicowanie wrażeń smakowych.
5 miesiecy:
- Smak w pełni sprawny.
- Reakcje na dźwięki
6 miesiąc: odróżnialny sen i czuwanie, rekacje na mowę.
8 mc. sen REM i ruchy oczu.
Narodziny: duży mózg sprawia najwięcej kłopotów, chociaż jego masa to zaledwie 1/4 mózgu dorosłego.
Gwałtownie wzrasta gęstość synaptyczna połączeń miedzy neuronami, w korze od 2500/neuron w momencie narodzin, do 15000 w wieku 3 lat i spada powoli do połowy tej wartości.
Aktywność mózgu (w sensie zużycia energii) rośnie, w weiku 2 lata osiąga poziom dorosłego, w wieku 3 lat przewyższa go dwa razy i utrzymuje się do 9-10 roku życia, po czym powoli się zmniejsza by osiągnąć stabilny poziom koło 18 roku życia.
Rok po urodzeniu kora ruchowa łączy się z lędźwiową częścią rdzenia kręgowego, zanika odruch Babińskiego.
2 lata - masowa reorganizacja kory mózgu, amnezja dziecięca.
6 lat - mózg 3x większy niż w momencie narodzin.
Ok. 12 lat - stabilizacja płatów czołowych.
Ok. 20 lat - koniec reorganizacji, niewielkie zmiany (?) przez całe życie.
Każdy ma inny mózg, nawet bliźnięta jednojajowe (zdjęcia fMRI).
Odżywianie, zatrucia chemiczne, skład chemiczny wód płodowych ma wpływ na rozwój mózgu.
Ssaki: etapy rozwoju mózgu są b. podobne.
Otwarcie oczu: T=6 miesięcy, naturalna skala czasowa.
Neurony w warstwach kory: 30%T dla warstwy V, 100%T dla I oraz II.
Zachowanie człowieka - geny czy środowisko?
"Duch nad materią" - nie tyle przeceniany, co niezrozumiany.
Psychoanaliza: autyzm = oziębłość matki, zbyt natrętne sadzanie na nocniku - zupełne bzdury?
Geny: "wszyscy ludzie zostali stworzeni równymi", lepiej o różnicach zapomnieć!
Związki genów z przestępczością, różnice inteligencji, rasy ludzkie.
Socjobiologia oraz psychobiologia i psychologia Darwinowska - głównie badania nad zwierzętami.
Minnesota Center for Twin and Adoption Research (1979 r).
W 70% inteligencja wynika z genów? Inne badania: tylko 30%, jeśli odrzucić mutacje prowadzące chorób UN.
Korelacja IQ dzieci niespokrewnionych - 20%.
Herrnstein i Wilson, "Crime and Human Nature" (1985)
Mordercy - 30 x więcej mężczyzn niż kobiet; poziomu testosteronu?
Ale w Chicago 30 x bardziej skłonni do morderstwa niż w Anglii.
Tendencja do używania gramatyki - genetyczna; wybór języka - środowisko.
1.5. Niedawna i przyszła ewolucja mózgu i umysłu
Wielkie mózgi sprawiają kłopot - czytajcie "Galapagos" K. Vonneguta!
W bólach rodzić będziesz ... to przez ten wielki mózg.
Julian Jaynes (Princeton): świadomość istnieje zaledwie 3-4 tysięcy lat.
Język początkowo był dosłowny, najpierw pojawiły się rzeczowniki, później asocjacje opisujące świat wewnętrzny.
Czasowniki abstrakcyjne pochodzą od konkretnych pojęć, np. w sanskrycie: "być" - "bhu", czyli rosnąć; "jestem" - "amsi", czyli oddychać (ang. "am", niem. "atmen").
Świadomość: synteza działania obu półkul mózgu. Cechy:
- projekcja czaso-przestrzenna;
- wybór sceny, modelu, treści umysłu;
- projekcja personifikacji "ja" w przestrzeni i w czasie;
- narracyjny wybór spójnych sekwencyjnych zdarzeń;
- skojarzenia i asymilacja doświadczeń.
Do -1500 roku słowa mają tylko znaczenia konkretne (np. w Illiadzie).
Psyche = "oddech" a nie "dusza".
Niepełna integracja półkul mózgu?
Prawa zarządza głosami bogów, lewa wykonuje.
Stres: zamiast świadomości wyboru polecenie - głos autorytetu.
Halucynacje słuchowe w schizofrenii - często komentarze zdarzeń.
Drażnienie kory skroniowej: wywołuje głosy krytykujące, doradzające, nakazujące ...
M. Persinger: stymulacja lewego płata dolnoskroniowego wywołuje poczucie mistycznej obecności.
Wizje, brak poczucia czasu, rytm i muzyka, intuicja - sacrum, wynik halucynacji.
Rządy teokratyczne sprzed 10 tys. lat: władcy-bogowie (jeszcze do połowy XX wieku w Japonii!), "ślepe" posłuszeństwo.
Wieża Babel - ślad z okresu, gdy słyszano zbyt wiele głosów?
W greckich eposach boskie głosy informują o decyzjach.
Anarchia po upadku teokracji w Asyrii i w Japonii trwała setki lat.
Pismo alfabetyczne, ok. -2000 lat, Egipt.
Rozwój lewej półkuli, myślenie samodzielne - opór bogów.
"Fajdros" Platona: bóg Tot nauczył sztuk i pisma lud króla Tamuza, który go tak krytykuje (ustami Sokratesa):
Ten wynalazek niepamięć w duszach ludzkich posieje, bo człowiek, który się tego wyuczy, przestanie ćwiczyć pamięć; zaufa pismu i będzie sobie przypominał wszystko z zewnątrz, ze znaków obcych jego istocie, a nie z własnego wnętrza, z siebie samego. Więc to nie jest lekarstwo na pamięć, tylko środek na przypominanie sobie. Uczniom swoim dasz tylko pozór mądrości, a nie mądrość prawdziwą. Posiędą bowiem wielkie oczytanie bez nauki i będzie się im zdawało, że wiele umieją, a po większej części nie będą umieli nic i tylko obcować z nimi będzie trudno; to będą mędrcy z pozoru, a nie ludzie mądrzy naprawdę.
Po -1500 roku pojawiają się w literaturze metafory i decyzje zależą od ludzi (np. w Odysei).
Trudno zweryfikować taką teorię: mogą pomóc badania literackie i językoznawcze.
Świadomość pierwotna widoczna u zwierząt, refleksyjna tylko u dorosłych ludzi?
Plamy na czole i reakcja dzieci oraz szympansów.
"Interpretator" w lewej półkuli mógł powstać niedawno, okresie historycznym.
Umysły, postrzeganie świata zmienia się z pokolenia na pokolenie.
Nie będzie czasu na dalszą naturalną ewolucję mózgu! Niedługo zaczniemy naprawiać i udoskonalać mózgi.
Wzrok, słuch już naprawiamy za pomocą implantów.
Zapobieganie napadom wściekłości przez hamowanie jąder migdałowatych, stymulacja jąder podstawy mózgu w chorobie Parkinsona.
Bezpośredni dostęp do komputerowych danych? Trudno je będzie zintegrować z modelem świata.
Sterowanie myślami w grach nadchodzi!
Szybki jak myśl? Myśl jest wolniejsza od działania (wie to każdy sportowiec), ale podłączenie bezpośrednie do mózgu, nawet za pomocą EEG, pozwala na szybsze reakcje.
Przeszczepy mózgu - możliwe w przyszłości.