Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
1990
BLOG

„GRUPA BADAWCZA COP”

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Technologie Obserwuj notkę 7

 

Czesław Niemen - Hymn o miłości

 Przesłane przez Sonancja dnia 17 mar 2010

Fragment występu Niemena na festiwalu w Opolu w 1989r.

 

MY to jest Rzeczypospolita Polska to posiadamy - Spotterzy

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/2314,psary-katy-kosmiczna-dolina-w-centrum-gor-swietokrzyskich.html

 

Psary-Kąty - Kosmiczna dolina w centrum Gór Świętokrzyskich ...

www.polskaniezwykla.pl/.../2314,psary-katy-kosmiczna-dolina-w-ce...

W Psarach mieści się jedyne w Polsce Centrum Usług Satelitarnych należące do TP SA. Pierwsza stacja satelitarna powstała tu w 1974. Pracującą w ramach ...

 

Psary-Kąty

Kosmiczna dolina w centrum Gór Świętokrzyskich

Psary-Kąty to mała wieś w gminie Bodzentyn, położona w Dolinie Wilkowskiej w Górach Świętokrzyskich na południowo-zachodnim zboczu Bukowej Góry. Wyjeżdżając z Psar w kierunku zachodnim do Klonowa należy skręcić drogą prowadzącą w las na południe. Po przejechaniu około 1,5 kilometra wjeżdżamy w dolinkę usianą wielkimi talerzami anten satelitarnych. 

Widok ośrodka na tle pasma Łysogór przywołuje od razu na myśl historie fantastyczno-naukowe. W Psarach mieści się jedyne w Polsce Centrum Usług Satelitarnych należące do TP SA. Pierwsza stacja satelitarna powstała tu w 1974. Pracującą w ramach systemu Intersputnik. W 1982 otwarto stację pracującą również w ramach dawnej organizacji Intelsat, a centrum nosiło wówczas nazwę Centrum Łączności Satelitarnej. W kolejnych latach zbudowano stacje działające w systemach Inmarsat i Eutelsat. 

Centrum w Psarach to jedna z najnowocześniejszych stacji satelitarnych na świecie. Pod względem niezawodności jakości oferowanych usług zajmuje miejsce w pierwszej piątce podobnych ośrodków. W Europie uznawana jest za najnowocześniejszą obok podobnych ośrodków w Niemczech i Anglii. Opodal, na wzgórzu, znajduje się warty zobaczenia, szczególnie w okresie jesiennym, Rezerwat Bukowa Góra.

1. Spotterzy

Kiedy byłem małym chłopcem spuściliśmy mojego rówieśnika z V Klasy SP Śp. Ryszarda (zmarło Mu się tragicznie w młodym wieku z miłości) jako Pilota w modelu naszego samolotu z napędem silnikowym z górki na plaży nad jeziorem do jeziora.

Miał wzlecieć do góry.

„Przeżył ten wypadek lotniczy” bez szwanku, oprócz tego, że był cały mokry. Wszystkie bilety zostały sprzedane prze starszą Siostrę Jadwigę.

Co może dziecięca nie tknięta duchem czasu ludzi dorosłych wyobraźnia. Bardzo wiele.

Dzisiaj wieczorem siadam do komputera.Jutro możemy pospać dłużej „Nocne Marki”.

Zdjęcie 1 czas 19:19 29.10.2011 CEST -  (17:38 UTC)

Prześledzimy lot jak pojawił mnie się na ekranie o numerze rejestracyjnym:

4K-AZ02

Statek powietrzny Airbus A319-111

Na wysokości Alt 35980 ft

Symbol AHY 007

Z portalu:

http://www.flightglobal.com/atlas/map/

 

Zdjęcie 2 czas 19:38 CEST -  (17:38 UTC)

 

Zdjęcie 3 czas 19:418 CEST - (17:41 UTC)

 

Zdjęcie 4 czas 19:42 CEST - (17:42 UTC)

 

Zdjęcie 5 czas 19:45 CEST -  (17:45 UTC)

Zdjęcie 6 czas 19:51 CEST - (17:51 UTC)

 

Zdjęcie 7 czas 19:53 CEST - (17:53 UTC)

 

Zdjęcie 8 czas 19:56 CEST - (17:56 UTC)

 

 

Samolot zniknął z radaru:

Kurs z Warszawy EPWA

Zdjęcie 9 czas 19:58 CEST - (17:58 UTC)

I wylądował na lotnisku EPZG Zielona Góra/Babimost:radiolatarnia SR3WXA nawrót do ścieżki do lądowania od Krosna Odrzańskiego

http://lotnisko.lubuskie.pl/ * Zielona Góra EPZG Babimost k/Sulechowa

http://lotnisko.lubuskie.pl/index.php?strona=test-2#

http://weather.gladstonefamily.net/site/EPZG

Registered Location

Latitude: 52° 8' 25" N (deg min sec), 52.1402° (decimal), 5208.41N (LORAN)
Longitude: 15° 47' 49" E (deg min sec), 15.7970° (decimal), 01547.82E (LORAN)
Elevation: 59 metres (194 feet) -- validated against 55 metres (181 feet) from Google
WMO Id: 12400 
Location: Zielona Gora, Poland

The site location should be at the mark shown -- or very close. Clicking within the map area (or you can drag the 'EPZG' marker) will display the latitude/longitude of that point.

If the displayed location (or elevation) of the weather observing location is incorrect, please drag the marker to the right location (or click in the right location), and then send the updated information. Please note that we are trying to spot either the Stevenson Screen (or equivalent) or the location where the barometric readings are taken.





The location information for this site was gathered from 11 data sources. This position has been modified based on user feedback.

Show location history.

 

2. Profesja wojskowa -

 

Jeśli proszę Państwa można monitorować w czasie rzeczywistym poruszanie się rekina"Schroeder’a" w bezkresnych wodach Oceanu Indyjskiego :

„Stosując tę technikę, niemiecki European School Singapur wyposażył i oznaczył rekina wielorybiego nadajnikiem GPS, (pieszczotliwie nazwany "Schroeder"), z urządzeniem GPS na pokładzie, a następnie śledził postępy rekina przez Ocean Indyjski w kierunku kontynentu afrykańskiego w ciągu miesięcy. Zainteresowani widzowie mogli zobaczyć postęp Schroedera za pomocą Google Earth, aby zobaczyć pliki KMZ zamieszczone na stronie internetowej grupy badawczej .”

Jeśli proszę Państwa można monitorować poruszanie się rekina"Schroeder’a" w bezkresnych wodach Oceanu Indyjskiego.


„GRUPA BADAWCZA COP”

To Dowództwo Wojsk Obrony Lotniczej i Powietrznej Kraju – COP winno śledzić trasę przelotu w samolocie wojskowym: najważniejszych 5 dowódców armii, Szefa Sztabu Generalnego  i Zwierzchnika Sił Zbrojnych NA POKŁADZIE Tu-154M PLF101 w dniu 10 kwietnia 2010 roku w drodze do Smoleńska - Miejsca Martyrologii Oficerów Polskich – Katynia..

 

LITERATURA

http://code.google.com/intl/pl-PL/apis/kml/documentation/mapsSupport.html

http://code.google.com/intl/pl-PL/apis/kml/documentation/time.html

!

http://code.google.com/intl/pl-PL/apis/kml/documentation/Images/schroederPath.gif

Wprowadzenie

Wszelkie Fabularnych w KML mogą mieć dane o czasie z nim związane. Dane czasu powoduje ograniczenie widoczności zestawu danych na dany okres czasu lub punktu w czasie. Mimo, że kompletny zestaw danych jest pobierana, gdy plik KML jest załadowany, suwak czasu w Google kontroli Ziemi interfejsu użytkownika, które części danych są widoczne.

KML ma dwa elementy, które pochodzą z TimePrimitive:

·       TimeStamp - określa jeden moment w czasie dla danej funkcji

·       TimeSpan - określa <begin> i czas <End> dla danej funkcji

Elementy te są również kopiowane do przestrzeni nazw Google i przedłużaczy, ponieważ:

·       gx: TimeStamp

·       gx: TimeSpan

Pozwala to na włączenie ich jako dzieci elementy AbstractView. Dowiedz się więcej na czas z AbstractViews sekcji poniżej.

Kiedy Google Earth otwiera plik KML, który zawiera funkcji z elementem TimePrimitive, wyświetla suwak czasu. (Google Earth automatycznie wybiera początku i końca jednostek suwak czasu w oparciu o najstarszych i najnowszych czasach znaleźć w funkcje KML w danym pliku.) Za pomocą suwaka i przycisk odtwarzania, użytkownik może "grać" całej sekwencji lub wybrać poszczególne okresy czasu na wyświetlaczu.

Aby włączyć suwak czasu w Google Earth, przejdź do Widok> Pokaż czas i wybierz Automatyczne lub zawsze . (Domyślnie jest toautomatycznie ). Próbki te zakładają, że "Ogranicz godzinę do aktualnie wybranego folderu" jest OFF (ustawienie domyślne).

Znaczników czasu i danych GPS

Znacznika czasu to zwykle związane z Placemark Point. Wyświetlanie ikonę pinezki krótko w każdej pozycji wzdłuż ścieżki powoduje animacji Placemark. Technika ta jest szczególnie przydatna w tworzeniu KML wyświetla danych importowanych z urządzenia GPS tracking. Dla najlepszego efektu, znaczniki czasu danego zbioru danych należy w regularnych odstępach czasu.

Znaczniki czasu są zazwyczaj wykorzystywane do lekkich zestawów danych, które są widoczne w wielu miejscach (np. orientacyjnych poruszające się po drodze). W takich przypadkach wielu, często są w widoku w tym samym czasie, w którym pokazane są w różnych miejscach w różnym czasie. Interfejs użytkownika programu Google Earth suwak czasu obejmuje przedział czasowy, który wybiera "slice" z suwaka czasu i przenosi się od początku do końca okresu czasu.

Stosując tę technikę, niemiecki European School Singapur oznaczone rekin wielorybi, pieszczotliwie nazwany "Schroeder," z urządzeniem GPS, a następnie śledził postępy rekina przez Ocean Indyjski w kierunku kontynentu afrykańskiego w ciągu miesięcy.Zainteresowani widzowie mogli zobaczyć postęp Schroedera za pomocą Google Earth, aby zobaczyć pliki KMZ zamieszczone na stronie internetowej grupy badawczej .

W tym pliku KML, szlak czerwony pokazuje Schroedera podróżuje aż stracił kontakt z drużyną. Żółte kropki (ikony oznaczenia miejsca) animować na tej drodze w zależności od czasu znajduje się na górze ekranu. Niebieskie strzałki są częścią nakładki względu, że pokazuje kierunek fal. Naukowcy uważają, że nagła zmiana kierunku Schroedera została dotknięta przez fale, które skierowane przepływu plankton, który był jego głównym źródłem odżywiania.

W tym przykładzie, oznaczeń miejsc Punkt zawierać element <timestamp>. LineString czerwone i niebieskie GroundOverlay nie mają czasu elementy z nimi związane (są zawsze obecne).

KML ikonę whale_shark.kml (używane za zgodą zespołu Seeadlerpost , niemiecki European School Singapur)

Zakresów czasowych

Aby wyświetlić wielokątów i obrazów nad powierzchnią, że przejście od razu z jednego do drugiego, można określić początek i koniec okresu korzystania z tego obiektu TimeSpan. Ta technika jest zwykle używany do pokazywania zmian w wielokątów i obrazów, takich jak nakładki na ziemi, na przykład, aby pokazać, wycofujące się ścieżka lodowców, rozprzestrzenianie się pyłu wulkanicznego, a zakres rejestracji działań na przestrzeni lat.

TimeSpans są stosowane w przypadkach, gdy tylko jedna z funkcji jest w widoku w danym czasie i chcesz chwili przejścia z jednego obrazu do drugiego. Upewnij się, że TimeSpans są ciągłe i nie pokrywają się. Dla zbiorów danych z TimeSpans, interfejs użytkownika programu Google Earth suwak czasu zawiera wskaźnik, który płynnie wzdłuż suwaka czasu od początku do końca okresu czasu.Przejście z jednego do następnego funkcji jest natychmiastowe zmiany.

 

Literatura

http://www.gps.gov/

http://www.gps.gov/pros/

http://www.gps.gov/applications/aviation/

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/navservices/gnss/library/video/transcripts/

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/navservices/gnss/laas/

 

3. OBOWIĄZUJE NAS PROFESJONALIZM

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Global Positioning System

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Ibook_usb_gps_receiver.jpeg/220px-Ibook_usb_gps_receiver.jpeg

http://bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.png

iBook z odbiornikiem GPS.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/Magellan_GPS_Blazer12.jpg/220px-Magellan_GPS_Blazer12.jpg

http://bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.png

Morski przenośny odbiornik GPS w kokpicie jachtu

Global Positioning System (GPS) - właściwie GPS-NAVSTAR (ang. Global Positioning System – NAVigation Signal Timing And Ranging) – jeden z systemów nawigacji satelitarnej, stworzony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, obejmujący swoim zasięgiem całą kulę ziemską. System składa się z trzech segmentów: segmentu kosmicznego - 31 satelitów orbitujących wokół Ziemi na średniej orbicie okołoziemskiej; segmentu naziemnego - stacji kontrolnych i monitorujących na ziemi oraz segmentu użytkownika - odbiorników sygnału. Zadaniem systemu jest dostarczenie użytkownikowi informacji o jego położeniu oraz ułatwienie nawigacji po terenie[1].

Działanie polega na pomiarze czasu dotarcia sygnału radiowego z satelitów do odbiornika. Znając prędkość fali elektromagnetycznej oraz znając dokładny czas wysłania danego sygnału można obliczyć odległość odbiornika od satelitów. Sygnał GPS zawiera w sobie informację o układzie satelitów na niebie (tzw. almanach) oraz informację o ich teoretycznej drodze oraz odchyleń od niej (tzw. efemeryda). Odbiornik GPS w pierwszej fazie aktualizuje te informacje w swojej pamięci oraz wykorzystuje w dalszej części do ustalenia swojej odległości od poszczególnych satelitów, dla których odbiornik jest w zasięgu. Wykonując przestrzenne liniowe wcięcie wstecz mikroprocesor odbiornika może obliczyć pozycję geograficzną (długość, szerokość geograficzną oraz wysokość elipsoidalną) i następnie podać ją w wybranym układzie odniesienia - standardowo jest to WGS 84, a także aktualny czas GPS z bardzo dużą dokładnością.

System GPS jest utrzymywany i zarządzany przez Departament Obrony USA. Korzystać z jego usług może w zasadzie każdy - wystarczy tylko posiadać odpowiedni odbiornik GPS. Takie odbiorniki są produkowane przez niezależne firmy komercyjne. System GPS jest darmowy i taki ma pozostać zgodnie z polityką Stanów Zjednoczonych.

Niezbędnym elementem systemu jest możliwość identyfikacji sygnałów z poszczególnych satelitów przez odbiornik GPS. Odbywa się to dzięki stosowaniu szumu pseudolosowego (PRN, ang. Pseudo-Random-Noise). PRN w swojej głównej funkcji ma na celu cyfrowe wzmocnienie przekazywanego sygnału (dzięki temu nie potrzebujemy ogromnych talerzy do odbioru sygnału satelitarnego) oraz umożliwia Departamentowi Obrony USA kontrolowanie dostępu do systemu GPS. Dzięki temu wojsko może używać sygnału GPS do przekazywania szyfrowanych komunikatów.

Segment użytkownika[edytuj]

Parametry techniczne[edytuj]

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/GPS_Receivers.jpg/220px-GPS_Receivers.jpg

http://bits.wikimedia.org/skins-1.18/common/images/magnify-clip.png

Odbiorniki GPS firm Trimble, Garmin i Leica.

Ze względów technicznych dokładność obliczania wysokości nad poziomem morza jest około 3 razy mniejsza niż długości i szerokości geograficznej. Wynika to z geometrii wcięcia przestrzennego wykorzystanego do wyznaczenia pozycji. Jakość wyznaczenia pozycji określają parametry rozmycia precyzji DOP (Dilution Of Precision).

Odbiorniki GPS wyposażono w wiele funkcji. Między innymi:

  • określenie współrzędnych według różnych układów współrzędnych (standardowo WGS 84)
  • rejestrowanie śladu
  • nawigacja "do punktu" oraz "po trasie"
  • track back (czyli powrót do miejsca wyjścia "tą samą trasą")
  • pomiar odległości
  • wyznaczenie powierzchni (np. działki)
  • obliczanie wschodów i zachodów słońca oraz pór księżyca

a w bardziej rozbudowanych odbiornikach:

  • wyświetlanie map i nawigacja na mapach warstwowych
  • komunikacja przez port szeregowy (RS232/USB) i Bluetooth z innym sprzętem elektronicznym (PC, PPC, Palm, elektroniczna mapa morska ECDIS)
  • autorouting (wyznaczanie automatycznej trasy "po drogach")

Wersje przeznaczone do eksploatacji na statkach posiadają bardzo rozbudowane możliwości nawigacyjne. Wersje lądowe mogą być wyposażone w cyfrowe mapy terenu (takie urządzenia są często instalowane w samochodach) oraz lekkie odbiorniki przenośne zasilane bateriami lub akumulatorami. Niektóre odbiorniki pozwalają na określanie pozycji z innych systemów, jak GLONASS, czy Loran C

Odbiorniki cywilne są wyposażane w zabezpieczenia uniemożliwiające zastosowanie ich w niektórych dziedzinach. W szczególności, przestają działać po przekroczeniu pewnej prędkości – starsze odbiorniki 160 km/h, nowsze rzędu 1665 km/h.

 

Zasada działania[edytuj]

Sygnał dociera do użytkownika na dwóch częstotliwościach nośnych L1 = 1575,42 MHz (długość fali 19,029 cm) i L2 = 1227,6 MHz (długość fali 24,421 cm). Porównanie różnicy faz obu sygnałów pozwala na dokładne wyznaczenie czasu propagacji, który ulega nieznacznym wahaniom w wyniku zmiennego wpływu jonosfery, jednak nie w stopniu uniemożliwiającym określenie współrzędnych. Użytkownicy cywilni przybliżoną poprawkę jonosferyczną otrzymują w depeszy nawigacyjnej lub dzięki systemowi DGPS.

Identyfikacja satelitów oparta jest na metodzie podziału kodu CDMA (Code Division Multiple Access) oznacza to, że wszystkie satelity emitują na tych samych częstotliwościach, ale sygnały są modulowane różnymi kodami.

Odbiór sygnału bez zastosowania anten parabolicznych, które w tym przypadku są bezużyteczne ze względu na ich kierunkowość, wymaga zaawansowanych technik oddzielania sygnału od szumu i przetwarzania sygnału. Satelity są w ciągłym ruchu; wyznaczenie pozycji odbiornika na podstawie pomiaru tzw. pseudoodległości od kilku satelitów jest również złożonym zadaniem, wymagającym m.in. uwzględnienia spowolnienia upływu czasu w polu grawitacyjnym Ziemi.

Satelita GPS.

Dla poprawnej pracy systemu kluczowy jest czas. Każdy satelita jest wyposażony w zegar atomowy, dzięki czemu jego sygnał jest dokładnie zsynchronizowany z całym systemem. Jednocześnie satelity tworzą razem z kilkoma nadajnikami naziemnymi swoistą sieć korekcji czasu. W efekcie odbiornik GPS podaje nie tylko pozycje, ale również bardzo precyzyjny czas.

Aby określić pozycję w trójwymiarowej przestrzeni i czas systemu konieczny jest jednoczesny odbiór z przynajmniej czterech satelitów. Odbiornik oblicza trzy pseudoodległości do satelitów oraz odchyłki czasu (różnicy między tanim i niedostatecznie dokładnym wzorcem kwarcowym zainstalowanym na odbiorniku i precyzyjnym zegarem atomowym na satelicie). Dokładne współrzędne satelity są transmitowane w depeszy nawigacyjnej. W przypadku możliwości odbioru tylko z trzech satelitów niektóre odbiorniki mogą pracować w trybie 2D z ustawioną przez użytkownika wysokością elipsoidalną.

 

Poziomy dokładności[edytuj]

Ze względów strategicznych przewidziano dwa poziomy dostępu – dostęp standardowy dla odbiorców cywilnych oraz precyzyjny dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Standardowy dostęp ze względów technicznych daje dokładność rzędu kilku metrów. Jednak ze względu na możliwość zastosowania nawet takiej informacji w działaniach militarnych, sygnał cywilny był zakłócany pseudolosowym błędem – w wybranych miejscach Ziemi, a później globalnie. Dokładność ustalenia pozycji spadała do około 100 metrów. Błąd ten można było kompensować pod warunkiem znajomości metody zakłócania, oczywiście tajnej. Zakłócanie sygnału nazywane było Selective Availability. Cywilni odbiorcy znaleźli co prawda metody na omijanie tych zakłóceń – wystarczyło stojąc w jednym miejscu uśredniać wskazania przez dłuższy czas. Taki sposób nie nadawał się jednak do zastosowania np. na pocisku kierowanym przez GPS.

Często stosowaną metodą zwiększenia dokładności pomiaru jest stosowanie pomiaru różnicowego, zwanego DGPS. W takich przypadkach zlokalizowana w pobliżu odbiornika stacja bazowa (o znanej i stałej pozycji) DGPS przekazuje do niego dane różnicowe (najczęściej są to różnice między zmierzonymi przez stację bazową pseudoodległościami, a rzeczywistymi odległościami do satelitów). W ten sposób odbiornik GPS może nanieść poprawki wynikające z błędów propagacji sygnału między satelitą a odbiornikiem.

Innym systemem korekcji błędów jest WAAS/EGNOS, podobny do DGPS z tą różnicą, że poprawki do odbiorników przesyłane są przez geostacjonarne satelity.

Ponadto, lokalnie w poszczególnych krajach istnieją sieci stacji referencyjnych, pozwalające online bądź w post-processingu na korygowanie pozycji wyznaczonej metodą GPS. W Polsce taka sieć nosi nazwę ASG-EUPOS (Aktywna Sieć Geodezyjna EUPOS) i składa się z 98 stacji permanentnych, zlokalizowanych w instytucjach naukowych oraz w Ośrodkach Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznych na obszarze całego kraju, ze średnią odległością 70 km. System umożliwia lokalizację z wykorzystaniem pomiaru GPS-RTK z dokładnością 3 cm (składowa pozioma) i 5 cm (składowa pionowa). Natomiast w systemie POZGEO i POZGEO-D dokładność wyznaczenia pozycji w post-processingu może być rzędu 1 mm. System ASG-EUPOS jest w pełni funkcjonalny od czerwca 2008 roku. Wcześniej podobny system - ASG-PL istniał jedynie dla województwa śląskiego (od 2004 roku) i umożliwiał porównywalne dokładności dla całego obszaru województwa. ASG-EUPOS był wzorowany na śląskich rozwiązaniach w zakresie poprawy jakości pozycjonowania w systemie GPS.[4]

1 maja 2000 prezydent USA Bill Clinton nakazał wyłączenie mechanizmu S/A (Selective Availability) zakłócającego efemerydę satelity i poprawki zegarów atomowych, dzięki czemu dokładność określania pozycji dla zwykłych użytkowników wzrosła do około 4-12 metrów.

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/navservices/gnss/waas/

Navigation Services - Wide Area Augmentation System (WAAS)

  • Print
  • Email
  • |  Updated: 9:41 am ET August 16, 2010

Wide Area Augmentation System

WAAS is an extremely accurate navigation system developed for civil aviation. Before WAAS, the U.S. National Airspace System (NAS) did not have the potential to provide horizontal and vertical navigation for approach operations for all users at all locations.With WAAS, this capability is a reality.

WAAS - Earth, satellites, plane

WAAS provides service for all classes of aircraft in all phases of flight - including en route navigation, airport departures, and airport arrivals. This includes vertically-guided landing approaches in instrument meteorological conditions at all qualified locations throughout the NAS.

 

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/navservices/gnss/laas/

Navigation Services - Ground Based Augmentation System (GBAS)

  • Print
  • Email
  • |  Updated: 9:44 am ET August 19, 2010

Ground Based Augmentation System

The U.S. version of the Ground Based Augmentation System (GBAS) has traditionally been referred to as the Local Area Augmentation System (LAAS).  The worldwide community has adopted GBAS as the official term for this type of navigation system.  To coincide with international terminology, the FAA is also adopting the term GBAS to be consistent with the international community.  GBAS is a ground-based augmentation to GPS that focuses its service on the airport area (approximately a 20-30 mile radius) for precision approach, departure procedures, and terminal area operations.  It broadcasts its correction message via a very high frequency (VHF) radio data link from a ground-based transmitter.  GBAS will yield the extremely high accuracy, availability, and integrity necessary for Category I, II, and III precision approaches, and will provide the ability for flexible, curved approach paths.  GBAS demonstrated accuracy is less than one meter in both the horizontal and vertical axis.

LAAS Architecture
Click on image to enlarge

A Category I (CAT I) Non-Federal (non-Fed) system built by Honeywell International received System Design Approval (SDA) from the FAA on September 3, 2009.  The Port Authority of New York/New Jersey (PANYNJ) has purchased and installed the first system at Newark Liberty International Airport.  The system is expected to become operational later this year.  The GBAS program is currently conducting a two-year Research and Development (R&D) and prototyping effort to reduce the technical risk and validate new requirements associated with meeting the GBAS approach service type D (GAST-D) service.  The FAA’s GBAS office continues to work with industry and other service providers to facilitate development of International Civil Aviation Organization (ICAO) Standards and Recommended Practices (SARPs).

Additionally, the FAA is working towards international GBAS implementation and interoperability by sharing technical expertise and approval processes with countries around the world.  Airservices Australia, DECEA in Brazil, DFS in Germany, and AENA in Spain have been actively supporting the implementation of GBAS.  All four countries have installed prototype GBAS systems and are involved in technical and operational evaluation activities.  These nations are developing their own approval and certification processes but are still aiming to comply with FAA approval practices.  Common understanding and practice of system approval, and the use of common test cases and tools will be valuable in the implementation of GBAS around the world.

http://www.gps.gov/applications/aviation/

 

http://gpshome.ssc.nasa.gov/

http://gpshome.ssc.nasa.gov/Default.aspx

http://gpshome.ssc.nasa.gov/country_form.aspx?cfips=PL#Aviation

Applications for - Poland


Are you a GPS user in this country?
Do you know about GPS applications in this country?
If so, please
let us know....


Aviation
GPS is used for navigation by glider pilots in Poland.
-- Marcin Czarnowski, Warsaw University of Technology

Submitter: Marcin Czarnowski
Organization: Warsaw University of Technology
- The intellectual property release has been signed for this submission.
***********************************



Surveying & Mapping
In the period 29-30 May 2000 GPS measurements were performed along railroad track Terespol-Rzepin (eastern and western border stations of Poland). The Polish Topographic Service performed the survey in cooperation with the Institute of Geodesy and Geodetic Astronomy of the Warsaw University of Technology and the Space Research Centre of the Polish Academy of Science. The main goal of the survey was to set up the ground control data for the Shuttle Radar Topography Mission project. The final coordinates as well as raw GPS data were sent to the U.S. National Imagery and Mapping Agency.

Submitter:
Kareema Haskins
Organization:
RAND
Source: Prof., Dr.-Ing.habil. Janusz Sledinski, Warsaw University of Technology, Institute of Geodesy and Geodetic Astronomy, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warsaw, Poland sledzinski@gik.pw.edu.pl
- The intellectual property release has been signed for this submission.
***********************************

http://www.faa.gov/nextgen/

U.S. Department of Transportation
Federal Aviation Administration
800 Independence Avenue, SW
Washington, DC 20591
1-866-TELL-FAA (1-866-835-5322)

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/atc_comms_services/datacomm/

FAA NextGen Data Communications on CNN

 

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/atc_comms_services/datacomm/videos/

Photo Gallery

 

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/techops/atc_comms_services/datacomm/photos/

http://www.faa.gov/training_testing/testing/

http://www.faa.gov/aircraft/safety/

http://www.faa.gov/airports/runway_safety/

Animations & Videos

http://www.faa.gov/airports/runway_safety/videos/

FAA Video: Navigation at the Crossroads (April 2010)

 

 

****************************************************

Dowództwo Wojsk Obrony Lotniczej i Powietrznej Kraju – COP winno śledzić trasę przelotu w samolocie: najważniejszych 5 dowódców armii, Szefa Sztabu Generalnego  i Zwierzchnika Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polski NA POKŁADZIE Tu-154M PLF101 w dniu 10 kwietnia 2010 roku w drodze do Smoleńska - Miejsca Martyrologii Oficerów Polskich – Katynia..


  4. Samolot TU154M PLF101 "Zniknął" z radaru. Jest PYTANIE - tylko  gdzie; wg współrzędnych WGS84 !!!

 

1.    TU-154M PLF101 - особо важный рейс литера "А" cz.1 - ander ...

ander.nowyekran.pl/post/23477,tu-154m-plf101-cz-1

Napisałem, wyżej, że kwestia oznaczenia lotu TU-154M PLF 101 literą "A" ... JM: Gdynie mieliśmy jakiegoś regulaminu, szukaliśmy na własną rękę, co zajmowało sporo czasu. ..... O oni myśleli, że już poszedłem do odstrzału selektywnego. ...

2.    TU-154M PLF101 - особо важный рейс литера "А" cz.2 - Smoleńsk ...

lubczasopismo.salon24.pl/Smolensk.../333232,tu-154m-plf101-cz-2 

 - Blokuj wszystkie wyniki z lubczasopismo.salon24.pl

Liczba postów: 52 - Liczba autorów: 16 - Ostatni post: 5 Wrz

TU154M PLF101 dokona próbnego podejścia wg swoich minimów, chociaż "u ... co za tym idzie, nie mają zastosowania do rejsu PLF 101, ponieważ nie był on ... MAK) chce się dowiedzieć od "Logiki", gdzie leci polski samolot, czy został ... No i prosiliśmy ewentualnie o wyniki tych ekspertyz, jeśli oni jakieś ...

  1. http://www.naszdziennik.pl/zasoby/smolensk/bialaksiega.pdf

[PDF] 

Warszawa, 19 kwietnia 2011 r

www.naszdziennik.pl/zasoby/smolensk/bialaksiega.pdf

Format pliku: PDF/Adobe Acrobat - Szybki podgląd
Awarie 
Tu-154M nr 101 po remoncie przeprowadzonym w 2009 r. w Rosji przez firmy ...119 - 122). 1Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, reprodukujemy oryginały lub uwierzytelnione kopie dokumentów ..... 4 http://www.wprost.pl/ar/154409/Samoloty-VIP-z-drugiej-reki/ ..... To oni pokonali nazistowski reżim, ale Polska nie ...

 

 

 

Czy Komisja Parlamentarna ponownie ukonstytuuje się przed

11 listopada 2011 roku i przystąpi do dalszej pracy…

 

 

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=9BSGk7GRdOI

Wernyhora - Piłsudski

Przesłane przez SurynKNM dnia 25 sty 2008

Fragment filmu "Wesele" w reż. A.Wajdy

 

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=B-t7CqvBM2A

Czesław Niemen - Miałeś chamie złoty róg....

 

Przesłane przez Sonancja dnia 24 mar 2010

Pieśń Chochoła kończąca "Wesele" w reż. Andrzeja Wajdy (1972).

 

Miejsce wypadku identyfikuje:

  • Utrata sygnału z transponderów GPS i sygnału radarowego oraz radiowego,
  • Sygnał GPS „MAY DAY” nadawany przez niektóre modele czarnych skrzynek, nawet do 2 km pod wodą
  • Zdjęcie lotnicze
  • Badania geofizyczne atmosfery i Ziemi.
  • Zdjęcie satelitarne, lotnicze: „wraku statku powietrznego” POST MORTUM z miejsca wypadku z rozdzielczością 60x 60 cm a nawet 10 cm x 10 cm.

 

5. COP 

Za:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Centrum_Operacji_Powietrznych

W 1995, w 41. rocznicę powstania jednostki, CSD otrzymało nowy sztandar - dar społeczności miasta Warszawy. Lata 90. XX w., to wielkie pasmo transformacji ustrojowej i restrukturyzacji Sił Zbrojnych RP. Nie uniknęło przemian również Centralne Stanowisko Dowodzenia, które przeszło w tym czasie wiele przeobrażeń strukturalnych i organizacyjnych. Ewolucyjnym zmianom uległy także sposoby zdobywania i przekazywania informacji o sytuacji powietrznej. Dokonujące się przeobrażenia przyspieszyło przyjęcie Polski w poczet pełnoprawnych członków NATO.

W ślad za tym zmieniły się także zadania CSD. Priorytet w działalności służbowej zyskały obszary m.in. dostosowania procedur działania do struktur NATO, modernizacja i przezbrojenie sprzętu przeciwlotniczego, ale również środków dowodzenia, łączności i logistyki. Zaistniała sytuacja wymagała pilnego dokonania zmian organizacyjnych Centralnego Stanowiska Dowodzenia. Dotychczas istniejący, kilkustopniowy proces przesyłania informacji nie gwarantował właściwego reagowania na szczeblu decyzyjnym.

12 marca 1999, w obiekcie CSD przeprowadzono uroczystość zaprzysiężenia zmiany dyżurnej do dyżuru bojowego, po raz pierwszy pełniącego w zintegrowanym systemie dowodzenia państw NATO. Od chwili wejścia naszych sił zbrojnych do NATO, CSD stało się ważnym elementem systemu dowodzenia lotnictwem oraz obroną powietrzną zarówno w systemie narodowym, jak i w NATO w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej (NATINADS). CSD jako jedna z pierwszych jednostek WP osiągnęła pełną integrację działania z sojusznikami z NATO.

 

Zadania COP[edytuj]

Centrum Operacji Powietrznych dowodzi operacyjnie podległymi jednostkami oraz siłami i środkami OPL. W przypadkach sytuacji opisanych w RENEGADE to właśnie w COP podejmowane są decyzje (w tym ostateczna) dotyczące postępowania z statkiem powietrznymnaruszającym polską przestrzeń powietrzną.

Tradycje[edytuj]

COP przejęło tradycje swych poprzedników.

CSD otrzymało 8 czerwca 1995 sztandar, którego rodzicami chrzestnymi zostali: córka Marszałka Józefa Piłsudskiego, por. pilot Jadwiga Piłsudska i gen. broni pilot Roman Paszkowski.

Święto COP: 8 czerwca.

Dowódcy COP

 

od 15 sierpnia 2007 - luty 2008

gen. dyw. pil.

Sławomir Dygnatowski

od lutego 2008

cz.p.o. gen. bryg. nawig.

Zbigniew Galec

16 lutego 2009 - 30 września 2010

gen. dyw. nawig.

Zbigniew Galec

od 1 października 2010

gen. bryg. pil.

Jan Śliwka

 

 

Za:

STEVE

0 321  | 29.10.2011 21:00 u FYM-a

 

http://www.blogpress.pl/node/10218

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=25bNkLc3Tgg#!

Macierewicz -rekonstrukcja samolotu.MP4

 

Przesłane przez JanKaroFelix dnia 24 paź 2011

Spotkanie z posłem A. Macierewiczem w Poznaniu 11 X 2011, na którym przedstawione są ustalenia techniczne dot. katastrofy TU-154.
Mowa jest także o gospodarczej pomocy UE dla Polski, która to pomoc bardzo zasila gospodarkę niemiecką...

 

 

6. Suplement „Squawk” TUPOLEWA

Posty u FYM-a i Amelki222 na omawiany jakże ważny temat – celowej świadomej ukrytej wiedzy i niewiedzy czy totalnej indolencji.

 

1.   Squawk Tupolewa

http://freeyourmind.salon24.pl/327510,squawk-tupolewa

26.07.2011 11:40 143

opublikowana w: Głos oddolny, Parada Oszustów !, RMS Titanic, Smoleńsk Raport S 24, STOP Manipulacji

2. 8.56

 http://freeyourmind.salon24.pl/322896,8-56

09.07.2011 19:36 125

opublikowana w: A elita !, Chcę wiedzieć, Smoleńsk Raport S 24

3.  Widok z góry

http://freeyourmind.salon24.pl/309942,widok-z-gory

25.05.2011 19:15 126

opublikowana w: Chcę wiedzieć, Głos oddolny, Parada Oszustów !, Smoleńsk Raport S 24

4.  W polskiej zonie

http://freeyourmind.salon24.pl/308350,w-polskiej-zonie

20.05.2011 11:19 569

opublikowana w: Parada Oszustów !, Smoleńsk 10.04.2010, Smoleńsk Raport S 24

5.  CENTRUM OPERACJI POWIETRZNYCH.

http://lamelka222.salon24.pl/292481,centrum-operacji-powietrznych

30.03.2011 17:15 15


Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie