Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
3522
BLOG

Mądre Oczy Wielkiego Brata cz.II Dlaczego Bez OSŁONY NATO?

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Polityka Obserwuj notkę 4

 

Powtórka z HISTORII ?

 

POLSKA STRACIŁA NAJWIĘKSZEGO PRZYWÓDCĘ W CZASIE POKOJU ?

NTSB Raport czy ostateczny?

NTSB Identification: ENG10RA025
14 CFR Unknown
Accident occurred Saturday, April 10, 2010 in Smolensk, Russia
Aircraft: TUPOLEV TU154, registration:
 
Injuries: 89 Fatal.

On April 10, 2010, about 0656 Coordinated Universal Time (UTC), a Tupolev Tu-154M, Tail Number 101, operated by the Polish Air Force as flight PLF101, crashed during approach to the Military Aerodrom Smolensk "Severnyi", Russia. All 89 passengers and 7 flightcrew were killed, including the President of Poland. The airplane was destroyed by impact and postcrash fire.

Full narrative available

 

Dla Zespołu Parlamentarnego do Zbadania Przyczyn Katastrofy Smoleńskiej.

Zdradzeni o świcie?

“This is shameful. The accident occurred at 7 GMT. The story was posted here at 8h40 Eastern”.

micklab2010/04/10
at 3:50 PM ETtreadhead wrote:Posted 2010/04/10 at 8:47 AM ET

Zespół Parlamentarny Ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154 M z ...

www.smolenskzespol.sejm.gov.pl/

Poniżej prezentujemy link do nagrania z posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Katastrofy Smoleńskiej, na którym zaprezentowane zostały najnowsze ...

 

ARTYKUŁ

AWACS w 33. Bazie Lotniczej w Powidzu.
2006-08-17
W czwartek, 17 sierpnia br., na obiektach 33. Bazy Lotniczej w Powidzu, odbyła się prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS. W pokazie udział wzięli m.in. minister ON Radosław Sikorski, szef Sztabu Generalnego WP gen. Franciszek Gągor, podsekretarz stanu w MON Marek Zająkała, zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski, wojewoda Wielkopolski Tadeusz Dziuba oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych. 

więcej>>>

* * *

http://www.wp.mil.pl/img/go_back.png  powrót

do gór

 

Zdjęcie 1 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku

Zdjęcie 2 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku

 


Zdjęcie 3 AWACS Boeing E-3D - Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku

  

Zdjęcie 4 AWACS OKO NATO - Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku

 


Zdjęcie 5 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku, zaproszenie na pokład.

 

 


Zdjęcie 6 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Znajome twarze.

 


Zdjęcie 7 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Obecność Generała Pilota Andrzeja Błasika świadczy o trosce ochrony strefy powietrznej Polski przez samoloty AWACS NATO.

 


Zdjęcie 8 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Obecność Generała Pilota Andrzeja Błasika świadczy o trosce ochrony strefy powietrznej Polski przez samoloty AWACS NATO. Co od tego czasu uczynił Pan Minister Radosław Sikorski?

 


Zdjęcie 9 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Obecność Generała Pilota Andrzeja Błasika świadczy o trosce ochrony strefy powietrznej Polski przez samoloty AWACS NATO. W drodze na naradę.

 


Zdjęcie 10 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Narada pod przewodnictwem Ministra Obrony w Rządzie PiS Radosława Sikorskiego. Temat ochrona strefy powietrznej Polski przez samoloty AWACS NATO?.

 


Zdjęcie 11 Baza w Powidzu 17 sierpnia 2006 roku. Narada pod przewodnictwem Ministra Obrony w Rządzie PiS Radosława Sikorskiego. Temat ochrona strefy powietrznej Polski przez samoloty AWACS NATO?. Przekazanie symbolicznego AWACS dla Polski?.

 

Wszystkie zdjęcia 1-8 z portalu www.wp.mil.pl/pl/galeria/565

***********************

 

4 lata później – 10 sierpnia 2010 roku lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj w drodze Polskiej Delegacji do Katynia.

 

Zdjęcie 12 TU154M 101 Lądowanie na lotnisku …? – jesień 2009 rok?


Zdjęcie 13 Jak 40 w Smoleńsku 10 kwietnia 2010 roku.

 

 

Kto zawinił ?

Ministerstwo Obrony Narodowej – Minister Radosław Sikorski 2005-2006?

Ministerstwo Obrony Narodowej – Minister Obrony Bohdan Klich 2007-2010?

 

Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych – Minister Radosław Sikorski

2007-2010?

http://www.weather-forecast.com/system/images/4967/large/Saint-Petersburg.jpg?1319925700

user: Nima Sadeh 
photo taken at: 6:00pm 10 Sep 2011

Bullet

Russia | Saint Petersburg


http://www.weather-forecast.com/system/images/3364/large/Pskov.jpg?1315333291

user: Alena Rybakova 
photo taken at: 10:54pm 10 Aug 2010

Closer to the sunset

Russia | Pskov

 

Zdjęcie 14 Widok okiem satelity platforma NASA Aqua/MODIS dzień 10 kwietnia 2010 roku – widoczne ogniska pożarów w rejonie Smoleńskim – kolor czerwony.

 

Zdjęcie 15 Widok obszaru powietrznego lotu do Smoleńsk – samolot NATO Boeing - E3D, zobrazowanie satelitarne.

 


Zdjęcie 16 Aqua/MODIS platforma NASA – dzień 10 kwietnia 2010 roku – negatyw obrazu Ziemi. Widoczne czarne smugi spalin po locie statków powietrznych nad Rosją i Białorusią.

 

Zdjęcie 17 Monitorowanie radarowe lotu – rejon Witebsk na podstawie portalu www.flightradar24.com

 

 

Zdjęcie 18 Monitorowanie radarowe lotu – rejon Witebsk – wejście w strefę powietrzną Federacji Rosyjskiej punk Rudnya ASKIL na podstawie portalu www.flightradar24.com

 

Zdjęcie 19 Monitorowanie radarowe lotu –  wejście w strefę powietrzną Federacji Rosyjskiej punk Rudnya ASKIL na podstawie portalu www.flightradar24.com

 


Zdjęcie 20 Miejsce Thatrum Mundi -Smoleńsk

 

Zdjęcie 21 Miejsce Thatrum Mundi –Smoleńsk –transport złomu.

 

http://www.wp.mil.pl/#

 


Zdjęcie 22 Wg narracji oficjalnej.

 


Zdjęcie 23 OKO AWACS Beriev A-50 IŁ-76 MD sił powietrznych Federacji Rosyjskiej.

 

Zdjęcie 24 Pożegnanie Prezydenta RP – lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj 11 kwietnia 2010 roku godziny popołudniowe.

 

Zdjęcie 25 Pożegnanie Prezydenta RP – lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj 11 kwietnia 2010 roku godziny popołudniowe. Symboliczny hołd generalicji FR.

 

Zdjęcie 26 Pożegnanie Prezydenta RP – lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj 11 kwietnia 2010 roku godziny popołudniowe. Premier FR Putin i Ambasador RP Bahr

 

Zdjęcie 27 Przywitanie Zwierzchnika Sił Zbrojnych Prezydenta RP Śp. Lecha Kaczyńskiego – lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj 11 kwietnia 2010 roku godziny popołudniowe. Wśród swoich Żołnierzy w Drodze do Kraju.

 

 

 
 


Zdjęcie 28 Ziemia Smoleńska pożegnała Prezydenta RP  Śp. Lecha Kaczyńskiego – lotnisko Smoleńsk – Sieviernyj 11 kwietnia 2010 roku godziny popołudniowe. Wśród swoich Żołnierzy w Drodze do Kraju.

**************************

 

Drogą dyplomatyczną oraz poprzez przekaz medialny - informacja o wnikliwej obserwacji strefy powietrznej na drodze przelotu TU-154M PLF101 poprzez "OKO" NATO AWACS Boeing –E3D: można było

dać

do zrozumienia „osobom trzecim”,

że cała droga do Katynia Pary Prezydenckiej i 94 Pielgrzymów poruszających się statkiem powietrznych Rządu RP będzie w pełni monitorowana.

Uroczystość 10 kwietnia 2010 roku była wyjątkowa – 70 Rocznica Zbrodni na bezbronnych jeńcach - Oficerach Wojska Polskiego II Rzeczypospolitej na terenie Związku Sowieckiego ZSRR i Rdzennych Kresach Polskich.

 

Zdradzeni w drodze do Katynia -

Ministerstwo Obrony Narodowej – Minister Bohdan Klich?

Czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych – Minister Radosław Sikorski?

 

http://www.wp.mil.pl/pl/galeria/565

17 sierpnia - AWACS w 33. Bazie Lotniczej w Powidzu.
2006-08-17 19:38:06

Na obiektach 33. Bazy Lotniczej w Powidzu, odbyła się prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS. W pokazie udział wzięli m.in. minister ON Radosław Sikorski, szef Sztabu Generalnego WP gen. Franciszek Gągor, podsekretarz stanu w MON Marek Zająkała, zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski, wojewoda Wielkopolski Tadeusz Dziuba oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych. W ramach prezentacji systemu przedstawiciele kierownictwa MON oraz grupa dziennikarzy mieli okazję zapoznać się z pracą systemów samolotu E-3A podczas specjalnie zorganizowanej symulacji. 

 

 

 

 

Polska po przystąpieniu do Sojuszu Obronnego Państw NATO wypełnia wszystkie swoje zobowiązania wobec Sojuszu.

Będą w pełni wiarygodnym Podmiotem.

http://www.wosna5.pl/polska_w_nato

"Dążenia Polski do uzyskania członkostwa w NATO wynikały w głównej mierze z negatywnych doświadczeń historycznych. Zarówno tych związanych z II wojną światową, czyli osamotnienie Polski w 1939 roku, jak i tych powojennych, kiedy to Polska pozostawała pod dominacją ZSRR oraz uznanie, że NATO jest po upadku komunizmu jedynym efektywnie działającym Sojuszem militarnym w Europie. Po rozwiązaniu Układu Warszawskiego, Polska rozpoczęła aktywne działania dyplomatyczne zmierzające do uzyskania członkostwa w NATO. Wymagało to jednak ogromnych nakładów finansowych na modernizację armii, przede wszystkim na przezbrojenie w sprzęt odpowiadający wymogom NATO.

 

Przejście na nowy system łączności i sposoby dowodzenia, a także wprowadzenie zmian organizacyjnych na wzór zachodni. Chodziło przede wszystkim o osiągnięcie kompatybilności i interoperacyjności polskich sił zbrojnych z armiami zachodu. Kolejnym warunkiem wejścia Polski do NATO było zapewnienie cywilnej kontroli nad armią, co oznaczało cywilne kierownictwo w Ministerstwie Obrony Narodowej, podporządkowanie Sztabu Generalnego cywilnemu ministrowi obrony oraz parlamentarna kontrolę nad siłami zbrojnymi.

 

Po dokonaniu ogromnego wysiłku związanego z przebudową armii, Polska podpisała 2 lutego 1994 roku dokument „Partnerstwo dla Pokoju”. Był on formą ścisłej współpracy z NATO w zakresie planowania obronnego, wspólnych ćwiczeń i manewrów oraz uczestnictwa w misjach pokojowych NATO, zwłaszcza operacji pokojowej w Bośni. Program „Partnerstwo dla Pokoju” umożliwił także wymianę na dużą skalę oficerów i żołnierzy z obydwu stron. W 1996 roku przyjęto ustawę o cywilnej kontroli nad armią oraz strukturze Ministerstwa Obrony Narodowej. Przeprowadzono na dużą skalę reorganizację i zmiany w samych siłach zbrojnych pod kątem przyszłego współdziałania z siłami NATO. Równocześnie prowadzono aktywne działania dyplomatyczne w stolicach państw NATO w celu uzyskania ich zgody na wstąpienie Polski do tej organizacji.

 

Dzięki tym działaniom Polska spełniła sformułowane przez sojusz wstępne wymogi, dlatego w lipcu 1997 roku została zaproszona do negocjacji na temat uzyskania członkostwa. Po ich zakończeniu umowa międzynarodowa o wstąpieniu Polski do NATO została ratyfikowana przez parlamenty 16 państw członkowskich, a następnie tę umowę ratyfikował Sejm polski. W marcu 1999 w miejscowości Independence w USA ministrowie spraw zagranicznych Polski, Czech i Węgier przekazali na ręce Sekretarza Stanu USA dokumenty ratyfikacyjne o wstąpieniu do NATO. Zakończyło to prawną procedurę akcesji do Sojuszu. W uroczystych obchodach 50 - lecia Paktu Północnoatlantyckiego po raz pierwszy uczestniczył prezydent Polski jako pełnoprawny członek NATO.

 

Wstąpienie Polski do NATO pociąga za sobą wiele konsekwencji. Przede wszystkim Polska stała się członkiem najsilniejszego współcześnie istniejącego paktu militarnego. Zapewnia nam to wyjątkowe miejsce wśród państw świata a także poczucie bezpieczeństwa".

 

Roman Przybylski

 

Na te i na inne pytania musicie Państwo - Drodzy Czytelnicy odpowiedzieć sobie Sami.

 

Kto zwinił?

 

 

Co nam zostało z osłony „KOKOSZ” – NATO?

 

http://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7164_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7165_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7166_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7167_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7168_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7169_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7170_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7171_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7172_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7173_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7174_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7175_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7176_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7177_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7178_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7179_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7180_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7181_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7182_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7183_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7184_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7185_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7186_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7187_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7188_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7189_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7190_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7191_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7192_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7193_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7194_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7195_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7196_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7197_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7198_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7199_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7200_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7201_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7202_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7203_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7204_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7205_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7206_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7207_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7208_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7209_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7210_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7211_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7212_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7213_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7214_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7215_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7216_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7217_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7218_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7219_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7220_TN.jpghttp://www.wp.mil.pl/galeria/565/zdjecie_565_7221_TN.jpg

 

http://www.wp.mil.pl/pl/artykul/2133

AWACS w 33. Bazie Lotniczej w Powidzu.
2006-08-17

 

W czwartek, 17 sierpnia br., na obiektach 33. Bazy Lotniczej w Powidzu, odbyła się prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS. W pokazie udział wzięli m.in. minister ON Radosław Sikorski, szef Sztabu Generalnego WP gen. Franciszek Gągor, podsekretarz stanu w MON Marek Zająkała, zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski, wojewoda Wielkopolski Tadeusz Dziuba oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych.

W ramach prezentacji systemu przedstawiciele kierownictwa MON oraz grupa dziennikarzy mieli okazję zapoznać się z pracą systemów samolotu E-3A podczas specjalnie zorganizowanej symulacji. 
Dzieląc się wrażeniami z lotu minister Sikorski podkreślił imponujące możliwości systemu, który pozwala śledzić jednocześnie ponad 300 celów w promieniu nawet 700 km, dzięki czemu może wykonywać zadania wykonywane obecnie przez kilkadziesiąt naziemnych stacji radarowych. Wyraził również głęboką satysfakcję z faktu, iż to właśnie dzięki decyzji obecnego rządu Polska może przystąpić do programu NAPMO. Minister zapowiedział, że jeszcze w tym roku będziemy współwłaścicielami 17 samolotów, co oprócz znaczącego wzmocnienia naszego potencjału obronnego umożliwi także transfer najnowocześniejszych technologii do krajowego sektora obronnego. Koszt uczestnictwa w programie wyniesie 6 mln zł w 2006 r. oraz kolejne 60 mln w roku przyszłym. Odpowiadając na pytania dziennikarzy o możliwość ulokowania w Powidzu bazy systemu AGS szef resortu ON powiedział, że taka decyzja byłaby widomym znakiem gotowości NATO do instalowania najnowocześniejszego uzbrojenia na terenie nowych krajów Sojuszu. Zapewnił także, iż o lokalizację takiej bazy w Polsce już teraz zabiegamy wszystkimi dostępnymi środkami, mimo że nie zapadła jeszcze decyzja co do ostatecznego kształtu systemu AGS. 
Jak zaznaczył zastępca dowódcy Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski dzięki trwającej od 2001 r. ścisłej współpracy z NAPMO już dzisiaj jesteśmy technicznie i personalnie przygotowani do pełnego wykorzystania oferowanych przez system możliwości. 
Uczestniczący również w konferencji prasowej dyrektor NAPMA (NATO AEW&C Programme Management Agency) gen. Berndt Glowacki przedstawił historię i stan obecny programu zaznaczając przy tym, że jest on finansowany bezpośrednio ze składek krajów członkowskich, co przyczynia się do zwiększenia poczucia uczestnictwa w tej formule i w konsekwencji powoduje bardzo efektywne wykorzystanie posiadanych możliwości. Korzystając z okazji gen. Glowacki serdecznie powitał Polskę w gronie członków NAPMO oraz zaprosił nas do jak najaktywniejszego udziału w pracach organizacji. 
Dowódca komponentu powietrznego systemu AWACS gen. Axel Tuttelmann podkreślił z kolei fakt, że samoloty E-3A w każdej chwili mogą podjąć działania operacyjne w dowolnym zakątku świata, a dowódca bazy w Geilenkirchen gen. Stephen Schmidt wyraził nadzieję, że wkrótce pod jego rozkazami znajdzie się także grupa żołnierzy z Polski. 


*** 

 Prezentacja samolotów wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS w 33. Bazie Lotniczej w Powidzu. 


MATERIAŁ PRASOWY 


W związku z toczącymi się negocjacjami o przystąpieniu Polski do NAPMO (NATO AEW&C Programme Management Organisation) - organizacji NATO powołanej do kierowania i zarządzania programem wczesnego ostrzegania i naprowadzania, 17 sierpnia w 33. Bazie Lotniczej goszczą dwa samoloty wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS. 
Celem wizyty samolotów E-3 w Powidzu jest prezentacja możliwości operacyjnych AWACS-a oraz przedstawienie aktualnego stanu prac nad udziałem Polski w NAPMO. Na pokładzie samolotów do Powidza przybyli: 
- szef delegacji gen. Berndt Glowacki – Dyrektor NAPMA (NATO AEW&C Programme Management Agency) 
- gen. Axel Tuttelmann – Dowódca Sił NAEW&CF 
- gen. Stephen Schmidt – Dowódca Bazy w Geilenkirchen. 

Podstawowym zadaniem systemu AWACS jest wczesne wykrywanie celów powietrznych oraz prowadzenie rozpoznania celów naziemnych i nawodnych. Bazę systemu stanowią samoloty E-3 SENTRY, wyposażone w stacje radiolokacyjne o bardzo dużym zasięgu oraz zautomatyzowany system łączności umożliwiający przekazywanie informacji o sytuacji powietrznej do naziemnych systemów dowodzenia obroną powietrzną. AWACS zbiera także dane o systemach radioelektronicznych przeciwnika. 

Przystąpienie Polski do NAPMO oznacza szereg korzyści zarówno dla Sił Zbrojnych RP, jak i dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. 
• Dzięki akcesji do NAPMO Polska stanie się pełnoprawnym użytkownikiem i współwłaścicielem 17 samolotów wczesnego ostrzegania i wykrywania AWACS (Airborne Warning And Control System). 
• Siły Powietrzne będą mogły wycofać przestarzały sprzęt radiolokacyjny, którego modernizacja jest nieopłacalna lub niemożliwa, co według wstępnych szacunków powinno przynieść od 2008 r. ok. 50 - 60 mln zł oszczędności rocznie. 
• Szybciej zostanie osiągnięta pełna integracja narodowego systemu obrony powietrznej ze Zintegrowanym Systemem Obrony Powietrznej NATO. 
• Całe Siły Zbrojne RP uzyskają możliwość korzystania z informacji systemu AWACS w sytuacjach zagrożenia, kryzysu lub wojny. 
• Polacy, którzy obejmą stanowiska w NAPMA (NATO AEW&C Programme Management Agency), dowództwie i komponencie lotniczym zostaną w pełni wyszkoleni do wykorzystania wszystkich możliwości systemu AWACS. 
• W programach technicznych (modernizacyjnych) programu gwarantowany jest udział zakładów przemysłowych państwa członka NAPMO, którego skala zależy od procentowego udziału państwa w finansowaniu NAPMO i jest nie mniejsza od wpłaconych na ten cel kwot. 

Koszt udziału w programie wyniesie ok. 70 mln zł rocznie i będzie ponoszony przez resort ON. Ze względu na gwarantowany udział zakładów przemysłowych państwa-członka NAPMO w programach modernizacyjnych Polska może liczyć na zwrot ok. 30% wpłaconej sumy w formie udziału w offsecie bezpośrednim i ok. 70% z tytułu podwykonawstwa określonych elementów dla głównego kontrahenta. 

INFORMACJE DODATKOWE 

Powietrzne Siły Wczesnego Ostrzegania powołane w 1980 r. stacjonują w Geilenkirchen w Niemczech. Na wyposażeniu znajduje się 17 samolotów E-3A i 3 zmodyfikowane samoloty Boeing 707-320C przeznaczone do treningu i transportu. Personel składa się z przedstawicieli 13 państw członkowskich NAPMO. Oprócz głównej bazy korzysta także z wysuniętych baz operacyjnych w Turcji, Grecji i Włoszech oraz wysuniętego lotniska w Norwegii. W lipcu 1992 r. powstał brytyjski komponent operacyjny wchodzący w skład 8 Dywizjonu RAF w Waddington (Lincolnshire). Do wykonywania swoich misji używa on siedmiu samolotów Boeing E-3D i służy w nim tylko personel brytyjski Samolot E-3 SENTRY bazuje na projekcie Boeinga 707, budowanego od podstaw z przeznaczeniem dla systemu AWACS. Wyróżnikiem samolotu jest potężny radar umieszczony w dysku nad kadłubem – antena ma średnicę 9,1m i obraca się o 360 stopni 6 razy na minutę. Jeden samolot E-3A operując na pułapie ok. 9 km, z łatwością obserwuje samoloty i śmigłowce poruszające się na małych i dużych wysokościach, w promieniu - odpowiednio do 400 km i 700 km. Natomiast radar naziemny na takiej odległości wykryje obiekt latający dopiero wtedy, gdy wzniesie się on na wysokość powyżej 1 km. Radar samolotu E-3A (AWACS) obserwuje obszar ponad 312 tys. km2 , a więc równy powierzchni Polski. Aby osiągnąć pole radiolokacyjne, jakie generuje jeden samolot E-3A, konieczna jest praca ok. 300 stacji radiolokacyjnych. Cztery E-3A całkowicie kontrolują sytuację powietrzną nad Europą Środkową. W październiku 1994 roku zainicjowano program unowocześnienia i rozbudowy floty samolotów E-3 zapewniającej pracę systemu do roku 2025. 
System AWACS może być wykorzystywany zarówno w sytuacjach kryzysowych jak również w czasie ćwiczeń organizowanych przez NATO. Przykładem jest wykonywanie zadań przez natowskie samoloty systemu AWACS na rzecz wzmocnienia systemu obrony powietrznej Stanów Zjednoczonych po atakach terrorystycznych w USA. Samoloty AWACS zabezpieczały także międzynarodowe konferencje, m.in. nieformalny Szczyt NATO w Warszawie (23-25.09.02) i Szczyt NATO w Pradze (2002) . Od 2001 roku nad terytorium Polski, Połączone Centrum Operacji Powietrznych w Kalkar (Niemcy ) prowadzi comiesięczne treningi systemu obrony powietrznej z udziałem systemu AWACS. Treningi pozwalają na doskonalenie umiejętności polskich pilotów naprowadzanych przez nawigatorów systemu AWACS zgodnie z procedurami natowskimi. Aktualnie żadne polskie stanowiska dowodzenia OP, wydzielone do NATINEADS nie posiadają zdolności do zautomatyzowanego odbioru informacji o sytuacji powietrznej z systemu AWACS, jednak wprowadzenie w latach 2006-2007 systemu dowodzenia DUNAJ i urządzeń transmisji danych LINK 11 lub LINK 16 umożliwi automatyczny odbiór informacji o sytuacji powietrznej z systemu AWACS. Obecnie informacja o sytuacji powietrznej jest odbierana przez system ASOC. 

Aktualnie na całym świecie użytkuje się 70 samolotów systemu AWACS: USA – 32 szt., Boeing – 1 egz. testowy, NATO – 17, Wielka Brytania – 7, Francja – 4, Arabia Saudyjska – 5, Japonia – 4 (na bazie samolotu Boeing 767). 

GALERIA

  powrót

do góry  

 

Relacja z EPGD

Awacs w Polsce

 

 

 

fot: Paweł Górski (EPGD Spotters)

10 marca 2009 w Warszawie odbyła się prezentacja samolotu E-3A Sentry. Samoloty tego typu biorą cyklicznie co miesiąc udział w ćwiczeniach NATO noszących nazwę FRUIT FLY ,które prowadzone są z wydzielonymi środkami polskich Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych oraz Marynarki wojennej.

W ćwiczeniach tych załogi polskich samolotów bojowych, transportowych oraz śmigłowców ratownictwa SAR ćwiczą we współpracy i pod kontrolą załóg systemu AWACS. W czasie ćwiczeń FRUIT FLY załogi prowadzą loty we wspólnych ugrupowaniach bojowych samolotów uderzeniowych i samolotów osłony COMAO (Composite Air Operation), toczą walki z samolotami myśliwskimi "przeciwnika", a także poszukują i udzielają pomocy medycznej "zestrzelonym" załogom.

Z kolei naziemne i nawodne jednostki Obrony Przeciwlotniczej trenują niszczenie "przeciwnika powietrznego" w wydzielonych strefach działania. Treningi te mają na celu przygotowanie załóg lotniczych i obsad środków Obrony przeciwlotniczej do działania we wspólnych ugrupowaniach podczas sojuszniczych ćwiczeń oraz misji w zapalnych punktach świata.

Tekst: Paweł Górski

Zdjęcia: Paweł Górski, Sebastian Lemański, Bogdan Jankowiak

 

 

Zdjęcia z relacji: Awacs na EPMB



http://www.epgd.net.pl/photos/429710-11-26_03.jpg

http://www.epgd.net.pl/photos/912410-11-26_04.jpg

http://www.epgd.net.pl/photos/432410-11-26_01.jpg

 

http://www.epgd.net.pl/photos/227610-11-26_02.jpg

 

 Szczególne podziękowanie należy się Wszystkim Spotterom. Bez Ich owocnej pracy wynikającej z miłości do lotnictwa i do latania, nie byłoby możliwe zaprezentowanie tych zdjęć. Link do oryginałów podaję obok zdjęcia.

 

 http://www.militarium.net/forum/viewtopic.php?t=4865

http://polska-zbrojna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=10768:bywalcy-przestworzy-pz-512010&catid=88:polska-zbrojna&Itemid=112

Bywalcy przestworzy (PZ 51/2010)

 

Złote jaja


W Geilenkirchen służy i pracuje trzy tysiące żołnierzy i pracowników.

Zanim zaczną latać AWACS-ami, muszą przyswoić ogromną porcję wiedzy. Przez prawie rok wkuwają niczym licealiści przed maturą, i to tylko po angielsku. Jest ich dziewiętnastu. Od plutonowego do podpułkownika. Osiemnastu reprezentuje Siły Powietrzne, jeden Marynarkę Wojenną. Trzynastu należy bądź będzie należeć do personelu latającego, sześciu szkoli się i pracuje na ziemi. Poza bazą w Ramstein jest to największe zgrupowanie polskich lotników wojskowych na stanowiskach na obczyźnie.

„Mamy nawigatora, dwóch techników radaru, operatora systemów radarowych, trzech nawigatorów naprowadzania, dwóch dyrektorów taktycznych, dwóch kontrolerów systemów pasywnych i dwóch oficerów nadzoru przestrzeni powietrznej”, wylicza podpułkownik Tomasz Kotas, starszy oficer narodowy przy Komponencie Wczesnego Ostrzegania NATO (NATO Airborne & Early Warning Force). „Brakuje pilotów, inżyniera pokładowego, technika łączności i administratora systemu. Z nimi mielibyśmy całą polską załogę AWACS-a. Choć na automacie i tak dalibyśmy radę lecieć”. Ten, który jest z wykształcenia pilotem, legitymuje się najdłuższą awacsowską wysługą spośród całej dziewiętnastki. Jest dyrektorem taktycznym (szefem załogi operacyjnej), instruktorem jednej z eskadr i szefem działu analizy dla całego komponentu. To także laureat Buzdygana, wyróżnienia naszego tygodnika, przyznanego w 2010 roku.

BEZ TARYFY ULGOWEJ
Polskie mundury widać na terenie bazy od 2007 roku, gdy staliśmy się pełnoprawnym, piętnastym członkiem agencji NAPMA i zaczęliśmy uiszczać składkę na utrzymanie komponentu. Grupę naszych żołnierzy w Geilenkirchen skompletowano jednak dopiero w wakacje 2010 roku. Do bazy dotarło dwunastu nowicjuszy. Przed większością z nich kilkumiesięczny okres intensywnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy na nowych stanowiskach, niewystępujących w strukturze rodzimych sił zbrojnych. Nie mamy w żadnej jednostce latających kontrolerów naprowadzania lotnictwa ani latających techników stacji radiolokacyjnych.

http://www.youtube.com/watch?v=ZFL-PZxGTsE

Przesłane przez SilyPowietrzne dnia 12 kwi 2011

Trening systemu obrony powietrznej Polski w ramach NATINADS (Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej NATO) pod kryptonimem „Eagle Talon" jest cyklicznie realizowany od 2009 roku. Często biorą w nim udział samoloty wczesnego ostrzegania i dowodzenia E-3A Sentry systemu AWACS, tankowce NATO, czy samoloty taktyczne z innych państw.

W ostatniej edycji ćwiczenia "Eagle Talon" zaangażowano samoloty F-16 z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Poznania-Krzesin oraz samolot transportowy CASA C-295M z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z Krakowa-Balic.

Scenariusz ćwiczenia polegał na realizacji procedury RENEGADE - sprowadzenia na lotnisko cywilnego samolotu, z którym utracono możliwość komunikacji radiowej - w tej roli wykorzystano samolot CASA C-295M.

 

 

http://www.epgd.net.pl/archiwum.php?rel=1&id=245

Relacja z EPGD

Awacs na EPMB

 

fotka

fot: Andrzej Duszyński (EPGD Spotters)

26 listopada 2010 r. w samo południe nad Malborkiem pojawił się niecodzienny gość, który wywołał dyskusje wsród mieszkańców grodu nad Nogatem. To chyba jakiś specjalistyczny obiekt latający.

Znawcy tematu bez problemu rozpoznali w gościu samolot Boeing 707-300 E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning And Control System) czyli powietrzne stanowisko dowodzenia i wczesnego ostrzegania który przyleciał z Niemieckiej bazy NATO w Geilenkirchen.

Międzynarodowa załoga ćwiczyła procedury związane z podejściem do lądowania według ILS. Przy współpracy z wieżą kontroli lotów malborskiego lotniska załoga wykonała sześć podejść. Za każdym razem samolot wykonał touch and go.

Po godzinie trzynastej załoga obrała kurs zachodni i wzniosła się na wysokość przelotową.

Tekst: Andrzej Duszyński

Zdjęcia: Andrzej Duszyński

 

http://www.epgd.net.pl/fotogaleria.php?kategoria2=54&galeria=big

 

 

Model: Boeing E-3A Sentry

 

Model: Boeing E-3A Sentry

 

Model: Boeing E-3A Sentry

 

Model: Boeing E-3A Sentry

Obraz lotu Warszawa – Witebsk – Smoleńsk

 

Model: Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon

 

 http://www.wp.mil.pl/#

 

http://airplane-accidents.findthedata.org/l/2700/ENG10RA025

ENG10RA025

On April 10, 2010, about 0656 Coordinated Universal Time (UTC), a Tupolev Tu-154M, Tail Number 101, operated by the Polish Air Force as flight PLF101, crashed during approach to the Military Aerodrom Smolensk "Severnyi", Russia. All 89 passengers and 7 flightcrew were killed, including the President of Poland. The airplane was destroyed by impact and postcrash fire.

Following the accident, the governments of the Russian Federation and the Republic of Poland concluded a bilateral agreement that the regional international independent safety investigation organization, the Interstate Aviation Committee (IAC), would conduct the investigation. Although the airplane was operated as a "state" aircraft, by the mutual agreement, the investigation was conducted following the guidance provided in ICAO Annex 13 Standards and Recommended Practices. As the United States was state of design and manufacture for the TAWS and FMS units, the NTSB was requested to support the investigation activity.
 

For more information on the accident investigation, contact MAK at mak@mak.ru.

Use your browsers 'back' function to return to synopsis

Return to Query Page

Index for Apr2010 | Index of months

Key Facts

Event Date

04/10/2010

Location

Smolensk, Russia

Country

Russia 
Compare Russia Airplane Accidents

Injury Severity

Fatal

Refers to a regulatory definition of the event severity. The severity of a general aviation accident or incident is classified as the combination of the highest level of injury sustained by the personnel involved (that is, fatal, serious, minor, or none) and level of damage to the aircraft involved (that is, destroyed, substantial, minor, or none).

Type of Event

Accident

Aircraft Damage

Destroyed

Weather Condition

Instrument meteorological conditions

Airport Name

Smolensk Military Aerodrome

Airport Code

XUBS

 

Injury Statistics

Total Fatal Injuries

89

 

Aircraft

Make and Model

Tupolev TU154

Aircraft Category

Airplane

Amateur Built

No

Number Of Engines

3

 

NTSB Status

NTSB Accident Number

ENG10RA025

Event ID

20100429X00503

Report Status

Factual

Publication Date

08/18/2011

 

Owoce wiernej służby w strukturach NATO?.

 

FACTUAL REPORT AVIATION NTSB ID: ENG10RA025

Smolensk 06:56 UTC Tupolev TU154M Airplane

 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

Tylko tyle … , czy na razie tylko tyle możemy się spodziewać po naszych Przyjaciołach?.

Bez komentarza.

 

Czas jest sprawdzianem prawdziwej Przyjaźni.

Jest Takie polskie przysłowie:

„Prawdziwych Przyjaciół poznaje się w biedzie.”

***************************

 

I pamiętna Bajka Biskupa Ignacego Krasickiego z XVIII w..

O biednym Zajączku:

„[Wśród "prawdziwych" przyjaciół psy zająca zjadły]”.

 

****************************

http://www.youtube.com/watch?v=5r0lOA06IeE&feature=related

 

The Suspicious Death of General Sikorski (Polish Subtitle) Part 1

 Przesłane przez Historystartsnow dnia 20 paź 2009

Prime Minister of the Polish Government in Exile, Commander-in-Chief of the Polish Armed Forces, and a vigorous advocate of the Polish cause on the diplomatic scene. He supported the reestablishment of diplomatic relations between Poland and the Soviet Union, which had been severed after the Soviet alliance with Germany in the 1939 invasion of Poland. In April 1943, however, Soviet dictator Joseph Stalin broke off Soviet-Polish diplomatic relations following Sikorski's request that the International Red Cross investigate the Katyń massacre. In July 1943, Sikorski was killed in a plane crash into the sea immediately on takeoff from Gibraltar. The exact circumstances of his death remain in dispute, which has given rise to conspiracy theories, however, investigators have concluded that Sikorski's injuries were consistent with a plane crash

Wladyslaw Sikorski, wybitny maz stanu, strateg i przywodca walczacy o niepodleglosc Polski i nalezne miejsce na mapie Europy, nie dokonczyl swojego dziela.
Zginal w niewyjasnionych okolicznosciach u wybrzezy Gibraltaru Przypusczenie, ze nie byl to wypadek, nie jest bezpodstawowe. Komu zalezalo na smierci Generala?

 

 

http://www.911forum.org.uk/board/viewtopic.php?p=146470

Cytat:

Nagłówek czasu. . Polska / Rosja więzi w ramach nowego szczepu. Rosja próbowała poprawki starych ran . http://www.time.com/time/world/article/0, 8599,1981060,00 html Wygląda jak prawdziwy wypadek, jest zaangażowanie choć: 0:) 


 

 

 Wszystkim politykom i „zaangażowanych” życzę miękkiego lądowania.

Co przyniesie czas i historia ?;

Starzy ludzie mówią pożyjemy zobaczymy.

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xmAlpU0AgaM

Peter Gabriel - When you're Falling

 

Przesłane przez SussudioPGFan dnia 11 gru 2008

 @chips - podziękowaniadla Przyjaciół.

 
Literatura

1.    Boeing E-3 Sentry - Wikipedia, the free encyclopedia

en.wikipedia.org/wiki/Boeing_E-3_Sentry - Tłumaczenie strony

The Boeing E-3 Sentry is an airborne warning and control system (AWACS) ..... A RAFBoeing E-3D Sentry AEW1 accompanied by two Panavia Tornado F3s at ...

2.    E-3 AWACS - Airforce Technology

www.airforce-technology.com/projects/e3awacs/ - Tłumaczenie strony

The E-3 airborne warning and control system (AWACS) is built by Boeing ... Royal Air Force's seven E-3D Sentry AWACS, under the Project Eagle programme. ...

 

3.    Boeing E3D Sentry Awacs - Military Photos Images Pictures Discussion

www.militaryimages.net/photopost/...php/.../8648 - Tłumaczenie strony

Blokuj wszystkie wyniki z www.militaryimages.net

The Worlds Online Military Image, photos and Discussion Community.

4.    Photos: Boeing E-3A Sentry AWACS | MilitaryAircraft.de - Aviation ...

www.militaryaircraft.de/pictures/.../E.../E-3A.htm... - Tłumaczenie strony

Wynik jest nieprzydatny? Po zalogowaniu do wyszukiwarki możesz zablokować wyniki z witryny www.militaryaircraft.de.

Blokuj wszystkie wyniki z www.militaryaircraft.de

Military Aircraft Picture Gallery of Boeing E-3A Sentry AWACS Aircraft Photos, BoeingE-3D Sentry AEW1 Aircraft Photos, AWACS - Airborne Warning and ...

 

http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_48904.htm

·       Homepage

·       NATO A-Z

AWACS: NATO’s 'Eye In The Sky'

NATO operates a fleet of Boeing E-3A 'Sentry' Airborne Warning & Control System (AWACS) aircraft, which provide the Alliance with an immediately available airborne command and control (C2), air and maritime surveillance and battle management capability. NATO Air Base (NAB) Geilenkirchen, Germany is home to 17 E-3A aircraft.

The NE-3A is a modified Boeing 707 equipped with long-range radar and passive sensors capable of detecting air and surface contacts over large distances. The plot-extracted track data can be transmitted directly from the aircraft to other users on land, at sea or in the air.

The NATO Airborne Early Warning and Control Force (NAEW&CF) is one of the few military assets that is actually owned and operated by NATO. It is the Alliance’s largest collaborative project and is an example of what NATO member countries, in this case 18 nations, can achieve by pooling resources and working together in a truly multinational environment.

·       Role and responsibilities

NATO AWACS performs a unique and valuable role for the Alliance by conducting a wide range of missions such as air policing, counter-terrorism, consequence management, non-combatant evacuation operations (NEO), embargo, initial entry, crisis response and demonstrative force operations.

In recent years, the Force has been increasingly deployed on complex and demanding tactical missions, including among numerous others:

o  support to maritime operations;

o  close air support (CAS);

o  airspace management;

o  combat search and rescue (CSAR);

o  disaster relief; and

o  counter-piracy.

Critical asset for crisis management

Since it commenced flight operations in 1982, the NAEW&C Force has proven to be a key asset in crisis-management and peace-support operations.

Following the Iraqi invasion of Kuwait in 1990, aircraft from NAEW&C Component (NAB Geilenkirchen) deployed to eastern Turkey to help reinforce NATO’s southern flank during the war. Operation Anchor Guard included monitoring air and sea traffic in the eastern Mediterranean and providing airborne surveillance along the Iraqi-Turkish border. The mission was conducted from August 1990 to March 1991.

For most of the 1990s, starting in July 1992, aircraft from both the NATO and United Kingdom's AEW&C fleets operated extensively in the Balkans, supporting UN resolutions and Alliance missions in Bosnia and Herzegovina and Kosovo during Operations Deliberate Force and Allied Force. AWACS aircraft from the French Armée de L'Air and the US Air Force also helped achieve the objectives of these missions.

In early 2001, the Force also supported NATO’s defensive deployment to southeastern Turkey during Operation Display Deterrence.

In the wake of the 9/11 terrorist attacks in the United States in 2001, NAEW&C aircraft were deployed to the mainland US to help defend North America against further attacks during Operation Eagle Assist. This represented the first time in Alliance history that NATO assets were deployed in support of the defence of one of its member nations.

Since 2007, the NAEW&C Force has been used successfully in support of NATO's counter-terrorism activities in the Mediterranean Sea during Operation Active Endeavour and for numerous other high-visibility events.

In winter 2009, NAEW&C Force E-3D Component deployed for 3 months in support of the NATO-led International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan. Subsequently, in January 2011, the E-3A Component deployed to continue the effort in support of ISAF operations, both components being lauded for their impact in improved response times for troops in contact (TIC) and combat search and rescue (CSAR) response times.

Additionally in 2011, during Operation Unified Protector, both components of the NAEW&C Force performed the crucial function of commanding and controlling all Alliance air assets operating over Libya. This included the issuing of real-time tactical orders and taskings to NATO and coalition fighter aircraft, surveillance and reconnaissance aircraft, air-to-air refuellers and unmanned aerial vehicles (UAVs). By providing an aerial maritime surveillance capability, the NAEW&C Force also supported the Alliance ships and submarines enforcing the maritime arms embargo against Libya. This simultaneous support to two operational commitments was a NATO-first for the NAEW&C Force.

Protecting NATO populations

As a consequence of the 9/11 attacks, NATO governments have been able to request the air surveillance and control capability of NAEW&C Force to assist with security for major public occasions. These high-visibility events have included the 2004 Summer Olympic Games in Athens, the 2004 European Football Championship in Portugal, the 2006 World Cup Football Championship, as well as important meetings held by other international organisations. The NAEW&C Force has consistently provided air support to meetings of Alliance heads of state, governmental and non-governmental meetings and NATO summits.

·       Working Mechanism

‘Multinationality’ is the key characteristic of the 18-nation NAEW&C Programme Management Organisation (NAPMO). Currently, the full member nations are: Belgium, Canada, the Czech Republic, Denmark, Germany, Greece, Hungary, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Spain, Turkey, the United Kingdom and the United States.

The United Kingdom exercises participation as a NAPMO member and its fleet of seven E-3D aircraft contributes directly to the NAEW&CF. France maintains an observer role and ensures that its E-3Fs remain interoperable with NAEW&C and US fleets.

HQ NAEW&C Force Command is co-located with Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SHAPE) in Mons, Belgium, and exercises operational control over the Force, consisting of two operational components:

o  the NE-3A Component based at NAB Geilenkirchen operates the 17 NATO-owned NE-3A aircraft; the squadrons are manned by integrated international crews from 16 nations; and

o  the E-3D Component based at RAF Waddington, Lincolnshire, United Kingdom, operating their seven Boeing E-3D aircraft; the component is manned by RAF and exchange personnel only;

The Force also maintains three forward operating bases (FOBs) at Konya in Turkey, Aktion in Greece, Trapani in Italy, and a forward operating location (FOL) at Oerland, Norway.

The NAEW&C programme is managed on a day-to-day basis on behalf of the NAPMO nations by the NAEW&C Programme Management Agency (NAPMA), which is located in Brunssum in the Netherlands. The agency is staffed both by military officers seconded to the agency and by civilian officials from the nations participating in the programme. The general manager is responsible to the NATO Secretary General for a number of administrative and personnel matters for the agency.

How the NAEW&C Force works

All NAEW&C aircraft are similar but have subtle differences as they undergo continuous modernisation. The standard crew for an NE-3A aircraft modified under the NATO Mid-Term (NMT) Programme is 16, while the original E-3D require a standard crew of 17. Whatever the variant, the flight and mission crews are highly-trained men and women whose expertise covers all areas of flying crew, battle management, weapons control, surveillance control, data-link management and the technical aspects of communications, data systems and mission radar.

Under normal circumstances, the aircraft can operate for up to ten hours (and longer with air-to-air refuelling) at 30,000 feet (19,150 metres). They can detect low-flying aircraft out to a distance of around 250 miles (400 kilometres) and medium-level aircraft out to a distance of approximately 325 miles (520 kilometres).

The active surveillance sensors are located in the radar dome (rotodome) which makes the E-3 such a uniquely recognisable aircraft. This structure rotates once every ten seconds and provides 360-degree, wide-area primary and secondary radar surveillance coverage. Passive sensors are located on the fuselage and wings.

One aircraft flying at 30,000 feet has surveillance area coverage of approximately 120,463 square miles (312,000 square kilometres) and three aircraft operating in overlapping, coordinated orbits can provide unbroken radar coverage of the whole of Central Europe.

The aircraft is able to track and identify potentially hostile aircraft operating at low altitudes, as well as provide fighter control of Allied aircraft. It can simultaneously track and identify maritime contacts, and provide coordination support to Allied surface forces.

In addition to the active and passive surveillance systems, the NAEW&C fleet also carries extensive avionics equipment for navigation, communications and data processing. It is able to conduct simultaneous real-time datalink operations on Joint Tactical Information Distribution System (JTIDS) Link 16 and Link 11.

The NAEW&CF operated three trainer/cargo aircraft (TCA) which were used primarily for pilot instruction and cargo/passenger transport. As an integral part of the operational fleet, the TCA aircraft could be converted rapidly from an all-passenger configuration into an all-cargo configuration or a combination of the two. In this role they had been successfully employed in disaster relief operations such as:

o  the earthquake in Pakistan in 2004;

o  Hurricane Katrina in the United States in 2005;

o  the earthquake in Haiti in 2009; and

o  the flood in Pakistan in 2010

Two TCA aircraft have been retired from service and the remaining aircraft is scheduled for retirement at the end of 2011. Support to the NAEW&C Force Command will be provided by contracted combi-airlift starting in 2012.

·       Evolution

During the 1960s, it became clear that military aircraft could no longer fly high enough to avoid surface-to-air missiles. To survive in an increasingly lethal air defence environment, aircraft were forced down to near tree-top levels. By the early 1970s, it had become essential for air defences to have the ability to look down with radars to see these low-flying aircraft. To acquire this capability, it was necessary to install radar into an airborne platform.

The solution came in the form of AWACS, a militarised Boeing 707 with a rotating disk-like rotodome housing a long-range radar attached to its fuselage. In December 1978, NATO’s Defence Planning Committee approved the joint acquisition of 18 NE-3A AWACS aircraft to be operated as an Alliance-owned airborne early warning system.

In addition to the delivery of 18 NE-3A aircraft to the NATO Airborne Early Warning & Control Force (NAEW&CF), between February 1982 and May 1985 the NAEW&C programme included the AEGIS project to upgrade 40 NATO Air Defence Ground Environment (NADGE) sites, stretching from northern Norway to eastern Turkey, to make them interoperable with the NE-3A. A main operating base was established in Geilenkirchen, Germany, along with forward operating bases at Konya in Turkey, Aktion in Greece, and Trapani in Italy, and a forward operating location established at Oerland, Norway.

One of the reasons for the success of the programme was that the North Atlantic Council granted organisational, administrative and financial autonomy to NAPMO, establishing it as a production and logistics organisation to implement the programme. The 18 NE-3As were delivered on schedule and under cost estimate, with some US$100 million in savings. Part of these savings were used to buy three used 707s and convert them into trainer/cargo aircraft.

·       Transformation

Despite an ever-changing security environment, the NE-3A fleet remains relevant through modernisation programmes ensuring it is a powerful tool for command and control, battle management and both air and maritime surveillance. For instance, the fleet has been part of the NATO Response Force (NRF), a vehicle of Alliance transformation, since the initial NRF activation in October 2003.

The NE-3A fleet capability was recently upgraded through a modernisation programme involving state-of-the-art engineering and manufacturing developments. The mid-term modernisation programme included the integration of enhancements to the NE-3A Component’s computers, displays, communications, navigation and target identification systems. The upgrade programme reached full operational capability as recognised by the NAEW&C Force Commander in October 2010, delivered enhancements in nine major functional areas:

o  improved human-machine interface;

o  multi-sensor integration;

o  automated digital communication switching;

o  navigation system improvement;

o  wide-spectrum very high frequency (VHF) radios;

o  ultra high frequency (UHF) satellite communications;

o  additional display consoles; and

o  new identification friend-or-foe (IFF) transponders and interrogators.

Studies are also underway to assess the next phase of NE-3A enhancements, to follow the current round, which will allow the Force to meet operational requirements well into the future. Major enhancements will include an upgrade to the flight deck and the addition of advanced IFF interrogation capabilities, planned to be completed by 2018.

 

Dla Rolexa – Szanownego Gościa i Gospodarza tj. na Blogu FYM-a vs ŚLEDZTWA SMOLEŃSKIEGO – niezłomnym poszukiwaczom Prawdy – dedykuję.

- „Mądre OKO wielkiego brata AWACS Boeing- E3A/D” -

http://www.wp.mil.pl/pl/galeria/565

  Nie traćmy Nadzieji

-  Mimo wszystko, mimo wbrew zawiedzionym nadziejom,

"ducha nie gaście JP II" -

 

* Badania katastrofy lotniczej Tupolev TU154M 101- Raport NTSB

* Ważna Informacja dla Zespołu Parlamentarnego do Zbadania Przyczyn katastrofy Smoleńskiej.

****************************

Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka