Informacje dla Zespołu Parlamentarnego RP ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy Smoleńskiej,
http://www.uke.gov.pl/_gAllery/16/24/16241/SRL_rozdzial1_Regulamin_Radiokomunikacyjny.pdf
http://beacons.amsa.gov.au/documents/S7_Sept2010.pdf
Prokuratury Generalnej RP
Zespołu FYM-a Ludzi Dobrej Woli
http://beacons.amsa.gov.au/beacon-models.html
Tragiczny Lot-PLF101 gdzie się podział SAR!
http://lotniczapolska.pl/Wspoldzialanie-sluzb-SAR-Film,23103
Współdziałanie służb SAR - Film
Współdziałanie patrolowo – rozpoznawczej Bryzy z jednostkami Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa to temat najnowszego filmu portalu lotniczego aviateam.pl. Materiał został zrealizowany podczas ćwiczenia w listopadzie ubiegłego roku. Ćwiczenie odbyło się na wodach przybrzeżnych w rejonie ujścia rzeki Piaśnica.
Zdjęcie powyżej
http://lotniczapolska.pl/i/n/f8666c1c8f1206c0322753c4ff225d6abryza_1022.jpg_m(250x0)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FEEP4nXy-W0#t=12s
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FEEP4nXy-W0
Fot. Marian Kluczyński
Scenariusz ćwiczenia zakładał poszukiwanie rozbitków z turystycznego samolotu, którego pilot zmuszony był do wodowania. Poszkodowanych pozorowały kamizelki ratunkowe. Zadaniem załogi patrolowo – rozpoznawczej Bryzy z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach było naprowadzenie jednostek nawodnych w miejsce gdzie znajdują się rozbitkowie bez podawania ich dokładnej pozycji. Celem ćwiczenia było wypracowanie procedur naprowadzania jednostek nawodnych do rejonu akcji ratowniczej w przypadku braku możliwości wykorzystania urządzeń GPS na jednostkach ratowniczych oraz braku łączności radiowej pomiędzy samolotem a jednostkami nawodnymi. W manewrach uczestniczyły jednostki Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Huragan (typu SAR-1500) i R-24 z Brzegowej Stacji Ratowniczej w Łebie oraz jednostki R-23 i R-5 z Brzegowej Stacji Ratowniczej we Władysławowie.
Załogi samolotów patrolowo – rozpoznawczych stacjonujących na lotnisku w Siemirowicach pełnią całodobowe dyżury w systemie rozpoznania. Wspierają także system ratownictwa morskiego i lotniczego, w skład którego wchodzą załogi śmigłowców W-3RM i Mi-14PŁ/R dyżurujące na lotniskach w Gdyni Babich Dołach i Darłowie. Bryza może prowadzić poszukiwania jednostek pływających czy tratw ratunkowych przy pomocy radaru obserwacji obiektów nawodnych. Wyposażona jest również w system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową, którą załoga może zrzucić odnalezionym rozbitkom a następnie koordynować prowadzenie akcji ratowniczej z powietrza.
Zobacz film:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FEEP4nXy-W0
SAR 2011
kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy
Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
http://www.youtube.com/watch?v=XoH65wK_4H4&feature=related
SAR TEAM TOPR - Akcja ratunkowa
http://www.youtube.com/watch?v=0IGCV0cWE5Y&feature=related
Akcja SAR
http://www.youtube.com/watch?v=C7ispgjrQn8&feature=related
Śmigłowiec TOPR- u zabiera turystów ze ścieżki 19.09.2009.
Końcóweczka?!
1. Współdziałanie służb SAR - Film - Lotnicza Polska -
lotniczapolska.pl/Wspoldzialanie-sluzb-SAR-Film,23103
20 Sty 2012 – Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach było naprowadzenie jednostek ... Huragan (typu SAR-1500) i R-24 z Brzegowej Stacji Ratowniczej w Łebie... Wspierają także system ratownictwa morskiego i lotniczego, w skład ...
2. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy | Oddział Powiatowy ZOSP ...
zosprpgostyn.pl/krajowy-system-ratowniczo-gasniczy
... Państwowa Agencja Atomistyki, Stacje Ratownictwa Górniczego, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, a także ...GOPR, WOPR, TOPR, Aeroklub Polski, ZHP, PCK, Polski Związek Alpinizmu.
3. Bryza na ćwiczeniach ratowniczych - Polska Zbrojna
polska-zbrojna.pl/index.php?option...ratowniczych...
7 Lis 2011 – Poszukiwanie rozbitków i koordynacja akcji ratowniczej na morzu było ...m/s Huragan (typu SAR-1500) i R-24 z Brzegowej Stacji Ratowniczej w Łebie oraz ...ćwiczenia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i lotnictwa ...
***
Na początku chciałbym przeprosić tych Szanownych Czytelników, którzy nie znają języka Angielskiego.
Jest to język urzędowo stosowany w Lotnictwie na całym Świecie, łącznie z Chinami i Rosją.
Proszę skorzystać z Translatora lub bezpośrednio tłumacza Stron internetowych „Wujka” Googla.
Świadomie i celowo podaję Linki do Stron jako odniesienie do Źródła w języku Oryginału.
* Przepraszam, że w dalszym ciągu Notka jest wybitnie „TECHNICZNA”.
Ale nie ma wyjścia, tak to już jest, inaczej nie mielibyśmy INTERNETU ani wspaniałej komunikacji m.inn. Drogą Lotniczą w pełnym przekonaniu BEZPIECZNĄ.
Troszczy się o to z całą DETERMINACJĄ mnóstwo Ludzi Dobrej Woli. Oby tak by…o ZAWSZE.
***
SAR-PL
Od KANGURA otrzymałem następującą korespondencję. Dzięki Kangurze.
http://beacons.amsa.gov.au/documents/S7_Sept2010.pdf
SP/S7SEP01.09 POL-1 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
POLAND
POL. 1 REGULATIONS
POL.1.1 General
EPIRBs, ELTs and PLBs are regarded as means of telecommunications. Therefore are
required to obtain the appropriate licence from the Polish Telecommunication Authority for
establishment and use of its telecommunication means.
POL.1.2 EPIRBs
All cargo seagoing ships above 300 GRT and passenger ships shall be equipped with a
406 MHz EPIRB. Voluntary carriage of 406 MHz EPIRB is permitted on Polish non
SOLAS vessels and pleasure yachts. All fishing vessels in areas outside GMDSS sea area
A1 are required to carry a float-free satellite EPIRB. Only coding with MMSI is permitted.
The Office of Electronic Communications issues an MMSI number to each ship for radio
equipment.
POL.1.3 ELTs
Polish requirements concerning the equipment of aircraft of ELTs follow provisions,
recommendations and standards laid down by ICAO Convention (Annex 6, Vol. I, II, III),
JAA (JAR OPS 3.820) and European Regulations (Commission Regulation (EC) No 8/2008).
POL.1.4 PLBs
406 MHz PLBs are allowed for personal use in Poland on land, in aircraft and at sea.
POL.1.5 Beacon Registrations
All 406 MHz beacons carried by Polish registered aircraft engaged in commercial
transportation require registration and appropriate coding.
Registration of 406 MHz beacons carried by Polish aircraft that are not engaged in
commercial transportation is not mandatory but it is highly recommended by the Polish Civil
Aviation Office.
POL.1.6 Beacon Database
There is the national database for EPIRBs, ELTs and PLBs in Poland. The database is
compiled by the Polish Civil Aviation Office. SP/S7SEP01.09 POL-2 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
POL.2 EPIRB CODING METHODS
Country
Code
USER PROTOCOLS LOCATION PROTOCOLS
Maritime User
Serial
User
Radio
Call
Sign
User Location Standard Location*
National
Location
Identification Data Identification Data
MMSI
Radio
Call
Sign
Unique
EPIRB
Serial
Number
Radio
Call
Sign
MMSI
Unique
EPIRB
Serial
Number
Radio
Call
Sign
MMSI
Unique
Serial
Number**
Serial nr
Assigned by
Administration
261 Y N N N Y N N N Y N
POL.3 ELT CODING METHODS
Country
Code
USER PROTOCOLS LOCATION PROTOCOLS
Serial User
Aviation
User
User location Standard location*
National
location
Identification Data Identification Data
Unique
ELT
Serial
Number
Aircraft
Operator
Designator
and Serial
Number
Aircraft
24-bit
Address
Aircraft
Nationality
and
Registration
Marking
Unique
ELT
Serial
Number
Aircraft
Operator
Designator
and Serial
Number
Aircraft
24-bit
Address
Aircraft
Nationality
and
Registration
Marking
Unique ELT
Serial
Number**
Aircraft
Operator
Designator
and Serial
Number
Aircraft
24-bit
Address
Serial
Number
Assigned by
Administration
261 N N N Y N N N Y Y N N N
POL.4 PLB CODING METHODS
Country
Code
USER PROTOCOLS LOCATION PROTOCOLS
Serial User User Location Standard Location* National Location
Identification Data Identification Data
Unique PLB Serial Number** Unique PLB Serial Number**
Serial Number Assigned
by an Administration
261 Y Y N
Notes: * If beacon doesn’t have a Cospas-Sarsat type approval certificate number, the Standard Location
protocol cannot be use for its coding.
** Device serial number assigned by a manufacturer with the Cospas-Sarsat type approval certificate
number.
POL.5 LIST OF BEACON MODELS TYPE APPROVED BY POLAND
Not available.
POL.6 POINTS OF CONTACT FOR BEACON MATTERS (Coding, Registration
and Type Approval)
NAME & ADDRESS TELEPHONE/E-MAIL FAX
Civil Aviation Office (48.22) (48.22)
Air Navigation Department 5207228 5207227
2 Marcina Flisa St. asar@ulc.gov.pl
02-247 Warsaw, Poland www.ulc.gov.pl
POL.7 BEACON REGISTRATION CARDS
Available at the Secretariat. SP/S7SEP01.09 RUS-1 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
RUSSIA
RUS.1 REGULATIONS
RUS.1.1 EPIRBs
RUS.1.1.1 Coding, Registration and Maintenance
Document No. CTO MCC.02-2009 ”Provision on Rgistration of Emergency Radio Beacons
of the International Cospas-Sarsat System” was approved by the Federal Agency on
Maritime and River Transport and Federal Agency of Air Transport, came into force on July
1, 2009.
Document No. CTO MCC.02-2009 is applied to all kinds of 406 MHz Cospas-Sarsat radio
beacons, i.e. EPIRBs, ELTs and PLBs.
CTO MCC.02-2009 establishes mandatory registration of 406 MHz Cospas-Sarsat radio
beacons at the Russian national beacon registration database and defines, in particular,
requirements on radio beacons registration and re-registration, procedures for registration,
points of contact and other registration details.
Annex 1 to CTO MCC.02-2009 includes beacon registration forms.
Annex 2 to CTO MCC.02-2009 consists of instructions how to fill-in registration forms.
Annex 3 to CTO MCC.02-2009 includes samples of confirmation on registration of
emergency radio beacon in the Russian national registration database.
Annex 4 to CTO MCC.02-2009 consists of countries list which have made a request to
register their emergency radio beacons in Russian national registration database.
CTO MCC.02-2009 refers to the following Cospas-Sarsat System documents: C/S T.001,
C/S T.007 and C/S G.005 for 406 MHz Cospas-Sarsat radio beacons coding.
Serial numbers for 406 MHz Cospas-Sarsat beacons are allocated to manufacturers and/or
their agents on request. Requests for serial numbers are to be forwarded to the State
Enterprise "Morsviazsputnik".
It is mandatory for Russian ships to have onboard confirmation of EPIRB registration, issued
by the Cospas Mission Centre (CMC).
Installation of EPIRBs onboard ships flying the flag of the Russian Federation is regulated by
the Russian Maritime Register of Shipping (RS) in their document “Rules for the Equipment
of Sea-going Ships”.
Annual testing and shore-based maintenance is regulated by “Provision on Annual Testing
and Shore-based Maintenance of Maritime Emergency Positioning Indicating Radio Beacons SP/S7SEP01.09 RUS-2 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
(EPIRBs) of the International Cospas-Sarsat System” (CTO 318.6.23-2006) which was
approved by the Federal Agency on Maritime and River Transport, came into force on April
10, 2006.
Document No. PKS-1293 "Regulations on Using and Registration of Cospas-Sarsat EPIRBs
on Sail and Motoryachts" was approved by "Morsviazsputnik" and Sail Cruiser Union and
came into force on December 22, 1993.
RUS.1.1.2 EPIRB Type Approval
406 MHz EPIRBs subject to installation on ships flying the flag of the Russian Federation,
shall be of type approved by the Maritime Administration of the Russian Federation and
Russian Maritime Register of Shipping (RS). Information on approved EPIRBs is available
on “Morsviazsputnik” web www.marsat.ru and RS web www.rs-head.spb.ru accordingly.
Applications for EPIRB type approval are to be sent both to "Morsviazsputnik" and RS.
RUS.1.2 ELTs
RUS.1.2.1 Coding, Registration and Maintenance
Installation of ELTs onboard aircraft flying the flag of the Russian Federation is regulated by
Order of the Ministry of Transport of the Russian Federation of March 15, 2007 No. 29 “On
Equipment of Civil Aviation Aircraft by Emergency Locating Transmitters of the CospasSarsat System”.
Document No. CTO MCC.02-2009 ”Provision on Registration of Emergency Radio Beacons
of the International Cospas-Sarsat System” was approved by the Federal Agency on
Maritime and River Transport and Federal Agency of Air Transport, came into force on July
1, 2009.
Document No. CTO MCC.02-2009 is applied to all kinds of 406 MHz Cospas-Sarsat radio
beacons, i.e. EPIRBs, ELTs and PLBs
CTO MCC.02-2009 establishes mandatory registration of 406 MHz Cospas-Sarsat radio
beacons at the Russian national registration data base and defines, in particular, requirements
on radio beacons registration and re-registration, procedures for registration, points of
contact and other registration details (see also relevant information about CTO MCC.02-
2009 in section 1.1.1).
CTO MCC.02-2009 refers to the following Cospas-Sarsat System documents: C/S T.001,
C/S T.007 and C/S G.005 for 406 MHz Cospas-Sarsat radio beacons coding.
Serial numbers for Cospas-Sarsat 406 MHz beacons are allocated to manufacturers and/or
their agents on request. Requests for serial numbers are to be forwarded to
"Morsviazsputnik". SP/S7SEP01.09 RUS-3 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
It is mandatory for Russian aircraft to have onboard confirmation of ELT registration, issued
by CMC.
RUS.1.2.2 ELT Type Approval
406 MHz ELTs subject to installation on aircraft, flying the flag of the Russian Federation,
shall be of type approved by the Aviation Register of Interstate Aviation Committee.
RUS.1.3 PLBs
To be developed.
RUS.1.4 Beacon Database
The registration of 406 MHz EPIRBs, ELTs and PLBs is mandatory at the national database.
“Morsviazsputnik” in co-operation with Cospas Mission Centre (CMC) perform registration
of all 406 MHz Cospas-Sarsat beacons. CMC maintains the database.
Registration forms and rules of registration (document No. CTO MCC.02-2009) are available
at “Morsviazsutnik” web www.marsat.ru.
In 2000, a decision was also made to develop a national registration database for the Global
Maritime Distress and Safety System (GMDSS). This database is also maintained by CMC.
RUS.2 BEACONS CODING METHODS
Refer to the following Cospas-Sarsat System documents: C/S T.001, C/S T.007 and
C/S G.005.
RUS.3 POINTS OF CONTACT FOR BEACON MATTERS (Coding, Registration
and Type Approval)
NAME & ADDRESS TELEPHONE/ FAX
“Morsviazsputnik” (7.495) (7.495)
2, Bldg. 2 9671850 9671852
Krasnobogatyrskaya Str. Ext 541 9671834
Moscow 107564, P.O.Box 28 kazakova@marsat.ru
Russia
CMC (7.495) (7.495)
1 Building 6261460 6269373
1 Rozhdestvenka St. 6261215 6261460
Moscow 109012 cmc@marsat.ru
Russia cmc@morflot.ru SP/S7SEP01.09 RUS-4 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
RUS.4 BEACON REGISTRATION CARDS
Available at www.marsat.ru. SP/S7SEP01.09 SAR-1 C/S S.007 - Issue 1
September 2009
SAU
http://www.uke.gov.pl/_gAllery/16/24/16241/SRL_rozdzial1_Regulamin_Radiokomunikacyjny.pdf
1.6. Inne regulacje prawne w ruchu lotniczym
Niniejszy Rozdział 1 dotyczy głównie przepisów prawnych, które są zawarte w Regulaminie
Radiokomunikacyjnym stanowiącym podstawowy dokument dla wszelkiej działalności
związanej z wykorzystywaniem widma częstotliwości radiowych. Jak już wspomniano
wcześniej Regulamin ten jest dokumentem uzupełniającym Konstytucję i Konwencję
Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego ITU. Obecnie obowiązująca wersja tych
dokumentów, ratyfikowanych przez Polskę, była podpisana w Genewie w 1992 roku.
Podobną Konwecję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (Convention on International Civil Aviation) podpisano w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 roku. Konwencja ta zwana
„Chicagowską” została ratyfikowana przez Polskę i wprowadzona w życie w dniu 20
listopada 1958 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212, z późniejszymi zmianami).26
Utworzona została na jej podstawie Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
ICAO (International Civil Aviation Organization) zrzeszająca wszystkich cywilnych przewoźników lotniczych, których statki powietrzne wykorzystują częstotliwości do łączności
radiowej dla celów transmisji mowy i danych, jak i dla potrzeb nawigacyjnych, a przede
wszystkim dla potrzeb zapewnienia bezpiecznych lotów.
W Polsce wszelką działalność w dziedzinie telekomunikacji (w tym radiokomunikacji)
reguluj ustawa Prawo telekomunikacyjne – jego ostatnia wersja pochodzi z dnia 16 lipca
2004 r. (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703). Podobnie wszelkie działania w ruchu
lotniczym reguluje ustawa Prawo lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr 130, poz.
1112, Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1002, Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1490).
Do obu tych ustaw wydano szereg aktów wykonawczych w postaci rozporządzeń
właściwych ministrów. Między innymi w oparciu o Prawo lotnicze Minister Infrastruktury
wydałw dniu 11 marca 2004 r. dwa ważne rozporządzenia:
- w sprawie szczegółowych technicznych przepisów ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 44, poz.
414)
- w sprawie zasad działania słub ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 44, poz. 415) –
w dokumencie tym są zawarte także przepisy dotyczące radiokomunikacji:
w Rozdziale 6 – Potrzeby służb ruchu lotniczego w zakresie łączności, jest mowa o:
6.1. Lotniczej służbie ruchomej (łączność powietrze – ziemia),
6.2. Lotniczej służbie stałej (łączność ziemia – ziemia),
6.3. Służbie kontroli ruchu naziemnego,
6.4. Służbie radionawigacji lotniczej.
Niezależnie od tego Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał szereg dokumentów dotyczących
międzynarodowego i krajowego ruchu lotniczego. W tym między innymi kilkanaście
dokumentów na temat Procedur Służb Żeglugi Powietrznej w zakresie Operacji statków
powietrznych i Zarządzania ruchem lotniczym.
Na zakończenie niniejszej publikacji należy przypomnieć o wydanym w oparciu o ustawą
Prawo telekomunikacyjne rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2005 r. w
sprawie Świadectw operatora urządzeń radiowych (Dz. U. Nr 168, poz. 1407), które zacząło
obowiązywać z dniem 3 września 2005 roku. Na tej podstawie Prezes Urzędu Komunikacji
Elektronicznej wydał szereg zarządzeń powołujących Komisje Egzaminacyjne, regulaminy
ich działania, wymagania egzaminacyjne i wzory Świadectw radiooperatorskich.
Większość wymienionych dokumentów można znaleźć na stronach internetowych
1.5. Częstotliwości przeznaczone dla służby lotniczej
Podstawowe pasma i zakresy częstotliwości dla radiokomunikacji lotniczej są podane w
Tablicy 3. Wiele z nich jest stosowanych zarówno przez lotnictwo cywilne, jak i wojskowe, a
niektóre z nich są współużytkowane także z innymi służbami radiokomunikacyjnymi. Jest to
bardzo istotne zwłaszcza w przypadku współużytkowania częstotliwości ze służbą morską,
gdyż umożliwia to organizowanie wspólnych akcji ratowniczych.
Tablica 3
Częstotliwości przeznaczone dla radiokomunikacyjnej służby lotniczej
Pasmo lub zakres |
Służba |
Wykorzystanie
|
255 – 526,5 kHz |
radionawigacja lotnicza
|
|
2850 – 22000 kHz
|
ruchoma służba lotnicza na drogach lotniczych (R)
|
łączność ziemia – samolot (głos i transmisja danych)
|
3023 i 5680 kHz
|
ruchoma służba lotnicza na drogach lotniczych (R)
|
poszukiwanie i ratownictwo
|
2,8 MHz, 4,3 MHz, 5,1 MHz, 5,4 MHz, 8,8 MHz, 9,1 MHz, 13,3 MHz, 75 MHz
|
radionawigacja lotnicza
|
|
108 – 117,975 MHz |
radionawigacja lotnicza |
|
117,975 – 137 MHz
|
ruchoma służba lotnicza na drogach lotniczych (R)
|
łączność ziemia – samolot i samolot – samolot (VHF, głos i transmisja danych)
|
121,5 MHz, 123,1 MHz, 243 MHz
|
ruchoma służba lotnicza częstotliwości w niebezpieczeństwie |
|
328,6 – 335,4 MHz |
radionawigacja lotnicza
|
|
406 – 406,1 MHz |
ruchoma służba satelitarna poszukiwanie i ratownictwo
|
|
960 – 1200 MHz, 1300 – 1350 MHz, 1559 – 1626,5 MHz
|
radionawigacja lotnicza
|
|
1525 – 1559 MHz 1626,5 – 1660,5 MHz
|
ruchoma służba lotnicza satelitarna |
łączność satelitarna samolot – ziemia i ziemia – samolot
|
500 kHz, 2182 kHz, 156,3 MHz, 156,8 MHz
|
samolot nad morzem
|
|
W wymienionych pasmach i zakresach częstotliwości znajduj się specjalnie wyznaczone i szczególnie
chronione częstotliwości bezpieczeństwa i ostrzegania o niebezpieczeństwie. Są one zamieszczone w
Tablicy 4.
Tablica 4
Częstotliwości bezpieczeństwa i ostrzegania o niebezpieczeństwie
oraz ratownicze, przeznaczone dla radiokomunikacji ruchomej lotniczej
Lp. |
Częstotliwość |
Rodzaj emisji |
Zastosowanie
|
|
1 500 kHz |
A2A, A2B, H2A, H2B |
radiotelegrafia Morse’a (SOS, XXX, TTT) w zakresie częstotliwości 415 – 535 kHz wspólnie dla służby ruchomej lotniczej i morskiej
|
|
2 2182 kHz |
nadawanie J3E, H3E, odbiór J3E, H3E i A3E (czasowo)
|
radiotelefonia (MAYDAY, PAN-PAN, SECURITE) w zakresie częstotliwości
|
|
1605 – 4000 kHz |
SELCAL system cyfrowego selektywnego wywołania
|
wspólnie dla służby ruchomej lotniczej i morskiej
|
|
4 3023 kHz |
|
Łączność statków powietrznych z lotniczymi stacjami naziemnymi w akcjach poszukiwania i ratowania SAR (Search and Rescue)
|
|
5 4125 kHz |
nadawanie J3E, H3E, odbiór J3E, H3E i A3E (czasowo) radiotelefonia (MAYDAY, PAN-PAN,
|
SECURITE) dodatkowo z częstotliwością 2182 kHz i dla SAR wspólnie dla służby ruchomej lotniczej i morskiej
|
|
6 5680 kHz |
łączność statków powietrznych z lotniczymi stacjami naziemnymi w akcjach poszukiwania i ratowania SAR |
|
|
7 6215,5 kHz |
nadawanie J3E, H3E, odbiór J3E, H3E i A3E |
(czasowo) radiotelefonia (MAYDAY, PAN-PAN, SECURITE) dodatkowo z częstotliwością 2182 kHz i dla SAR wspólnie dla służby ruchomej lotniczej i morskiej |
|
8 8364 kHz |
dla tratw ratunkowych i dla SAR
|
|
|
9 121,5 MHz |
A3E radiotelefonia w zakresie 117,975 – 137 MHz |
w niebezpieczeństwie dla statków powietrznych, tratw ratowniczych i dla identyfikacji położenia
|
|
10 123,1 MHz |
A3E |
Częstotliwość pomocnicza dla częstotliwości 121,5 MHz i dla SAR
|
|
11 156,3 MHz |
|
G3E łączność statków powietrznych i morskich w akcjach SAR
|
|
12 156,8 MHz |
G3E |
w niebezpieczeństwie wspólnie dla służby ruchomej lotniczej i morskiej
|
|
|
|
|
W sytuacjach niebezpiecznych i naglących należy korzystać z częstotliwości radiowej, na
której prowadzona jest aktualnie wymiana korespondencji. Jeśli nawiązanie takiej łączności
nie jest możliwe, należy korzystać z częstotliwości 121,5 MHz lub 123,1 MHz. Gdy na
częstotliwości ruchowej jest prowadzona korespondencja w niebezpieczeństwie, pozostałe
stacje winny zaprzestać nadawania i oczekiwać na polecenie zmiany częstotliwości pracy.
Podczas nawiązywania łączności, stacja lotnicza pracuje zwykle na częstotliwości
podstawowej. Gdy nie jest możliwe nawiązanie łączności na częstotliwości podstawowej,
należy użyć częstotliwości zapasowej.
- Częstotliwość podstawowa to częstotliwość radiowa przydzielona statkowi powietrznemu jako pierwszorzędna do łączności powietrze – ziemia w sieci radiotelefonicznej.
- Częstotliwość zapasowa to częstotliwość radiowa przydzielona statkowi powietrznemu
jako drugorzędna do łączności powietrze – ziemia w sieci radiotelefonicznej.
Pytania sprawdzające:
1. Do jakich celów służą radiostacje na pokładzie statków powietrznych?
2. Jakie są ograniczenia w używaniu lotniczych radiostacji pokładowych?
3. Jakie częstotliwości są ujednolicone dla wszystkich krajów wiata?
4. Czy są wspólne częstotliwości dla radiokomunikacji lotniczej i morskiej?
5. Jakie systemy satelitarne są stosowane w radiokomunikacji lotniczej?
*********
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elts-commercialmilitary
ELTs - Commercial/Military
C406-1
The Artex C406-1 series transmits on all 3 emergency frequencies (121.5/243.0 and 406 MHz). The ELT automatically activates during a crash and transmits the standard swept tone on 121.5 and 243.0 MHz. It also transmits a 406 MHz encoded digital message to the Cospas/Sarsat satellite system, which allows for rapid identification and reduces Search and Rescue response time.
C406-2
The Artex C406-2 series transmits on all 3 emergency frequencies (121.5/243.0 and 406 MHz.) The ELT automatically activates during a crash and transmits the standard swept tone on 121.5 and 243.0 MHz. It also transmits a 406 MHz encoded digital message to the Cospas/Sarsat satellite system, which allows for rapid identification and reduces Search and Rescue response time.
C406-N
The Artex C406N series ELT is a single output ELT that incorporates latitude/longitude information from the aircraft navigation system. All 3 emergency frequencies (121.5/243.0 and 406 MHz) utilize the same RF output, which requires only 1 coax cable to connect to the new series of Artex single input antennas. The ELT automatically activates during a crash and transmits the standard swept tone on 121.5 and 243.0 MHz. Every 50 seconds for 520 milliseconds (long message protocol), the 406 MHz transmitter turns on and transmits an encoded digital message to the Cospas/Sarsat satellite system.
B406-4
The B406-4 has been modified to interface with Boeing's Master Caution System in conjunction with the DZUS mounted cockpit remote panel (P/N 453-0161) for the B737 and is furthermore approved for use on all models of the B747, B757, B767 and B777.
406Test.com
Test your 406 MHz Emergency Locator Transmitter through the Cospas-Sarsat satellite system to ensure the ELT is working properly and the installation has been completed correctly.
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/personal-locator-beacons
http://beacons.amsa.gov.au/beacon-models.html
http://www.acrelectronics.com/
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elts-general-aviation
ELTs - General Aviation
An Emergency Locator Transmitter (ELT) is a device that can be manually or automatically activated to transmit a distress signal to a satellite. ELTs that activate automatically use a "G-Switch" (gravity switch) that triggers the ELT when it senses that a crash has occurred. With ELTs, Search and Rescue teams may more easily pin-point the exact location of a downed aircraft. So, section 91.207 of the Federal Aviation Regulations states that no person as well as Part 121 operators and operations governed by Part 135 may operate a U.S. registered civil aircraft unless an approved automatic type emergency locator transmitter is attached to the aircraft. Similar regulations are established by aviation authorities' through-out the world.
TSO C-126 prescribes the minimum performance standard that an ELT operating on 406 Megahertz (MHz) must meet as well as determines the requirement for the aircraft owner to register the digital message programmed into the ELT with Cospas/Sarsat. TSO C-126 approved ELTs will also transmit on 121.5 MHz frequency for homing purposes only as the satellite alerting of the 121.5 MHz distress signal has been discontinued and replaced by the 406 MHz distress signal.
ME406
The Artex ME406, a single output ELT, utilizes the same RF output and only one coax cable to transmit a 406 MHz emergency signal to the Cospas/Sarsat satellites and a local 121.5 Homing signal. The ELT automatically activates during a crash and transmits a continuous swept tone of 121.5 MHz. During activation, the 406 MHz transmitter sends an encoded 5-watt signal to the Cospas-Sarsat Satellites every 50 seconds for 440 milliseconds to alert Search and Rescue.
ME406 ACE
The Artex ME406 ACE (Absolute Cost Efficiency), a single output ELT, utilizes the same RF output and only one coax cable, connecting to the new series of Artex single input antennas to transmit 121.5 and 406 MHz emergency signals to the Cospas/Sarsat satellites. The ELT automatically activates during a crash and transmits the standard swept tone on 121.5 MHz. Every 50 seconds, for 440 milliseconds, the 406 MHz transmitter turns on and sends an encoded 5-watt signal to alert Search and Rescue.
Helicopter model available upon request.
ME406 Portable
As a single-output Emergency Locator Transmitter, the Artex ME406P utilizes the same RF output to transmit 121.5 and 406 MHz emergency signals to the Cospas/Sarsat satellites. The ELT automatically activates during a crash and transmits a continuous swept tone of 121.5 MHz. During activation, the 406 MHz transmitter sends an encoded 5-watt signal every 50 seconds for 440 milliseconds to alert Search and Rescue.
G406-4
The Artex G406-4 transmits on all 3 emergency frequencies (121.5/243.0 and 406 MHz). The system was designed for use with the general aviation market in mind. The ELT automatically activates during a crash and transmits the standard swept tone on 121.5 and 243.0 MHz. The G406-4 also transmits a 406 MHz encoded digital message to the Cospas/Sarsat satellite system, which allows for rapid identification and reduces Search and Rescue response time.
SLB406
The SLB406 was developed for use by crew members in the cabin or upon inflation of a life-raft. Engineered for ease of operation, the SLB406 is activated by pushing a large "Activate" button when requested by the aircraft's pilot in addition to the automatic fixed ELT on board.
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elts-rotorcrafthelicopter
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elt-antennas
ELT Antennas
110-320 Antenna, Tri-band, Rod
121/243/406 MHz Rod Antenna (317 Tri-Band)
110-323 Antenna, Dual Input, Rod
Dual Input Rod Antenna
110-324 Antenna, Whip, with Inductor
Wire whip antenna (121.5/243.0 MHz)
110-328-01 Antenna, Dual Input, Blade
406 MHz Blade Antenna, Dual Input
110-329 Antenna, 406 Whip w/TPS
406 Whip Antenna with TPS
110-333 Antenna, Tri-band, Blade
Tri-band Blade Antenna
110-337 Antenna, 406 Blade
406 MHz Blade Antenna (319 DUAL INPUT)
110-338 Antenna, Tri-band, Rod
Tri-band Rod Antenna
110-340 Antenna, Tri-band, Blade SI
Tri-band Blade Antenna
110-341 Antenna, Tri-band, Blade, 16-21 SI
Tri-band Blade Antenna
110-343 Antenna, Tri-band, Whip, 21-41
Tri-band Whip Antenna
110-750 Antenna, Portable Black Tape
Portable Black Tape Antenna
110-773 Antenna, 121.5 / 406 MHz, Whip
Dual-band Whip Antenna
110-775 Portable Antenna for ME406P
ME406 Portable Antenna
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elt-remote-switches
ELT Remote Switches
Remote Switch - Standard
This remote switch is standard for all TSO C91a and TSO C126 ELT packlists except for the ME406 ACE, B406 Series ELTs, if an OEM customer requires a specific remote switch model or if the ELT is specifically supplied for military applications.
Remote Switch
Remote Switch for military applications without night vision goggles compatibility
455-9700 (Black)
455-9701 (Gray)
Remote Switch, NVG
Night vision goggles compatible remote switch for military applications - requires End-User Certificate
455-9702 (Gray) and 455-9703 (Black)
Remote Switch, LED Panel
LED Panel Remote Switch
Remote Switch - ME406 ACE
The self-powered remote switch for ME406 ACE fits exactly into the cut-out of the ACK ELT remote switch on the instrument panel of an aircraft. For Ameri-King ELT system upgrades, the cut-out needs to be slightly adapted.
Remote Switch - Cessna
This remote switch was designed based on requirements by Cessna to match the color of the switch cover with the color of the instrument panel.
Remote Switch, Cessna Mustang
REMOTE SWITCH, CESSNA MUSTANG
Remote Switch - Lear
This remote switch was designed to meet requirements for Lear business jets
Remote Switch - Raytheon
This remote switch was designed based on requirements for Raytheon business jets.
Remote Control Panel - B737
Remote Control Panel Remote switch for the B406 ELT
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/elt-accessories
ELT Accessories
ELT to NAV Interface
The Artex ELT to NAV Interface is designed to be connected between the aircraft's Flight Management Computer (FMC) or GPS receiver and the 406 MHz series of ELTs (G406-4, C406-1, C406-2, C406-1 HM, C406-2 HM) to allow transmission of position data with the distress signal.
ELT to NAV Interface Boeing
The Artex ELT to NAV-B Interface is designed to be connected between the aircraft's Flight Management Computer (FMC) or GPS receiver and the B406-4 (Boeing) ELT to allow transmission of position data with the distress signal.
ME-183 Navigation Interface
The ME-183 Navigation Interface unit links GPS devices that ouput NMEA-0183 protocol with the Artex ME406 beacon. In the event of ELT activation, the GPS location data is immediately sent to the ELT and included in to the beacon message being transmitted to the Cospas - Sarsat satellite system.
2-Wire ELT/RSWT Interface
Many of the existing TSO C91a installations with Joliet, Pointer and Narco 121.5 MHz ELTs utilize only 2 wires between the cockpit remote switch and the ELT. Other manufacturers of 121.5 MHz ELTs use 3 or 4 wires. The Artex 2-Wire Remote Interface uses just 2 of the existing wires from the wiring harness to connect the new cockpit remote switch to an Artex 406 MHz ELT for a simplified, cost-efficient upgrade.
DGL-1
The Artex DGL-1 programming dongle allows the operator to easily program aircraft 24-bit (Standard Message Protocol) address into a compatible ELT.
ELT Test Set
The ETS ELT Test Set is a rugged and waterproof handheld device to read the transmitted code of a 406 Mhz Cospas-Sarsat ELT. The beacon ID and all encoded data is displayed on the reader. The data is saved to a database, and is time-stamped.
TPS Connector Removal Tool
The TPS Connector Removal Tool helps to unplug even the most awkwardly located connectors to allow for quick ELT (C406-1, C406-2, C406-1 HM and C406-2 HM) removal for maintenance.
Where To Buy This Tool: Newark Element 14
ME406 ELT Reprogramming Adapter
Artex ME406 Series ELTs are designed such that multiple protocols can be selected and changed in the field. The ME406 ELT Reprogramming Adapter is a product support device used to reprogram ME406 ELTs from non-location (short message) protocols to location (long message) protocols prior to installing the ME-183 Navigation Interface.
When reprogramming an ELT, pertinent information from the original protocol message is incorporated into the new protocol message, maintaining Cospas/Sarsat requirements. The Reprogramming Adapter verifies the new protocol programming as part of the reprogramming operation. After successful completion of the reprogramming operation, the owner must re-register the ELT with the appropriate registration authority.
Programmed PA for C406-N
The Artex Programming Adapter PA is an optional accessory for the C406-N series of ELTs and will automatically reprogram a C406-N ELT overwriting previously stored data for efficient fleet maintenance.
406Test.com
Test your 406 MHz Emergency Locator Transmitter through the Cospas-Sarsat Satellite System to ensure the ELT is working properly and the installation has been completed correctly.
Visit 406Test.com
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/flight-tracking
Flight Tracking by Spidertracks
Artex offers two models of aircraft locator transmitter - both compatible with the Aviator and Fleetpro websites. They are completely portable with no external antenna, and run on auxiliary power such as a cigarette lighter - so you can use them in an aircraft, vehicle or boat. With no installation or certification costs, you just plug it in, get a satellite fix and take off.
Spidertracks S2
The spidertracks base unit is a portable, satellite tracking system that allows aircraft and mobile assets to be tracked anywhere in the world. Designated users can access tracking information from a secure server via the internet.
Spidertracks S3
Specifically designed for use in GA aircraft, the compact Spider S3 has an integrated keypad and
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/rescue-lights
Rescue Lights
Firefly®3
Using a high-intensity omni-directional Xenon 360° strobe, it cuts through the foulest conditions with a state-of-the-art lamp/lens combo that creates a super-bright flash visible from beyond 1 nm (1.9 km).The Firefly®3 surpasses SOLAS specifications.
Firefly®2 Doublefly™
The Doublefly's multi-function switch allows you to select between a high-intensity strobe visible from beyond 1 nm (1.9 km), or steady,
incandescent light for close-up recovery work.
Firefly®3 Waterbug™
With its special water-activation feature, this powerful rescue strobe automatically turns on when armed and in contact with water.
Firefly® Plus
Dual-featured and incredibly compact, this powerful strobe and flashlight combo is the perfect emergency signaling device for recreational boaters.
C-Strobe™ with C-Clip
A super-bright Xenon strobe flashes 60 times per minute for superior emergency signaling that is visible for up to 2 miles (3.2 km).
C-Light™ with C-Clip
The C-Light™ is designed to meet the demands of the sea, but is a reliable, multi-purpose light whenever efficient lighting is needed.
Rapidfire™ Strobe
This reliable signal strobe packs inside inflatable life jackets, attaches to inherently buoyant life jackets, or can be mounted onto backpacks or flight suits.
Auto Hemilight™2
The choice of cruise lines worldwide, the ACR Auto HemiLight2™ attaches to almost any style life jacket. It is smaller than other approved lights and features rounded edges to maintain inflation bladder integrity in inflatable jackets.
L8-3
Water Activated Personal Rescue Light for Life Vests
L8-4
Water Activated Personal Rescue Light for Life Vests
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/survival-products-gmdss
Survival Products
RapidDitch™ Bag
When seconds matter, mariners count on the grab-and-go reliability of ACR's RapidDitch™ Bag. This rugged bag features all of the pockets, tethers and loops you need to keep safety gear at the ready. The tough water resistant fabric and self-repairing, corrosion resistant zippers stand up to the harshest of elements.
RapidDitch™ Express Bag
Enjoy the same rugged features of our RapidDitch™ Bag in a more compact and stowable size. The Express Bag easily mounts to a bulkhead using the included soft bracket or stows in an easy-access location.
Hot Shot™ Signal Mirror
A quality mirror is the ultimate fail-proof daytime signaling device - no emergency kit should be without one. The Hot Shot™ takes emergency signaling to the next level with its holographic "red-dot" viewing window that quickly finds the optimum sighting "spot" for a bright, focused signal.
WW-3 Res-Q™ Whistle
Developed for the U.S. Navy to locate overboard persons, this compact survival whistle issues a shrill, 102 decibel dual tone that is audible over great distances. The unique, flat design keeps it from holding water, and the 18-inch (46 cm) lanyard attaches to the life jackets, rafts and foul weather gear.
Megaphone
The ACR/EM-1A or ACR/EM-1D is a battery-operated, solid state megaphone specifically developed for use in enclosed areas. FAA approved.
http://www.acrelectronics.com/products/b/aviation/catalog/direction-finders
PRZYKŁADOWO: OFERTA
http://www.jotron.com/Group/ATC/499.php
Kontrola ruchu lotniczego
Ostatnio edytowany 30.04.2010
Jotron z powodzeniem służy na globalnym rynku lotnictwa cywilnego od ponad 30 lat, koncentrując się na rozwoju i dostarczania produktów wysokiej jakości wspieranych przez najwyższych standardów obsługi przed i po sprzedaży.
Jotron weszła na rynek w 1974 roku ATC Wraz z wprowadzeniem serii 5000 odbiornika VHF.W 1975 roku Jotron zakończony rozwój Low Level Modulation i uruchomił serii 5000 nadajnik VHF, w pierwszy na świecie produkt tej technologii, który jest teraz używany przez wszystkich producentów radiowych.
W 1980 roku wygraliśmy nasz pierwszy kontrakt wywozową dla radia ATC i od tego czasu wydał ponad 12.000 radia do ponad 700 portów lotniczych w ponad 100 krajach na wszystkich kontynentach.
Jotron na UKF i radia UHF już od wielu lat, okazały się trwałe i niezawodne środki łączności głosowej dla kontrolerów ruchu lotniczego na całym świecie. Oferuje jedno i wielo radia kanałów, kompaktowe all-in-One lub modułowe rozwiązania mają elastyczne tryby pracy i możliwości pracy zdalnej.
Zaprojektowany, aby przewyższyć dzisiejsze wymagające standardy komunikacji audio, radiotelefony zawierają także technologię wymagane do przyszłych wymagań dla cyfrowych trybach transmisji danych, w tym pełnym głosem over IP funkcjonalności. Unikalna modularna architektura z zakresu Jotron, oferuje najbardziej kompaktowe konfiguracji systemu radiowego możliwe, zwiększonej niezawodności i uproszczonej instalacji, kontroli i konserwacji.
Nasza wiedza i doświadczenie obejmuje:
• Dostawa wyrobów
• VHF i UHF Stacje bazowe
• wzmacniacze mocy
: • ręczne i mobilne radia
• Zdalne systemy sterowania i oprogramowanie
• Anteny, filtry i akcesoria
• System Design
• Wybór Wyposażenie
• diagramy systemowe i rysunki
• Antena i filtr Obliczenia
• Project Management
• Instalacja
• FAT / SAT / Uruchomienie
treningu •
• Fabrycznie lub i / lub na miejscu
• Globalne utrzymanie i serwis pogwarancyjny
Nasi Klienci zawierają teraz UMOWY cywilnych i wojskowych władz lotniczych, zarządzających portami lotniczymi, linie lotnicze i na morzu i lądzie firm Oil & Gas.
http://www.kti.com.au/flight.htm
AMEN
Komentarze